Grand Seiko-tråden

Timeviser som kan stilles uten å stoppe klokken på det nye kvartsverket er et pluss; da får man endelig fullt utbytte av presisjonen, og skifte mellom sommer-/vintertid og ulike tidssoner blir enklere. Nå mangler bare evighetskalender, så slipper man å stille noe som helst, bortsett fra ved batteriskifte hvert tredje år.:)

-Jeg har hatt lyst på en überquartz i noen år nå, var like før jeg hoppet på en SBGV238 da den kom for et år eller to siden - men denne nye er, om mulig, enda et lite hakk lekrere...

Hm. Sparegrisen lever på lånt tid. Holder på med å bygge hus, tror jeg får foreslå jordgolv som alternativ til parkett i et rom for å dekke inn denne... :)
 
-Jeg har hatt lyst på en überquartz i noen år nå, var like før jeg hoppet på en SBGV238 da den kom for et år eller to siden - men denne nye er, om mulig, enda et lite hakk lekrere...

Hm. Sparegrisen lever på lånt tid. Holder på med å bygge hus, tror jeg får foreslå jordgolv som alternativ til parkett i et rom for å dekke inn denne... :)
HAQ-ur er fascinerende og praktiske. Min GS SBGV245 (samme kasse som SBGP015) har fortnet et halvt sekund siden vi skiftet til vintertid, så den holder seg godt inenfor spesifikasjonene, +/- 10 s/år. Med 31536000 sekunder i et normalår, synes jeg det er en imponerende presisjon.
_20200101_101129.JPG


Den andre jeg har, en Citizen AQ4020-54Y, skal holde +/- 5 s/år, og nå etter to år har den gått +3 s hvert av årene. Siden den både har uavhengig stilling av timeviser og evighetskalender, trenger jeg bare ha kronen uttrukket i 3 s hvert nyttår, og den er klar for 365/6 dager til.
179345_19ec067c986417ab9611c8e92b438d11.jpg


Jordgulv kan du sikkert leve godt med.:)
Jordgulv.jpg

https://www.ba.no/bolig/jordnart-i-kjelleren/g/1-41-5960650
 
Redigert:
HAQ-ur er fascinerende og praktiske. Min GS SBGV245 (samme kasse som SBGP015) har fortnet et halvt sekund siden vi skiftet til vintertid, så den holder seg godt inenfor spesifikasjonene, +/- 10 s/år. Med 31536000 sekunder i et normalår, synes jeg det er en imponerende presisjon.
Vis vedlegg 179809

Den andre jeg har, en Citizen AQ4020-54Y, skal holde +/- 5 s/år, og nå etter to år har den gått +3 s hvert av årene. Siden den både har uavhengig stilling av timeviser og evighetskalender, trenger jeg bare ha kronen uttrukket i 3 s hvert nyttår, og den er klar for 365/6 dager til.
Vis vedlegg 179807

-Det er ingenting å si på smaken din innen armbåndsur. :)

(SBGV245 er den eneste GS med lume som får pulsen til å stige for min del - og Chronomasteren er en av mine favoritter, jeg så en i Berlin i fjor og det er en utrolig flott effekt med både logo og Chronomaster-påskrift som svever over skiven.)

Og jo mindre vi snakker om Eco-Drive 0100, jo bedre. Heldigvis traff ikke dét designet meg i det hele tatt - ellers ville jeg lurt på hvordan jeg skulle få sneket en ned i klokkeboksen; +/-1 sekund i året er en utrolig prestasjon. Heldigvis for lommeboken liker jeg både din variant og AB9000-61 vesentlig bedre.

Jordgulv it is, then.
 
SBGP015 var flott, ikke at jeg vil bytte ut min SBGX061, men om jeg skulle finne på noe sånt ville denne vært på en liste. Jeg lurer på hvor bra de med +/- 5 sekunder egentlig går. Min som skal holde +/- 10 har gått innenfor +/- 3,5 sekunder ifra jeg fikk den i 2015.

Lars Birger
 
Flere nye Hi-beat, og kvartsmodeller med 9F85-verket.

(...)

SBGP003G_29200037946385_jpg.jpg


Her ser vi vel at ting var bedre før. Det mangler noe på den skiva, som ikke manglet før.
Jeg foretrekker fortsatt Seiko klokka 12 og GS - Grand Seiko klokka 6 på skiva. Uten dette blir den ikke balansert i mine øyne.
Jeg trodde jeg skulle bli vant til det (på bilder) men det har ikke skjedd enda. Enig?

9AD866E5-9300-4398-A091-32E7556649E9.jpeg
 
Redigert:
Her ser vi vel at ting var bedre før. Det mangler noe på den skiva, som ikke manglet før.
Jeg foretrekker fortsatt Seiko klokka 12 og GS - Grand Seiko klokka 6 på skiva. Uten dette blir den ikke balansert i mine øyne.
Jeg trodde jeg skulle bli vant til det (på bilder) men det har ikke skjedd enda. Enig?

view-source:https://www.tidssonen.no/forum/threads/dagens-klokke.1113/page-5745#post-748030
Ikke enig! Men jeg synes likevel det var kulere i "gamle dager" da det var en Seiko in disguise, om du forstår. Mer nerd.
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og gulenissen
SBGP003G_29200037946385_jpg.jpg


Her ser vi vel at ting var bedre før. Det mangler noe på den skiva, som ikke manglet før.
Jeg foretrekker fortsatt Seiko klokka 12 og GS - Grand Seiko klokka 6 på skiva. Uten dette blir den ikke balansert i mine øyne.
Jeg trodde jeg skulle bli vant til det (på bilder) men det har ikke skjedd enda. Enig?

Vis vedlegg 180183
Tror nok folk flest vil oppfatte oss som litt nerdete fortsatt.:)
Jeg og syntes det var litt nakent når det kom, men vente meg til det etter å ha levd med det noen dager - kanskje fordi det var en ny modell? Jeg synes ikke det mangler noe her.
_20191102_092902.JPG


På andre enn kvartsmodeller ble det nesten mer balansert.
114963_14294_2.png

SBGH201.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og EBH
Enig med deg i at de øvrige modellene er riktig fine. Kanskje vi skal be dem skrive quartz på skiva i passe store bokstaver :)
Jeg hadde nok klart å vende meg til din @chrbir, den er superflott.

Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
det er nå slik at "noe" må være klokken 12 og så må det være "noe" klokken 6.
Det blir nakent om det "mangler" noe klokken 6....

"Quartz" vil kanskje for mange (inkl meg) virke billig...
Men når det står noe annet der; "Hi Beat" eller noe annet så gir det bedre balanse.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
det er nå slik at "noe" må være klokken 12 og så må det være "noe" klokken 6.
Det blir nakent om det "mangler" noe klokken 6....

"Quartz" vil kanskje for mange (inkl meg) virke billig...
Men når det står noe annet der; "Hi Beat" eller noe annet så gir det bedre balanse.

-De kunne jo spurt COMEX om de kunne få gi dem noen GS med COMEX-logo klokken seks.

Rolex-samlerne ville fått infarkt...