GMT Master II – trenger kjøpshjelp

KAB

Medlem
30. juli 2010
Innlegg
407
Neste klokkeprosjekt er en GMT Master II Pepsi, men jeg er svært usikker på hvilken modell jeg burde satse på.

Jeg er ihvertfall sikker på at jeg foretrekker Oyster lenken til fordel for Jubilee lenken pga det mer massive inntrykket, and thats it når det kommer til kunnskap hos meg. Vet at det ligger tonnevis med artikler og sider opp og ned, men asylet her inne kjører svar rett fra levra og jeg vet jeg er garantert gode pointere fra dere.

Jeg vurderer sterkt å prøve å få mine fingre i en klokke fra mitt fødselsår 1977, og da er vel en Ref. 1675 alternativet. Jeg mener å ha observert at denne er mer gjev enn andre modeller og dyrere. Hvorfor er det slik? Eller tar jeg feil?

Ser at mange av modellene som selges ikke er komplette med papirer, boks etc. Er dette så veldig negativt hvis vintage 1977 eller noe litt mindre vintage blir aktuelt?

Ser at hacking og quickset nevnes blant de mange modellene. Er det noen fordeler med dette, eller er det kun komplikasjoner som er nice to have?

Noe jeg bør være spesielt på vakt over ved kjøp av en GMT Master?

Hvilken modell bør jeg kjøpe? Help please :confused:

KAB
 
Hei,
Takk for tips Krille! Den første siden du linker til har jeg studert, men ikke den andre siden. Skal lese meg opp litt.

I jungelen av modeller og detaljer ønsker jeg også å gjøre det beste kjøpet av dem alle.
Til en viss grad blir det jo personlig smak og preferanser (og budsjett) innefor detaljene, men jeg klarer ikke bestemme meg. > Ergo jeg - trenger pointere.

For ordens skyld...Budsjettet jeg ser for meg er 25-30K

Noen andre med konkrete anbefalinger/erfaringer?

KAB
 
Jeg gikk for en nyere 16710 med SEL.
Dette burde være mulig å få tak i på ditt budsjett.
Synes det er greit å slippe å bekymre seg om sevice og tilgangen på deler og slikt.

Litt mer fra samme nettsted som krille linket til.
 
Jeg gikk for en nyere 16710 med SEL.
Dette burde være mulig å få tak i på ditt budsjett.
Synes det er greit å slippe å bekymre seg om sevice og tilgangen på deler og slikt.

Litt mer fra samme nettsted som krille linket til.

Takk for tips UJU. Var en bra side med mye nyttig info.:)
Mener du at jeg bør styre unna drømmen om en 1977 modell altså?
Stusser litt over det lille du skriver om service. Bekymringen for service er vel den samme om man kjøper vintage eller ikke? Kan ikke selgeren dokumentere siste service er det jo hipp som happ. Man slipper jo ikke unna service uansett om klokken er av nyere dato eller ikke (og nyere enn 1999 er det jo umulig å få en Pepsi), og kostnaden for service er vel det samme på alle årmodellene? At vintage kan medføre større usikkerhet vedrørende hva som faktisk er gjort av service og utskiftninger gjennom årenes løp er jo en annen sak. Er det manko på deler til noen av verkene i GMT master?

KAB
 
Takk for tips UJU. Var en bra side med mye nyttig info.:)
Mener du at jeg bør styre unna drømmen om en 1977 modell altså?
Stusser litt over det lille du skriver om service. Bekymringen for service er vel den samme om man kjøper vintage eller ikke? Kan ikke selgeren dokumentere siste service er det jo hipp som happ. Man slipper jo ikke unna service uansett om klokken er av nyere dato eller ikke (og nyere enn 1999 er det jo umulig å få en Pepsi), og kostnaden for service er vel det samme på alle årmodellene? At vintage kan medføre større usikkerhet vedrørende hva som faktisk er gjort av service og utskiftninger gjennom årenes løp er jo en annen sak. Er det manko på deler til noen av verkene i GMT master?

KAB

Synes ikke du skal styre unna en -77 modell hvis det er det som er drømmen.
Jeg vet dessverre ikke hvor vanskelig det blir å skaffe deler ved en evt. reparasjon.
Dette kan sikkert noen av vintage ekspertene svare på mye bedre enn meg.
Jeg har litt angst for å bruke vintage som i mitt hode kan gå i stykker uten varsel.:oops:
Det er som du sier en usikkerhet rundt hvordan klokken er blitt behandlet opp i gjennom årene.

GMT II (16710) ble produsert frem til 2007, også med pepsi bezel. Disse har jo cal. 3185 eller 3186 i de aller siste produserte eksemplarene. Uheldigvis har de med 3186-verket blitt hypet opp som samleobjekter så prisen er relativt stiv.
Jeg kjøpte meg en 2005 modell GMT II med pepsi bezel og er strålende fornøyd.
Her er forresten enda en side med info.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Takk igjen UJU :D

Siden du linket til var mye mer lettfattelig og enkelt satt opp enn mye av det andre jeg har sett.
Produsert frem til 2007 du...det var nytt for meg.

Vi får se hva som dukker opp når klokkekontoen er på bristepunktet og om selgeren er thrustworthy. Suget etter noe spesielt dvs 1977 modell er definitivt tilstede, men det er jo en kalkulert risiko.

Anyone else med innspill?

KAB
 
Du trenger ikke være redd for at en GMT fra 77 eller nyere kommer til å smuldre opp på håndleddet ditt. Det Rolex mangler i finesse tar de med godt monn igjen i driftssikkerhet og robusthet. Det verste du antakelig vil oppleve er å skrape opp plexiglasset, men det er lett å fikse. Skulle du mot formodning gjøre en større skade er verkene enkle, delene tilgjengelige og merkeverkstedene kompetente. Men du vil neppe få bruk for dem annet enn til service - jeg har tilbragt størsteparten av mitt voksne liv med gamle ur fra forskjellige fabrikanter på håndleddet, og med unntak for noen få selvskyldte episoder har det vært problemfritt.

1675 er nydelig. Hacking er fint men ikke skrikende nødvendig, men quick-set er veldig praktisk om du har noen klokker å velge mellom. Klokker uten hurtigstilling av datoen har en tendens til å vise den 24 når man skal ta dem på den 22. Liker du utseendet til 1675 men vil ha et mer moderne verk er 16750 det rette valg.

Men GMT-master bør ha Jubilee...
 
Men GMT-master bør ha Jubilee...

+1;)

Og så har du jo "lillebroren" til 16710 GMT Master II, 16700 GMT Master.

CIMG2960.jpg


Denne modellen har samme verk som Explorer II uten mulighet for individuell justering av GMT
viseren. Min er fra 1996.
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og Mr Davis
+1;)

Og så har du jo "lillebroren" til 16710 GMT Master II, 16700 GMT Master.

CIMG2960.jpg


Denne modellen har samme verk som Explorer II uten mulighet for individuell justering av GMT
viseren. Min er fra 1996.

Ahhh MR...det er jo vakkert uansett årsmodell. Får meg liksom ikke til å like håndleddshårluggeren av en lenke allikevel ;)

Du trenger ikke være redd for at en GMT fra 77 eller nyere kommer til å smuldre opp på håndleddet ditt. Det Rolex mangler i finesse tar de med godt monn igjen i driftssikkerhet og robusthet. Det verste du antakelig vil oppleve er å skrape opp plexiglasset, men det er lett å fikse. Skulle du mot formodning gjøre en større skade er verkene enkle, delene tilgjengelige og merkeverkstedene kompetente. Men du vil neppe få bruk for dem annet enn til service - jeg har tilbragt størsteparten av mitt voksne liv med gamle ur fra forskjellige fabrikanter på håndleddet, og med unntak for noen få selvskyldte episoder har det vært problemfritt.

1675 er nydelig. Hacking er fint men ikke skrikende nødvendig, men quick-set er veldig praktisk om du har noen klokker å velge mellom. Klokker uten hurtigstilling av datoen har en tendens til å vise den 24 når man skal ta dem på den 22. Liker du utseendet til 1675 men vil ha et mer moderne verk er 16750 det rette valg.

Men GMT-master bør ha Jubilee...

Takk Hopalong, følte litt mer trygghet på vintage nå med dine opplysninger. Usikker på hvor langt ditt voksne liv har vart så langt og derav hvor lang tid erfaringen strekker seg over :p Klokkesamlingen din er uansett særs respektabel og kunnskapene gode! Enig med innspillene vedr. quick-set, siden jeg har flere klokker som rulleres i bruk. PS: Koster service på vintage det samme som service på nyere årgang? Pris er ca?

I beg the differ på lenke though - ser ut som et sykkelkjede spør du meg :rolleyes:

KAB
 
Takk Hopalong, følte litt mer trygghet på vintage nå med dine opplysninger. Usikker på hvor langt ditt voksne liv har vart så langt og derav hvor lang tid erfaringen strekker seg over :p Klokkesamlingen din er uansett særs respektabel og kunnskapene gode! Enig med innspillene vedr. quick-set, siden jeg har flere klokker som rulleres i bruk. PS: Koster service på vintage det samme som service på nyere årgang? Pris er ca?

I beg the differ på lenke though - ser ut som et sykkelkjede spør du meg :rolleyes:

KAB

Jeg ble myndig i 1987, voksen ti år senere, og en gang mellom de to tidspunktene begynte jeg å kjøpe gamle klokker. Standard service hos min lokale Rolexforhandler mener jeg koster det samme uansett årsmodell, fortiden rundt 4000. Det pleier bli noe billigere fordi jeg ikke vil ha polering. MEN GMT-MASTER SER BEST UT MED JUBILEE!:D
 
Tråden ble startet 25. Apr 2012.
GMT master kjøpt 09.januar 2016….Ting tar tid :)
Ble ikke 1977 modell, men 1988 modell.
Angrer på at jeg ikke kjøpte i 2012 da jeg sikkert hadde spart 10K!
Elsker den!!
Angre?
I dag fikk jeg tilbud på en komplett 16710 Pepsi fra år 2000 til kr. 95k
Vanvittig prisstigning.
Kommer ikke til åkjøpe.. noensinne, og det er en elendig følelse å erkjenne, når du i flere år har sett på Pepsi modellen.

Men, jeg ville følt meg enda mer elendig, ja lurt, hvis jeg hadde kjøpt til denne pris, og blitt minnet om hvor stor idiot jeg er til å betale overpris, hver gang jeg kikker på ''vidunderet''.

Nei, jeg er for stolt eller sta. Jeg lar meg ikke lede inn i pris hypet.
Synd....
 
Og jeg er da ute av kjøpsbildet.:oops:
Kommer ikke på tale den prisen for en enkel, grov sportsklokke i stål.
Skorter ikke på kontanter, .. ...og det skorter ikke på stolthet og integritet heller.

Alle mine venner vil le av meg bak min rygg, hvis jeg går på byen med en Pepsi kjøpt til den pris.
nei ... det er ''over-and-out''
Svært synd, for jeg liker klokka, men vil da for pokker ikke gå rundt og vise hvor stor idiot jeg er.

Tror at nr. 3 eller nr. 4 på min ''ønskeliste'' blir neste mål
 
Og jeg er da ute av kjøpsbildet.:oops:
Kommer ikke på tale den prisen for en enkel, grov sportsklokke i stål.
Skorter ikke på kontanter, .. ...og det skorter ikke på stolthet og integritet heller.

Alle mine venner vil le av meg bak min rygg, hvis jeg går på byen med en Pepsi kjøpt til den pris.
nei ... det er ''over-and-out''
Svært synd, for jeg liker klokka, men vil da for pokker ikke gå rundt og vise hvor stor idiot jeg er.

Tror at nr. 3 eller nr. 4 på min ''ønskeliste'' blir neste mål
Men du har kjøpt deg pepsi allikevel sant?
 
  • Liker
Reaksjoner: acnorway og Tubbs