Glashütte Original Sport Evolution Panorama Date

Medlem
3. april 2014
Innlegg
1.251
Sted
Viken
IMG_1241.jpg
Ved flere anledninger har jeg hatt lyst å prøve en Glashütte Original Sport Evolution Panorama Date. I høst fikk jeg plutselig tilbud om denne i en byttehandel. Det passet egentlig ikke med verken økonomi eller resten av samlingen (plassen for "diver med svart skive" var allerede dobbelt opptatt), men jeg klarte ikke å motstå. Tenkte jeg skulle prøve den en uke eller to og legge den ut for salg. Men nå har jeg hatt den over to måneder, og jeg tror det må være den klokken jeg har brukt mest i perioden. Jeg har hele tiden visst at den måtte ut, men jeg har ikke klart å gi slipp på den ennå. Men forrige uke tok jeg bilder for å klargjøre den for salg :(. Da jeg kjøpte klokken leste jeg en review av den her:
https://www.ablogtowatch.com/glashutte-original-sport-evolution-panorama-date-watch-review/
Dette review-et trigget meg! Men når jeg nå skulle finne det frem for å linke til det i min salgsannonse syntes jeg bildene så litt tamme ut. Så derfor bestemte jeg meg for å lage en liten mini-review med alle bildene mine - "mini" i den forstand at jeg tenker det blir lite tekst, og mange bilder :).

Innpakning
boks02.jpg

For å begynne med det man først opplever når man får klokken: Innpakningen! Den er nemlig noe helt utenom det vanlige. Jeg har hatt mange klokker de siste årene, fra merker som Rolex, Omega, IWC, Panerai, Jaeger-LeCoultre med flere. Og jeg har hatt flere "Limited Editions" med flotte og store presentasjonsbokser. Men denne boksen fra Glashutte Original er i en egen liga! Nå har jeg riktignok ikke prøvd "de tre store". Jeg regner med deres bokser matcher denne. Men i prisklassen under 150K vil jeg påstå at Glashütte ruler! Boksen er laget i nydelig, polert edeltre, med innfelt "gull"-metalldekor. Påskriften "Glashütte" er nydelig påført på boksen i samme "gull"-stil. Og treverket i boksen er fantastisk! Jeg er ingen ekspert på treverk, men det gir liksom en tredimensjonal "dybde" når man ser på det. Vakkert! Henglser og lås er også perfekt utført og bekrefter at dette er tysk presisjon på sitt beste!
Innsiden av boksen er like vakker som utsiden, og rommer bl.a et forstørrelsesglass i edeltre. Også det eksepsjonelt flott utført! Til og med "puten" som klokken er spent fast på føles eksklusiv!
boks07.jpg

boks04.jpg

Videre er det selve dokumentasjonen. Bookletsene og servicekortet er noen steg opp fra Rolex. Og nyt påskriften på garanti- og servicekort fra Tidemann. Ikke noe rask "rabling" der nei! Gjennomført!
boks08.jpg boks09.jpg

Kasse
IMG_1204.jpg
Kassen var egentlig det eneste med klokken som jeg var litt skeptisk til på forhånd. Jeg liker litt "kanter" på kassene. Jeg har aldri vært så glad i "runde" kasser. Denne kassen er litt "rund" for meg, men den reddes av usedvanlig flotte crown guards, samt en flott finish på hele kassen. Jeg synes kanskje ikke den er like pen som en Rolex 5-sifret kasse, men funskjonelt er den helt på høyden! Den måler 42mm i diameter, og formen på kassen gjør at den sitter som limt til håndleddet. På dette punktet overgår den Rolex som jeg synes lettere glir "ut av posisjon" (uten at det er noe stort problem). Baksiden av kassen gir innsyn til det nydelige urverket, og dessuten er baksiden buet, så den følger håndleddet. Det er nok noe av forklaringen på at klokken ligger så godt på hånden.
Bezelen har en lett lesbar blankpolert insert i aluminium. Den er gripevennlig og beveger seg i 60 hakk, og bevegelsen er helt perfekt! Fast og kontant og med null slark. På høyde med Grand Seiko sin diver SBGA029, som også har bezelbevegelse i særklasse. :)
IMG_1229.jpg
IMG_1233.jpg IMG_1237.jpg IMG_1238.jpg

Lenke/rem

Dette er blandt de flotteste lenkene jeg har hatt! Den er kraftig og "fast", samtidig som den oser kvalitet og utsøkt gjennomføring. Bytting av ledd er like elegant som på IWC sine Ingenieur-lenker, om enn en annen patent. Låsen med mikrojustering er den beste jeg har prøvd. Man trykker rett og slett på logoen på låsen, og da kan man justere lengen på lenken ca 1 cm. Helt genialt! Dette gjør man greit med klokken på hånden.
Til min klokke hører det også med en original GO Trieste rem. Usikker på materialet, men gjetter på noe nylon-kunststoff-greier. Finishen er selvfølgelig top notch, og designen matcher klokken perfekt. Vedlig behagelig i bruk. Forøvrig gjør klokken seg godt på mange forskjellige andre remmer også (20 mm lug width).
lenke01.jpg lenke02.jpg lenke03.jpg
WS_07.jpg WS_05.jpg

Skive og visere
detalj03.jpg

Innpakningen er på topp! Likeså lenken! Kassen svært bra! Men for meg er det er skiven og viserne som er det beste ved denne klokken! Skiven skifter karakter med lyset. På sitt enkleste kan den se ut som en matt, sort skive med firkantede indekser og hvit skrift - litt som en gammel Tudor Snowflake. Men så kan lyset treffe og hele skiven "popper" til liv med en nydelig sun-burst svart skive, samtidig som man ser de fine "rillene" på kanten av skiven der indeksene er. Med lyset vekkes også de røde detaljene på skiven til liv! Disse er nesten usynlige i dårligere lys, men "eksploderer" når lyset treffer!
WS_01.jpg
WS_02.jpg

Forøvrig er selve "Glashütte ORIGINAL"-teksten på skiven så vakker og gir klokken et eksklusivt preg. Av en eller annen grunn føler jeg ikke at datoen kl 4 forstyrrer symetrien i skiven - selv om den jo objektivt ikke er symmetrisk. Og mer lettlest dato har jeg ikke opplevd! Her er cyklops helt overflødig - selv for en som har passert 40. ;)
Minutt og timeviserne er kraftige med firkantede tupper. Man skulle kanskje tro at mangelen på spisse tupper skulle gå ut over lesbarheten, men det er ikke tilfelle. Lesbarheten er nemlig helt suverén! På høyde med en IWC-pilot! Sekundviseren har en tydelig rød tupp, samt GO-logoen lekkert utført i enden.
WS_06.jpg

Lumen er helt ok, men ikke på nivå med de beste fra Omega og Panerai. På den annen side så er det lume bare på indeksene kl 3, 6, 9 og 12, samt time- og minuttviserne, så klokken er lett å lese i mørket selv om den ikke lyser sterkest i klassen.
lume02.jpg

En annen effekt av at det bare er lume på 3, 6, 9 og 12 er at de andre indeksene av og til ser ut til å "forsvinne" i fullt dagslys! Jeg elsker denne effekten av at det da nesten ser ut som klokken bare har de fire indeksene. Råtøft!
IMG_1202.jpg
WS_08.jpg


Urverk
Jeg er ingen ekseprt på urverk. For meg handler urverk først og fremst om tre ting: presisjon, utseende og gangreserve. Hvor lett urverket er i opptrekket, samt hvor raskt datoen skifter er ikke mest interessant synes jeg. Selv om akkurat dato-skifte på dette urverket jo er en bitteliten opplevelse pga panoramadatoen, med separate hjul for hvert siffer i datoen. Og ja - datoen skifter momentant og med et betryggende "klikk". Men viktigere, presisjonen er på topp og langt innenfor COSC. Gangreserven er 40 timer - greit, men langt fra imponerende. Men utseende er på topp igjen. Dette er det vakreste urverket jeg har eid! Ikke rart GO legger ved lupe i forpakningen, så man kan nyte detaljene. Bildet under er tatt gjennom lupen. :)
bak.jpg


Konklusjon

Glashütte Original har i denne klokken laget en nydelig og funksjonell diver. Jeg opplever det som en mer lukseriøs klokke enn Submarineren, som den naturlig må sammenlignes med. Men selvfølglig ikke like ikonisk som en sub. Jeg vil tro den fint kan brukes like hardt som en sub kan, men den innbyr kanskje i enda større grad til deskdiving - og går enda bedre til smoking. Felleskjøpet-dress kler ikke helt denne klokken.
Jeg elsker spillet i skiven, de tydelige viserne og den strålende lesbarheten av tid og dato. Den virker verken større eller mindre enn sine 42mm, og den bærer svært behaglig. Har jeg vurdert denne som keeper? Ja, absolutt! Men for å gå tilbake til start, så skal jeg likevel selge den (hvorfor er en for lang diskusjon med meg selv til å ta med her). Jeg følte bare at den fortjente noe mer enn en vanlig salgsannonse.

Pluss
Lettlest, nydelig skive/visere/uverk, fantastisk lenke med markedest beste mikrojustering, innpakning i særklasse!

Minus
Ikke imponerende gangreserve på urverket.

Spesifikasjoner
Modellnummer: 39-42-43-03-14
Verk: Caliber GO 39-42
Gangreserve: 40 timer
Kassediameter: 42mm uten krone
Kassetykkelse: 13,45 mm
Avstand mellom lugs: 20 mm
WR: 20 ATM / 200m
Veiledende pris: $9800,-
 
Veldig fint ur. Har tidligere eid maken. Stor dato og 60 klikks bezel er supert og ikke så mange som har. Sparsomt med lume, men til gjengjeld varer den hele natta. Kan bare si at jeg savner min.
 
  • Liker
Reaksjoner: KTS69
Må si meg helt enig med siste innlegg. Meget flotte detaljer bl.a. på skiven - som først viser seg ved nærmere ettersyn.
Ser at Submariner er nevnt som inspirasjon, men bezel minner vel like mye om Blancpain FF?
 
  • Liker
Reaksjoner: kurosh og KTS69
Fantastisk flott klokke. rett inn på drømmelista mi. Takk for at du deler.
Men den er åpenbart ikke i produksjon lenger. Noen som vet hvilke år den ble produsert?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: KTS69
Husker godt jeg vurderte denne flere ganger. Av en eller annen grunn bet jeg aldri på. En meget pen klokke som jeg gjerne skulle hatt i eget eie en gang. Elsker Glashütte sine datoløsninger.
 
Jeg sier det samme som Federico (Talks Watches). Innsiden er übercool med flott urverk, stor datovisning i samme horisontalplan og urverket opphengt i fire støtabsorberende og fjærhengte punkter. Nedsiden? Kun én; designeren av urskiva og det ytre må ha vært svaksynt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Wada
Jeg sier det samme som Federico (Talks Watches). Innsiden er übercool med flott urverk, stor datovisning i samme horisontalplan og urverket opphengt i fire støtabsorberende og fjærhengte punkter. Nedsiden? Kun én; designeren av urskiva og det ytre må ha vært svaksynt.
Denne er vel rimelig spot on...