Glare eller DiTec?

Grendel

Støttemedlem
Medlem
15. jan. 2012
Innlegg
6.045
Sted
Oslo
Er det noen her som har erfaring med disse typene av lakkbehandling?

Situasjonen er nå slik at det kommer inn en (nesten) ny bil, og jeg vet at "tid og situasjoner" ikke gjør at jeg får polert og vasket bilen så ofte som jeg ønsker. Derfor er planen å sende denne bilen til en slik behandling at den kan få en overflate som kan vare lenge, og at den blir rask og enkel å vaske.

Før min datter stikker av med den gamle bilen, så ville det nok være greit at denne fikk en slik runde også.

Jeg har forsøkt å lese litt om dette og har funnet ut at det er to typer behandling som er gode. Det ene er Ditec og den andre er Glare. Glare fremstår som den "nye andungen som gamlekara ikke liker". Det bryr ikke jeg meg så mye om, bare jeg kan få et produkt som holder bra og gir et fint resultat.
(Dog er jeg frarådet silikone produkter, men ingen av disse skal ha spor av det.)

Er det noen som har erfaringer med disse?

8
 
Jeg landet på Cosmic Glasscoating da jeg kjøpte ny bil for noen måneder siden. Anbefalt av flere produsenter, bla BMW, Toyota og VW. Hvor mye hold det er i dette vet jeg ikke, men det var nå en gang denne som ble anbefalt av Sulland. For min del ser behandlingen foreløpig ut til å holde det den lover. Bilen er nå et halvt år og har rullet drøyt 8000km. Den ser fremdeles fin ut i lakken. Syretesten er ved innhulingen ved dørhåndtaket på passasjersiden. Skjønner ikke hvorfor det ikke er mulig å åpne dører uten å lage merker i lakken...

Kan også skryte litt av Ren Bil Trondheim som hentet bilen i lukket bil for behandling da den kom til byen og leverte den tilbake på samme måte før den ble registrert.
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr. Fiddy og Grendel
Hadde Ditec på min forrige bil. Fungerte rimelig bra det. Ble pen i lakken og holdt vel et års tid, men vinteren er jo selvsagt ødeleggende. Bør fornyes en gang i året. På tross av bra resultat kommer det allikevel ikke opp på nivå med egeninnsats og skikkelig voks, som blir i en annen klasse. Tilfredsstillelsen er heller ikke det samme som å gjøre det selv. Da jeg kom i eget hus og kunne kose meg med bilpleie på egenhånd glemte jeg alt som het Ditec ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Grendel
Takker for innspill.
Jeg har vært i dialog @AndreasLie om dette. Det har dukket opp en del gode innspill.

Det er viktig at dette blir bra og pent utført.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Jeg anbefaler på det varmeste Opticoat Pro. Det må legges på av autoriserte detailere. Det finnes en i Stokke i Vestfold og en annen et sted i Bærum eller Asker. Etter min mening er Ditec ikke verdt pengene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg anbefaler på det varmeste Opticoat Pro. Det må legges på av autoriserte detailere. Det finnes en i Stokke i Vestfold og en annen et sted i Bærum eller Asker. Etter min mening er Ditec ikke verdt pengene.

Har du erfaring med Opticoat I så fall, hvilken pakke tok du på bilen?
Jeg ser på siden deres (http://opticoat.no/nybil-pakker/) at Pro Eksteriør eller Pro Pluss Eksteriør er det som jeg tror vil være mest aktuell.

8

(PS. Et sted nærmere Oslo vil være å fortrekke... Håper på Bærum...)
 
Hvilken farge endte du forresten opp med? Hvis det ble svart så ville jeg vært ekstremt mer nøye med hvem som gjorde jobben enn hva som ble gjort. Svart lexus lakk er myk som smør. Articcoating har jeg så vidt sett på og med riktig forarbeide så blir resultatet veldig bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Preacher
Jeg endte opp med hvit perlemorslakk.

Jeg må få tatt noen telefoner og diskutert litt med de ulike aktørene. Jeg ønsker et godt resultat og en god pris. (Det er klart at med det beløp som nå er svidd av til anskaffelse av et "transportmiddel" så er noen få bærums-tiere egentlig uvesentlig. Likevel så ønsker jeg noe som kan gi kvalitet for pengen.)

8
 
Har du erfaring med Opticoat I så fall, hvilken pakke tok du på bilen?
Jeg ser på siden deres (http://opticoat.no/nybil-pakker/) at Pro Eksteriør eller Pro Pluss Eksteriør er det som jeg tror vil være mest aktuell.

8

(PS. Et sted nærmere Oslo vil være å fortrekke... Håper på Bærum...)

Ja, jeg valgte Opticoat Pro på min bil. Husker ikke at jeg hadde noen "pakker" å velge mellom. Behandlingen skal i prinsipp være "evigvarende". Bilen min er nå veldig lett å holde ren.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Dette blir spennende!
Nå har jeg vært ute hos Brynhildsens AutoSpa i Ås. Dette virket som en veldig pålitelig og flink. Behandling med keramisk coating er bestilt. Det blir spennende å se hvordan dette blir!!

8
 
Støttes.
Om en av landets beste detailere - Bernhard Brynildsen - går god for det, så er det godt nok for oss vanlige dødelige. Og da er den lille turen til Drøbak noe som vil legge haken din ca. en tomme over bakkenivå mtp. finish.
Et par ex. på hans jobber:

http://www.detailersclub.no/forums/topic/6712-2000-ferrari-360-modena-f1/

http://www.detailersclub.no/forums/topic/2737-runde-2-passaten-hos-ss-igjen/

OT, sinnsyk jobb av Bernad, men det må være de styggeste felgene som noengang har blitt satt på en 360..?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Preacher
Så er det gjort!
I går ble bilen hentet hos Brynhildsen AutoSpa (http://www.brynildsenautospa.no/).
Bernhard har gjort en kjempejobb!
Bilen er nydelig og lakken er glatt og fin! Dette er virkelig en fagmann som får mine beste anbefalinger!

Her snakker vi om topp kvalitet på arbeid og topp service!

Utenfor verkstedet/spa'en!
WP_20160909_17_08_48_Rich.jpg


Lakken og noen fluer etter at vi har kommet hjem!
WP_20160909_17_49_07_Rich.jpg

WP_20160909_17_48_23_Rich.jpg


8
 
Det er ulike pakker der, @morpheus.
Den pakken jeg valgte kom på 12,000. Da fikk jeg en kjeramisk overflate over lakken. Denne vil bli enklere å holde ren og beskytte bilen. Bilen vil gå mye frem og tilbake til Moss. Den saltmarinaden som er på veiene i vinterhalvåret vil få en tøffere kamp mot lakken nå. Som følge av mengden saltmarinade planlegger jeg ny behandling om tre år. Ved "penere" kjøring ville den holdt lenger.

Selvfølgelig har jeg også ekstra understellsbehandling fra Kampen Antirust. Derfor antar jeg at bilen ikke vil ruste. Min 2002 Camry er rustfri etter 200,000km. Forventningene til IS'en er derfor ikke akkurat lave...

8
 
Leverer nybilen til Bernhard til fredag, så dette lover godt:) Har hatt flere biler hos han, og det er ALLTID 110%.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Fekk nyebilen tilbake fra behandling idag. Ditec Ultra.

Så får vi sjå om vi blir nøgde.

Rimelig nytt produkt så.....

Skremmende å høre at det var vaskeriper på bilen, og litt småting.
Det er for dårlig klargjøring. (Henta bilen for 2 uker siden).
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel