Høstjakke

Medlem
4. sep. 2011
Innlegg
2.160
Sted
Oslo
Er på leting etter en høstjakke. Den må tåle vann og vind.
Foreløpig er disse til vurdering:

Über Black Storm:
img_1669.jpg


Denne har 20.000mm vannsøyle. Puster og har for man kan ta ut. Så den funker nok også som vinterjakke på dagene det ikke er så kaldt at man må frem med parkasen. Veier 1050g inklusive foret så tror den oppleves som lett å ha på selv om den er varm. Produsenten mener den holder til -20 grader, men det mener ikke de jeg har snakket med som har den. Men som sagt er det en høstjakke jeg ser etter.

Norwegian Rain nutter's Petrichor mid:
13-Norwegian-Rain-Bergen-SS14-nutters-petrichor-mid-men-waterproof-raincoat.jpg


Denne har 10.000mm vannsøyle. Denne puster også.

Begge jakkene er teknisk avanserte og det faller jeg litt for. Har jo selvfølgelig også vurdert noe oilskin fra Barbour eller Belstaff. Men med henting/levering i barnehage, inn og ut av trikk og tidvis varierende temperaturer tenker jeg at det er fint med noe som puster.

Noen som har noen andre innspill? Disse syns jeg kan brukes både til casual antrekk men også til dress de dagene det er skikkelig høstvær.
 
Jeg har en Norwegian Rain, husker ikke nøyaktig hvilken. Storfornøyd.

Passer faktisk like bra til jeans og joggesko som til dressen. Har fremdeles til gode å angre på kjøpet, og jeg liker -ikke- å bruke så mye penger på klær.
 
Brukte lunsjen på å kikke litt. Fikk prøvd Über og Norwegian Rain.
Fordelen med Über er at den er mer fleksibel gitt foret man kan ta ut. Så den holder på kaldere dager, frem til parkasen må på. Den ser fin ut. Koster 6k, men da får man en jakke som er teknisk avansert og som kan brukes til det meste.
id-7001-blackstorm.jpg

id-7001_990_012.jpg


Norwegian Rain oppleves som mer eksklusivt enn Über. Koster omtrent det samme. Ulempen i forhold til (legg merke til korrekt bruk av dette uttrykket dere med OCD.....) Über er at jakkene er tynnere. Så de fungerer ikke i like kjølig vær, så litt usikker på dager med slaps hvor det fortsatt er for fuktig til å benytte vanlig ullfrakk og for varmt til å benytte parkas.
De ser bedre ut enn Über, man kan ta det for å være en vanlig høstfrakk. Prøvde to forskjellige jakker, hvor kun designen er forskjellen. Jakkene er ellers like. Begge har hette man kan ta av.Forskjellen er kraven. Har ikke funnet et bilde av den nederste uten hette. Begge var kjempefine.

hero_NR-SS14_2270.jpg

hero_Norwegian-Rain_SS14_Men_s_SingleBreasted_MixedBlack_2212bb_kr5900.jpg
 
Er egentlig litt overrasket over at Norwegian Rain i det hele tatt sammenlignes med de andre merkene her. For meg fremstår de andre som helt vanlige allværsjakker, selv til 6000.

Norwegian Rain er noe helt annet, både i design og utførelse. Jeg har en fra første kolleksjon, i brun herringbone. Utrolig fin jakke, i alle sammenhenger (vel, ikke på skogtur eller om man sitter på gata og rasler med en kaffekopp). Bruker den dog alt for sjelden, en funksjon av at jeg er blitt mye mindre og at den er litt lang for å sykle i. Kanskje noen andre er keen på en pent brukt enkeltspent NR i nummerert opplagg? :)

Jeg bruker en kort Mackintosh Clisham på de våte dagene (det opprinnelige gummierte regntøyet), en Barbour Tokito sykkeljakke på de litt imellom (i Goretex av alle ting) eller en Barbour Barra (i vokset bomull, men den ser utrolig barsk ut), noen forskjellige tweed-jakker på de tørre dagene. Henter straks ned en Gloverall i vokset bomull som er fin til varierende vær og er greit varm. Når det blir skikkelig kjølig så kommer Jakka fram, en Monitaly Mountain Parka. Det er vinterjakka som duger.

Kona ville nok tatt med endel flere på listen, men jeg påstår at hun har flere sko i gangen enn meg, selv om jakkene mine fyller skapet... :)

Nick
--
aka WellDressedDad.com - stilblogg og greier for menn som liker bra saker
 
Redigert:
Er egentlig litt overrasket over at Norwegian Rain i det hele tatt sammenlignes med de andre merkene her. For meg fremstår de som helt vanlige allværsjakker, selv til 6000.

Norwegian Rain er noe helt annet, både i design og utførelse. Jeg har en fra første kolleksjon, i brun herringbone. Utrolig fin jakke, i alle sammenhenger (vel, ikke på skogtur eller om man sitter på gata og rasler med en kaffekopp). Bruker den dog alt for sjelden, en funksjon av at jeg er blitt mye mindre og at den er litt lang for å sykle i. Kanskje noen andre er keen på en pent brukt enkeltspent NR i nummerert opplagg? :)

Jeg bruker en kort Mackintosh Clisham på de våte dagene (det opprinnelige gummierte regntøyet), en Barbour Tokito sykkeljakke på de litt imellom (i Goretex av alle ting) eller en Barbour Barra (i vokset bomull, men den ser utrolig barsk ut), noen forskjellige tweed-jakker på de tørre dagene. Henter straks ned en Gloverall i vokset bomull som er fin til varierende vær og er greit varm. Når det blir skikkelig kjølig så kommer Jakka fram, en Monitaly Mountain Parka. Det er vinterjakka som duger.

Kona ville nok tatt med endel flere på listen, men jeg påstår at hun har flere sko i gangen enn meg, selv om jakkene mine fyller skapet... :)

Nick
--
aka WellDressedDad.com - stilblogg og greier for menn som liker bra saker

Enig i at Norwegian Rain virket hakket mer eksklusivt enn Über. Og derfor er jeg fornøyd med at jeg akkurat rakk innom flagship butikken deres før stengetid i går. Plukket opp en blå Nutter's Petrichord mid. Denne kommer jeg til å ha i mange år.
 
For å balansere det hele ut litt ift. Norwegian Rain.

Har også en first edition (single breasted). Er dog ikke så imponert over den som WDD.
Jakken puster, men ikke mer enn at det fort blir god og klamt om du har dårlig tid og sjalter over i godt norskt gangtempo.
Er heller ikke veldig imponert over slitestyrken i materialet. Har brukt jakken en del, tok ikke lang tid før kragen bar preg av det.
Hetten kan taes av, men kan ikke flatpakkes og oppbevares i en lomme uten at det ser helt teit ut. Så i vestlandsk klima er hetten på. Hele tiden. Endte med at jeg kjøpte en annen jakke for klarværsdager. Har også til gode å finne en justering på hetten som er stram nok til at den holder seg på, men løs nok til at den er behagelig.

Men for all del, jakken er veldig god og ville absolutt ikke vært den for uten når det regner og blåser. Dog kommer jeg nok til å prøve noe annet når den skal byttes ut.

Ps: Tror man kan få kjøpt for til Norwegian Rain separat. Jeg har ikke hatt behov for det ennå. Ser ikke for meg at det er nødvendig før man venter på bussen i mange minusgrader.
 
Jeg har jakke fra både Uber og Norwegian Rain. Sistnevnte er definitivt favoritt.

Uber jakken har for ja, men det oppleves som alt for varm på typiske dager når det er aktuelt å bruke jakken (les: regnvær). Må godt ned på minus siden før det er aktuelt å bruke. Når det er aktuelt faller valget på annen form for jakke for min del.

Har en sec edition Norwegian Rain double breast. Den er super til typisk vestlandsvær når det både stormer og regner trollkjerringer, men også til finere dager når solen skinner. Som @adio påpeker; passer like bra casual som til dress. Har heller ikke opplevd noe av det som nevnes rundt slitesterkhet. Kanskje nyere modeller er forbedret?

For meg oppleves Uber jakken som fryktelig tett. Det blir fort varmt og klamt på innsiden. Dette har jeg til gode å oppleve i Norwegian Rain jakken. Har også merket meg av kragen på Uber jakken ikke "stå av seg selv" lengre (når man går med jakken delvis åpen), noe som irriterer meg grenseløst. Hvis jeg skal påpeke noe med Norwegian Rain jakken så må det være at to av knappene falt av dette noen ukers bruk. Dette ble fikset produsentene på et par dagers varsel, og byttet samtlige knapper samtidig. Super service!

Jeg hadde ikke vært i tvil; Norwegian Rain uten å stusse!

(P.s.; velger du Uber så kan du få kjøpe min til en billig penge :mrgreen:)
 
Redigert av en moderator: