GMT-master bracelet swap

Balongum

Støttemedlem
Medlem
20. nov. 2012
Innlegg
350
Sted
Arendal
Hei.
Jeg har lest at man kan bruke en oyster-lenke fra en 2017 Rolex «Batman» på en 2020 Rolex «pepsi» som opprinnelig har jubilee-lenke. Men hvis man skal bruke jubilee-lenken på en «Batman» så må man bruke noen aftermarket springbars. Jeg ser ikke helt logikken… Noen som kan forklare meg hvorfor man ikke kan bare bruke de springbarsa som tilhører de repektive lenkene?
Og vil de vedlagte springbars fra @Tidssonen være de riktige aftermarket-springbarsa?

:sick:

39012929-21FB-4315-B575-54232FF7CAB0.jpeg

9E2ACF6A-0474-4E46-9ACB-284B1279609E.png
 
Lista over er feil, eller til nød upresis.

40mm Ceramic Submariner og (eldre) Batman med PCL har samme endlinks. Det betyr at både indre diameter på endlinkene og hullene i kassene er like store. Mao lenkene passer om hverandre.

Pepsi (og jeg antar Batman med Jubilee) har andre endlinks. Disse er tynnere mot lenken, men større mot kassen. Det forklarer også hvor listen over påstår at man kan bruke Pepsi endlinks mot Sub-lenke. Ja, den går på, men springbaren er egentlig litt for lite til hullet i lenken.
springbar.jpg
 
Lista over er feil, eller til nød upresis.

40mm Ceramic Submariner og (eldre) Batman med PCL har samme endlinks. Det betyr at både indre diameter på endlinkene og hullene i kassene er like store. Mao lenkene passer om hverandre.

Pepsi (og jeg antar Batman med Jubilee) har andre endlinks. Disse er tynnere mot lenken, men større mot kassen. Det forklarer også hvor listen over påstår at man kan bruke Pepsi endlinks mot Sub-lenke. Ja, den går på, men springbaren er egentlig litt for lite til hullet i lenken.Vis vedlegg 254501

Aha! Fantastisk at noen sitter på slik kunnskap…

Tusen takk @lietors ! Er det lov å komme med noen tilleggsspørsmål?

Jeg forstår det da slik;
  • 40mm Ceramic sub/eldre Batman bruker på Oyster: «Tykk springbar med tynn tupp»
  • Nyeste generasjon GMT (m/jubilee i hvertfall) bruker: «Tynn springbar med tykk tupp»
Ideelt skulle man da ved et lenkebytte kanskje hatt;

  • Eldre Batman med ny jubilee: Tynn springbar med tynn tupp (Finnes dette og hva er evt. beskrivelse mål?)
  • Ny Pepsi med gammel oyster: Tykk springbar med tykk tupp (Finnes dette og hva er evt. beskrivelse mål?)
Stemmer det, og finnes disse variantene?
 
Uten å ha lest alt ovenfor nøye.. :whistle:

Jeg må bruke springbars fra Pepsi når jeg ønsker å bruke Oysterlenka fra en 2016 Sub på den. De er vesentlig smalere i kroppen, så de fyller ikke ut hullet i lenka, men blir liggende i spenn, så ingen slark eller annet.
 
Jeg forstår det da slik;
  • 40mm Ceramic sub/eldre Batman bruker på Oyster: «Tykk springbar med tynn tupp»
  • Nyeste generasjon GMT (m/jubilee i hvertfall) bruker: «Tynn springbar med tykk tupp»
Ideelt skulle man da ved et lenkebytte kanskje hatt;

  • Eldre Batman med ny jubilee: Tynn springbar med tynn tupp (Finnes dette og hva er evt. beskrivelse mål?)
  • Ny Pepsi med gammel oyster: Tykk springbar med tykk tupp (Finnes dette og hva er evt. beskrivelse mål?)
Stemmer det, og finnes disse variantene?

OEM 40mm Ceramic Sub/GMT/Daytona m/Oyster springbar har såvidt jeg forstår 1.8mm tykk kropp, med 1.2mm tupp. GMT med Jubilee (ihvertfall Pepsi), har - igjen slik jeg oppfatter verden - 1.5mm kropp. Størrelsen på tuppen vet jeg ikke, men den er fet. Bildet under viser springbars fra Ceramic Pepsi (1), Ceramic Sub40 (2) og Ceramic Daytona (3). De to siste er som du ser like.

116bffae13c8fee1144a2b11c3439ccd.jpg


Husk at plassering a hullene for springbars - både i kasse og endlink - også vil påvirke fitment. Disse tingene er vanskelig å "måle" uten å sitte med faktiske 3D modeller av de ulike kombinasjonene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mats555