Grand Seiko-tråden

Jeg hadde mer enn gjerne klådd på en GS på en GTG, og den sekundviseren sweeper noe aldeles nydelig. Måtte sett den live før å gjøre opp en mening om jeg hadde tatt den før en Sub, men det hadde nok sittet langt inne. Og litt av grunnen er nok at Seiko selger så mye billigur at selv en GS ikke gir samme "anerkjennelsen" (dere skjønner hva jeg mener....) når det liksom like godt kunne vært en SKX til 200 USD...på den annen side kan det jo sies at GS da er for de virkelige WIS - men da må man samtidig ha økonomi til å tåle et betydelig tap dersom man skulle komme til å selge...

Men respekt for Seiko Spring Drive/GS? Absolutt! Nydelige ur! :D
 
Seiko lager flotte klokker, ingen tvil om det, men jeg er usikker på om jeg hadde "turt" å bruke over 50' på en GS.

Et litt billigere alternativ, men fortsatt en relativt dyr klokke er Seiko Marine Master 300m. Denne skulle jeg gjerne ha eid en gang...
 
Har siklet på Grand Seiko og Seiko divere med Spring Drive en god stund nå, blir helt fascintert av den sekundviseren.. Noen som har erfaring med SeiyaJapan?
 
Dersom, og jeg sier dersom, Grand Seiko er et langt på vei bedre ur enn de fleste andre mer høyprofilerte merker i tilsvarende prisklasse, hvorfor er det da så få av dem her på sonen?

Slenger kanskje ut en liten brannfakkel nå, men kan det være at forfengeligheten og behovet for "å bli sett" overgår den ekte interessen for gode ur?
Skal ikke gjøre meg til uvenns med deg, Mathfjeld, men du fronter rolexklanen i denne tråden, og sett i sammenheng med kjøp av stort sett ubehagelige, men kostbare sko som er fulle av logoer, er du kanskje den rette til å svare :D:D:D:D
 
Diskusjonen ligner kansje litt på bil? Min onkel kan realisere mange bildrømmer. Likevel kjører han en Volvo (s80). Det betalte han over millionen for. Hvorfor ikke en BMW 7 serie? X5? Jaguar? A8? Etc?
Fordi vanlig ikke-bilinteresserte folk tenker ikke det spor over den bilen. Han får ikke oppmerksomhet eller stigmata.
Rolex for den som ønsker annerkjennelse, gs for den som ikke trenger?

Kan si med en gang at jeg ikke hadde hatt baller til gs


"For this moment, and the moment yet to come"
 
lenger kanskje ut en liten brannfakkel nå, men kan det være at forfengeligheten og behovet for "å bli sett" overgår den ekte interessen for gode ur?

Hva angår sko har du helt rett, og man kan helt sikkert trekke paralleller mellom nevnt skomerke og Rolex. Den ekte interessen for gode ur er jeg så heldig å få i samme pakke som forfengligheten når jeg handler Rolex :)

Mitt forhold til Seiko har sikkert blitt tåkelagt av alle forumets Seikoer til 1000 kr, MEN jeg har hatt meget lyst på SEIKO Marine Master PROFESSIONAL 300M Diver.
 
Dersom, og jeg sier dersom, Grand Seiko er et langt på vei bedre ur enn de fleste andre mer høyprofilerte merker i tilsvarende prisklasse, hvorfor er det da så få av dem her på sonen?

Grand Seiko er kun tilgjengelig for det japanske marked. Det er nok en av grunnene. Heldigvis finnes det gråforhandlere som f.eks Seiya som selger worldwide.
 
Slenger kanskje ut en liten brannfakkel nå, men kan det være at forfengeligheten og behovet for "å bli sett" overgår den ekte interessen for gode ur?

Det og at vi (mange av oss..) er altfor opptatt av annenhåndsverdi til å kjøpe de urene vi kanskje mest har lyst på..?
 
Spennende, da går det jo faktiskt å ta seg en tur til STHLM vis man vil titte på disse urene:) Skal jo være meget høy klasse på denne serien, og det hadde jo vært moro om et eller fler eksemplarer finner veien hitt til TS:)
 
Jeg er en av de som kunne brukt "rolex-sum" på en GS. Faktisk for noen uker siden var det like før jeg hoppet på en vintage GS til samme sum. Ironisk nok ble den litt for dyr til at jeg fikk anledning til å kjøpe den. Jeg er hardnakket GS-fan og har allerede en vintage 70-talls GS. På ønskelista står det en GS og den er rangert høyere enn noen Rolex/Omega/mainstream. Jeg er vel da forumets freakshow?

Nå skal det også sies at Grand Seiko og Spring Drive ikke er synonymt. Spring Drive er også en egen serie der innstegsmodellene fås fra 3000$ på bukta. Men de finnes også i GS-serien (med litt mer dekorerte verk)
Grand Seiko de siste år har blitt lansert internasjonalt og ikke bare på det japanske markedet. Dog sirkulerer de i små kvanta.

Å sammenligne GS mot Sub for å kåre en vinner blir etter min mening en pissekonkurranse. Både GS og Rolex er fantastiske ur som tilbyr brukeren noe av det beste som finnes innen industrien. Kanskje litt på hver sin måte, dermed til forskjellige preferanser. Men jeg tror hver enkelts preferanse veldig fort blir farget av forumets kollektive holdninger. Nå er det slik at rolex er konge på TS og for noen vil det være en frykt for å bli "stemplet" skulle man gå imot fellesskapets normer. Nå har det kommet en del kommentarer der "ingen hadde valgt GS istedet for en Rolex". Jeg tror faktisk at det er en del som kunne gjort det, og jeg synes at vi som forum skal belønne individualister som tør å følge sine egne interesser som igjen øker til mangfoldet her.

Angående annenhåndsmarkedet på GS, tja, kanskje det er vanskelig å videreselge en GS? Har noen prøvd? Ser at de går rimelig raskt på internasjonale forum. Men for min del så er ikke annenhåndsverdien det aller viktigste.

Absolutt ikke meningen å stemple noen her, men verden går ikke fremover uten uenigheter og diskusjon.

My 2 cents

Erik
 
Det og at vi (mange av oss..) er altfor opptatt av annenhåndsverdi til å kjøpe de urene vi kanskje mest har lyst på..?

Bra poeng.

Erter litt på Mathfjeld her, det ser ut til at han takler det uten både tårer og tenners gnissel.

Om jeg hadde vært i markedet etter en klokke til 50K+ ville jeg nok valgt noe annet enn en GS. Mye pga dette med annenhåndsverdien, men også fordi jeg har sett mye annet som jeg rett og slett liker bedre.

Det, og at det finnes ca tusen forskjellige Seikomodeller til rundt tusenlappen, gjør valget rimelig enkelt. Og dette har med forfengeligheten min å gjøre. Klart jeg kunne vandret rundt med LV-sko her oppe i dalen, men det ville ikke vært en sjel utenom meg selv som ante noe om eksklusiviteten (?) - og da er halve moroa borte for meg. Hadde jeg derimot frekventert hovedstadens mer etablerte etablissementer hadde jeg kanskje droppet det siste klokkekjøpet og loffet rundt i LV-tøfler. Men da måtte jeg vel ha droppet flere klokkekjøp mtp at resten av bekledningen måtte stått i stil. Slitte Batistini (er det ikke det olabuksene på Dressmann heter?), Wranglerskjorte og hvite Nike-sokker er vel ikke passende følge til slike sko :D
 
Vi har alle usunne fordommer mot Seiko i denne prisklassen. Vis meg et TS medlem som heller hadde valgt denne fremfor en Submariner og du har en løgner.

Ville nok valgt en GS over Rolex selv. Grand Seiko er annerkjent som noe av det beste av det beste som kan skaffes for penger av klokker. Seiko fortjener respekt for mye, og Spring Drive er definitivt et av de råeste drivverkene som har blitt laget.

Dersom, og jeg sier dersom, Grand Seiko er et langt på vei bedre ur enn de fleste andre mer høyprofilerte merker i tilsvarende prisklasse, hvorfor er det da så få av dem her på sonen?

Slenger kanskje ut en liten brannfakkel nå, men kan det være at forfengeligheten og behovet for "å bli sett" overgår den ekte interessen for gode ur?
Skal ikke gjøre meg til uvenns med deg, Mathfjeld, men du fronter rolexklanen i denne tråden, og sett i sammenheng med kjøp av stort sett ubehagelige, men kostbare sko som er fulle av logoer, er du kanskje den rette til å svare :D:D:D:D

Tror det er slik: Seiko startet "Grand Seiko" for flere år siden for å bevise at de kan "svinge med de store gutta" (les: Sveits). GS var/er hovedsaklig forbeholdt det japanske markedet, og det er først nå nylig at merket begynner å bli annerkjent internasjonalt. Etterhvert som entusiaster har fått kloa i dem, og "mystikken" viste seg å være sann, så har ordet spredd seg kjapt i klokkemiljøet.

Noe som også er litt kjekt er at GS hovedsaklig vil bli lagt merke til som noe helt spesielt av folk som virkelig er inni klokkeverdenen og vet hvor spesielt det faktisk er. Ja, de fleste ville nok kommentere på at du har en fin klokke, men det er først når en som vet hva "grand seiko" betyr ser klokken at du du vil få en større reaksjon på hva du har på armen. Du får ikke "har du en ROLEX??? Er den ekte??" reaksjonen fra alle som ser den.

Forstå meg rett, jeg digger også Rolex, og skjønner godt hvorfor mange setter dem så høyt, men for meg så er det mer fristende å ha noe litt mer subtilt som er av samme klasse.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Noe som også er litt fett er at GS kun vil bli lagt merke til som noe helt spesielt av folk som virkelig er inni klokkeverdenen og vet hvor spesielt det faktisk er. Ja, de fleste ville nok kommentere på at du har en veldig fin klokke, men det er først når en som vet hva "grand seiko" betyr ser klokken at du du vil få en større reaksjon på hva du har på armen. Du får ikke "har du en ROLEX??? Er den ekte??" reaksjonen fra alle som ser den.

Forstå meg rett, jeg digger også Rolex, og skjønner godt hvorfor mange setter dem så høyt, men for meg så er det mer fristende å ha noe litt mer subtilt som er av samme klasse.

Det samme kan gjelde ganske mange merker. Folk flest kjenner jo ikke til annet en Rolex og til nøds Omega.
 
Det samme kan gjelde ganske mange merker. Folk flest kjenner jo ikke til annet en Rolex og til nøds Omega.

Joda, sant det, dette er ikke forbeholdt GS. Men det er definitivt få merker som har så høy kvalitet og samtidig er så lite kjent for sin kvalitet. Tenk, dette er et klokkeforum og selv her er det er "få" som vet om det. :)