Girard Perregaux

Medlem
27. jan. 2014
Innlegg
32
Noen som kjenner til klokker fra dette merket, har en kjenning som har en chrono rattrapante i hvit gull som han vill selge, noen som har noe formening om pris og annen info, finner lite på nett men klokken har referanse 9017 og er fra ca 2002, han har verdi bekreftelse datert i 2012, usikker på papirer.

IMG_6115.JPG
IMG_6116.JPG
 
Eller den samme klokken i gult gull til halve prisen..
http://www.chrono24.com/girardperre...aph-automatic-rattrapante-9020--id6829775.htm

Her er en jeg syns ligner mer på bildet ditt, riktig nok splitter ny og i stål, men også en rattrapante og til 50.000:
http://www.chrono24.com/girardperre...ainless-steel-38mm-silver-dial--id2611077.htm

Altså veldig vanskelig å anslå noen verdi her. Søk på chrono24 på ulike chrono-utgaver fra GP gir verdier fra 30k til 150k, men jeg tror den øvre enden der er særdeles optimistisk. Det vanlige, kjedelige, svaret på verdi er hva markedet vil betale, og de få GP-klokkene jeg har sett forsøkt solgt på finn har i hvert fall blitt liggende lenge. GP har vel ikke noen forhandler i Norge? I hvert fall er det ikke et merke man ser særlig mye til her, og generelt er det et navn som ligger litt under radaren for de fleste, og det påvirker prisen. Jeg har prøvd et par av dem på armen hos utenlandske forhandlere, og har likt dem, og i grunnen hatt litt sansen for at det er en slags "underdog", men folk (meg selv inkludert) handler jo ganske mye på tanken om salgsverdi når neste drømmeobjekt dukker opp..

Ellers er det selvsagt spørsmål om stand (som ikke er mulig å vurdere ut fra de to bildene), servicebehov, og -historikk, hva slags verk som sitter i klokken, osv (GP har brukt endel forskjellige leverandører). Materialet i kassen er gjerne ikke så viktig.

Regner med at verdivurderingen er for forsikringsformål, jeg tror ikke jeg ville lagt så mye vekt på den.

Jeg ville tippet ballpark 25-50k, med et vidt konfidensintervall. Det kan hende noen faller helt for den og går bananas, og det kan hende den blir liggende urørt i månedsvis til noen sender et skambud på 15000.. Akkurat som den fiktige "tomteverdien" i en boligtakst må vi vel erkjenne at det meste av verdien i disse urene vi kjøper sitter i "brand" og eier-opplevelsen, og ikke direkte i materiale og produksjonskostnader (ref bruktsalg av enkelte merker over listepris, osv...)
 
Takker for svar, lette litt på chrono men fant ikke noe med 9017 referanse, hva forskjellen mot 9020 som er de dere nevner er om det er bare skiven eller noe annet er jeg usikker på.
Han har bare hatt den liggende og nesten ikke brukt den så derfor han vurderer salg er jo som dere sier markedet som bestemmer men alle vill jo ha mest mulig for det som skal selges.
Skal ta kontakt med thune og sjekke litt om generell info om uret da jeg ikke vet for mye om det
 
Vet dette er en gammel tråd, men må tilføye at GP 9017 er en sjelden referanse, og med det spesielle urverket Venus 179, som er finish-behandlet og modifisert av GP. Dette er En av de mest ettertraktede GP-kronografene, og prisen ligger nok på nærmere 160K enn 50K. I alle fall om papirer og boks følger med. Har din kjenning solgt klokken? Vet du i så fall hva den gikk for?

GP 9020 er for øvrig også en ettertraktet modell, kanskje spesielt i platina. Denne har et in-house (tror jeg?)-urverk og viser åttendedels-sekunder.
 
Redigert: