Full service Yema Rallygraf Super.

Medlem
25. juli 2013
Innlegg
161
Hei, jeg har en Yema Rallygraf Super. Pappa mener den er kjøpt på midten av 70-tallet. Klokka går ikke, og chrono pusherne sitter fast, så frykter at urverket er i veldig dårlig stand. Klarer ikke å finne noe informasjon på nettet om urverket, annet en at de muligens kom med forskjellige urverk. Et kjapt googlesøk viser en med Valjoux 72 og en med Valjoux 7736. Min kunnskap begrenser seg til at jeg har hørt om Valjoux. Hva anbefales å gjøre her? Rens av kasse, ny
plexi og serivce av urverket. Eller bør man beholde plexiglasset og få tak i et nytt urverk? Er det noen flinke hobbyurmakere her, eller bør man gå til en urmaker når det er snakk om kronografer?

Mvh,
Willy Saxhaug
 
Klokka ble levert hos Urtjenesten, som gjorde en kjempejobb. Urverket har en gang i tiden blitt vannskadet, men det var ikke mange deler i urverket som måtte byttes. Pleien ble polert opp, urverket fikk seg en service. Det har blitt klokka som får desidert mest armtid.
 
Så rått, den der klokka er kul, digger den bil-skiva. Som å se et gammelt instrumentpanel. Urtjenesten har jo et veldig godt rykte, så jobben er nok prima gjort. Er vel han på Urtjenesten som gjorde at Sutterud fikk et så godt et rykte for noen år siden. Hva kom skaden på om jeg tør spørre?
 
Ja, jeg er superfornøyd, og jeg angrer ikke et sekund! Jeg snakket med Simen Solvold, da jeg henta klokka, og jeg fikk et veldig godt inntrykk av både han og verkstedet.
På min klokka satt pusherne fast, plexien var ganske ripete, og det var noen deler som måtte byttes, men jeg betalte det samme som det en full service koster. Så jeg er strålende fornøyd! Jeg kan trygt anbefale Urtjenesten.

Da jeg og pappa var innom for å hente klokka, kunne Simen fortelle at grunnen til at urverket hadde stoppet, var at det hadde kommet vann inn i kassa på et tidspunkt. Pappa mente at det kunne stemme bra, for klokka brukte han til dykking, og kronografen var svært nyttig til å vite hvor lenge han hadde vært under vann. Klokka skulle i sin tid være vanntett ned til 100 atm, men pusherne var det visst ikke så lurt å trykke på under vann :p
 
Redigert:
Meget pen Rallygraf! Gratulerer. Simen kan på det varmeste anbefales, det er kun han jeg slipper løs på mine vintage-klokker. Han forstår veldig godt hva som IKKE bør gjøres ved en service, og han har vett til å spørre eierne FØR han gjør noe, skulle det være behov for det. Viktige egenskaper hos en vintage urmaker.
 
Takk skal du ha!
Jeg leste mye positivt om han, før jeg sendte klokka til service, så jeg var ganske sikker på at jeg kom til å bli fornøyd.
 
Jeg merket i dag at bezelen kan vris litt fra side til side, om jeg prøver å rotere den. Det er ikke snakk om mer enn maks 0,5 mm, men det er merkbart. Jeg har aldri lagt merke til dette før. Selv om sånt er ting som irriterer meg, skal jeg klare å leve med det. Det jeg derimot er mer bekymret for, er at dette ikke er normalt og at bezelen skal dette av.
Jeg regner med at toleransene enten er for romslig, festemekanismen er ødelagt, eller at bezelen er på vei av. Er det noen som har peiling på hvordan bezelen er festet på denne klokka?

Klokka 6 så er det en liten glippe, vist her:
Yema by Willy Saxhaug, on Flickr

Klokka 12 er det maskinert ut et firkantspor i bezelen og i kassa er det en tapp, vist her:
Yema by Willy Saxhaug, on Flickr

Skal bezelen bare vippes ut ved å presse noe inn i glippen klokka 6? Jeg vil tro tappen kun skal sentrere bezelen, men det blir bare synsing fra min side.