Grand Seiko-tråden

Tenkte å kjøpe en Grand Seiko som ny hovedklokke. Tanken var i utgangspunktet å gå for klassikeren SBGR251 (eller 253), men en annen modell har i det siste virkelig kommet på radaren min. Det er SBGJ203 (eller 201) med high-beat og GMT. Begge to er drømmeklokker i mine øyne, og tilnærmet perfeksjon i klokkedesign. Så er spørsmålet om jeg skal "ta den helt ut" og spare opp til en av disse, eller nøye meg med den første jeg tenkte på.


Nivået på finishen som de oppnår med denne zaratsu-poleringen er helt ekstrem.
Synes GS sine GMT modeller bygger litt høyt. Hvor høy er denne?
 
Synes GS sine GMT modeller bygger litt høyt. Hvor høy er denne?
Disse bygger 14mm i høyden, som kanskje er litt i høyeste laget ja. Dog synes jeg at den fremstår ganske balansert i videoen over, som nok er mye takket være de flotte detaljene og overgangene i siden av kassen - noe Seiko generelt er flinke til å utnytte for å få klokker til å fremstå mindre på armen. Klokker med flat "bredside", som feks. Tudor Black Bay eller Pelagos, får et tyngre utseende selv om de har tilnærmet samme tykkelse.

Men det er klart, man kommer ikke unna at 14mm er noe høyt for en slik klokke og kan gjøre at bruk av natorem ol. blir litt problematisk.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Tror jeg holder meg til den opprinnelige planen og går for den nye versjonen av denne (sbgr251), hvor de har fjernet seiko-logoen fra skiven. Lenge siden jeg har vært så giret før et klokkekjøp!

 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann og sommerled
Hmm, akkurat i det jeg trodde jeg hadde klarhet i planene så kommer denne inn og gjør meg usikker igjen. Sbga285, som med Spring Drive er 1mm slankere enn sgbr251 (12,3mm mot 13,3mm). Kassen er 39mm i diameter. Skiven har en matt sortfarge som under direkte lys blir til en dyp antrasittgrå, som minner litt om skiven til Rolex Explorer 214270.

29409fc0e5e45880f1a6aa8b15d1b928.jpg


Noen her som har erfaring med service av Spring Drive enda?
 
Redigert:
Vel, da kan folk endelig sove godt om natten, for jeg har fått svaret på et av livets store mysterier - hvorfor bruker ikke Grand Seiko Magic lever mekanismen på det mekaniske 9S urverket?

Takket være Tidssonens GS event fikk jeg stilt spørsmålet til GS sin representant for skandinavia, og selv om han var ganske sikker på at de faktisk brukte magic lever i 9S urverkene, fikk vi endelig fasiten fra Takuya Nishinaka, som satt rett bak oss og skrudde på en snowflake.

Fasiten var altså: 9S bruker IKKE magic lever, og det er rett og slett fordi Shizuku-Ishi Watch Studio, som lager de mekaniske urverkene, og Shinshu Watch Studio, som står bak quartz og spring drive, er separate entiteter under seiko paraplyen (Shinshu ligger så vidt jeg forstod under seiko epson), og dermed bedriver hard intern konkurranse.
Dette førte til at Shizuku-Ishi ikke ville bruke Macic lever siden den hadde sitt utspring fra en annen avdeling av Seiko, og de heller ville prøve en annen løsning, på trass.

Altså er det ingen mekanisk eller praktisk grunn til at de ikke bruker magic lever - kun følelsesmessige grunner.
Puh! - Virkelig godt å få svar på, etter åresvis med undring og teorier ;)

IMG_4200.jpeg
 
Et par bilder fra et ok arrangementet. Dessverre var det ikke så mange spennende ur ellers, enn platina/diamant/8dagers/SD. Som jeg har postet mye på før, så den tok jeg ikke noe nytt bilde av.
Første SD
D706CB2A-D7DB-4BF5-A8EA-0CB846F859B9.jpeg

Første GS
642D25A4-45D7-489C-A2E3-C5B1E1EDA861.jpeg
 
Redigert:
Finnes det en oversikt over hvilke ulike urkasser som brukes i de ulike modellene? Tenker særlig på om noen av de mer utbredte modellene har samme kasse som SBGH243G, SBGH201G eller nå utgåtte SBGH001 (high beat-modellene). Det hadde vært veldig fint å prøve en på hånden før man eventuelt får en butikk til å bestille SBGH201G/SBGH243G eller kjøper SBGH001 brukt.
 
Finnes det en oversikt over hvilke ulike urkasser som brukes i de ulike modellene? Tenker særlig på om noen av de mer utbredte modellene har samme kasse som SBGH243G, SBGH201G eller nå utgåtte SBGH001 (high beat-modellene). Det hadde vært veldig fint å prøve en på hånden før man eventuelt får en butikk til å bestille SBGH201G/SBGH243G eller kjøper SBGH001 brukt.

På Grand Seikos egne nettsteder står det stort sett kassereferanse på de fleste modellene under «Features» om kassene er inspirert fra 62GS eller 44GS osv.

https://www.grand-seiko.com/global-en/collections/

Selv om mange modeller deler kassereferanse, er ofte ulik størrelse og tykkelse på disse avhengig urverkstype, komplikasjoner og materialvalg.