Forlovelsesring

Medlem
25. juni 2010
Innlegg
13
Jeg har store planer om å fri i løpet av sommeren og i den forbindelse har jeg begynt å se på diamantringer.
På dette området er kunnskapene enda mindre enn på klokker og jeg skulle gjerne hatt noen tips.

Pris har jeg ikke blitt helt klok på, men tenker at rundt 30' - 40' er kurant. Jeg har tidligere om en "tommelfingerregel" om ca 2x månedslønn, men virker litt i overkant..

Dernest er det hvor jeg bør kjøpe, og vurderer da Tesori.no. I utgangspunktet nettbasert, men de har såvidt jeg kan se besøkslokaler v /Solli plass og generelt god omtale så virker ikke altfor suspekt. Prisene på diamantringene virker også rimelig fornuftige i forhold til karat/pris. Har også sett litt på Gullborgen (ord gullsmed) som har en del ok rabatter.

Alternativt er det de større butikkene/kjedene, David-Andersen, Thune etc - men her fremstår generelt prisene høyere for samme størrelse (karat) som de over.

Erfaringer med disse eller andre tips tas imot med takk. Gjerne også synspunkter om hvor stor ringen bør være, i forhold til mitt estimat vil den ligge på 0,5 - 0,7 karat. Er dette ok for en slik type ring? Som sagt, ikke helt mitt felt :)
 
Jeg har veldig gode erfaringer med Tesori, og handler diamanter nå kun der. Jeg synes de gir best kvalitet i forhold til pris (TW/VS), og kunnskapen og servicen til Terje Gaupseth er veldig bra. Anbefales på det sterkeste!
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Handlet morgengaven fra Tesori, veldig fornøyd. Beste jeg fant iforhold til pris/kvalitet da iallefall. Fruen har vært veldig fornøyd også :)
 
Jeg foreslår at du begynner å fiske litt om hva hun liker, og ikke minst hva slags ringer venninnene har fått.

Damer har vanligvis lite i mot å snakke om smykker - spesielt ikke om hun forstår hvorfor du spør.

Damer er rare, og for enkelte betyr det en del hvor ringen er kjøpt:
En bekjent klaget over at ringen var kjøpt på Gullborgen, som jo er et "billigsted".
Dama til en kompis skrøt over at han hadde kjøpt brukt ring fordi det var mer fornuftig.

Her som ellers er det kun research som gjelder, er du i tvil gå for en kjent butikk, beste kvalitet på stenen og en karat.
 
Diamanter er et stort fagfelt, og jeg er absolutt ingen ekspert. Carat er vekten på diamnten, så du kan finne en 0,7 carat diamant som er rimeligere enn en 0,2 carat diamant. Hvor mange inclusions diamanten har, vil ha mye å si på prisen. En diamant er et naturprodukt, og kommer i mange vaianter. Inclusions blir også kalt skyggesider. I praksis forteller dette om hvor mange partikler man finner i diamanten. Det som har nesten ALT å si på en diamant er slipen. Legger man slipen rett, så kan man sjule veldig mange inclusions. En diamant som er slipt godt vil ha mange flere refleksjoner enn en dårlig slipt diamant. Fargen på diamanten har også mye å si på både pris og utsenede. River er den dyreste, mens f.esk Cape er den rimeligste.

I USA vet jeg at de er veldig opptatt av carat, så der kjøper man en 1carat diamant. Ofte veldig dårlig slipt, og lav kvalitet på diamanten.

Hadde jeg vært deg ville jeg sett etter en River, VVS opp til FL.
 
Takk for gode tips og råd folkens!

Jeg var en tur innom Tesori i går, snakket med Terje og fikk et bra inntrykk av dem. Kunnskapsrik på feltet og jeg har heller ikke funnet noen som matcher prisene deres. Har funnet bedre carat/pris forhold, men da med dårligere colour/clarity.
Definitivt fortsatt ingen ekspert på feltet, men Tesori sine diamanter har TW og VVS, som er ca nest best i rangeringen.
River og FL er det ypperste, men ser også ut til å være sjeldent (og desto dyrere). Terje mente at man nærmest måtte være kjenner for å se forskjell - riktignok er han selger i tillegg til fagmann.

Ellers blir det nok å gå for 0,7carat. Jeg antok at det var en jevn økning i størrelse, men i hvertfall i utseende så var det nærmest som et lite hopp mellom 0,6 og 0,7, i forhold til 0,5 og 0,6 som var mer like. Satse på at det ikke bare var rent synsbedrag.

Et siste spørsmål det hadde vært interessant med flere synspunkter på derimot; hva ville dere gått for / eventuelt hva har dere valgt selv i forhold til en stens eller flerstensring? I utgangspunktet hadde jeg tenkt på en med flere stener - en stor med mindre små rundt.
Som jeg forstod på Terje var derimot en-stensringen den klassiske og også mer anvendelig.
Mottaker har ikke stor "bling faktor" over seg, bare jeg som i utgangspunktet syntes de med fler stener så litt mer imponerende ut.
 
Jeg foreslår at du begynner å fiske litt om hva hun liker, og ikke minst hva slags ringer venninnene har fått.

Damer har vanligvis lite i mot å snakke om smykker - spesielt ikke om hun forstår hvorfor du spør.

Damer er rare, og for enkelte betyr det en del hvor ringen er kjøpt:
En bekjent klaget over at ringen var kjøpt på Gullborgen, som jo er et "billigsted".
Dama til en kompis skrøt over at han hadde kjøpt brukt ring fordi det var mer fornuftig.

Her som ellers er det kun research som gjelder, er du i tvil gå for en kjent butikk, beste kvalitet på stenen og en karat.

+1 Jeg henger meg på denne.

Hadde jeg kjøpt en ring til 40+ tusen, hadde jeg fått noen rare blikk og spørsmål om jeg hadde drukket tresprit. Da hun heller vil ha en funksjonell ring med fokus på minnet og ikke på den materielle verdien.Og heller bruke pengene på andre ting.

Du kjenner jo selvfølgelig dama di best, men prøv å fisk litt fra venninner (etter du har bestemt deg for å fri selvfølgelig). Det er til syvende og sist disse hun kommer til å snakke om ringen med (sammenligne ringer med).
 
+1 Jeg henger meg på denne.

Hadde jeg kjøpt en ring til 40+ tusen, hadde jeg fått noen rare blikk og spørsmål om jeg hadde drukket tresprit. Da hun heller vil ha en funksjonell ring med fokus på minnet og ikke på den materielle verdien.Og heller bruke pengene på andre ting.

Du kjenner jo selvfølgelig dama di best, men prøv å fisk litt fra venninner (etter du har bestemt deg for å fri selvfølgelig). Det er til syvende og sist disse hun kommer til å snakke om ringen med (sammenligne ringer med).

Jeg valgte å bruke mesteparten av pengene på selve frieriet. Det ble da tur til Firenze med tilhørende privat luftballongtur over vingårdene i Chianti. Selve frieriet skjedde da luftballongen var på sitt høyeste punkt og det ble champagne-frokost midt ute på en av åkrene når vi landet. Ringen var en flerstensring fra chanti.no (største stenen i midten og flere små på sidene). Ikke den høyeste diamantkvalitet, men sertifikatet sier faktisk at stenene har hakket bedre klarhet enn det som står oppgitt på nettsidene. Alt i alt følte jeg det var god kvalitet i forhold til pengene og jeg vet at forloveden min setter mer pris på opplevelsen/minnene fra selve frieriet enn selve ringen uansett :)

Her er ringen: Hvittgullsring i 14 karat hvitt gull 0,18 ct 0,14 ct

Edit: Nå skal det sies at jeg enda var student da jeg fridde og det var stortsett alle sommerjobb-pengene som gikk med så det kan nok tenkes at jeg hadde gått for en mer råflott ring i dag. Men dama synes selv at hun har verdens fineste ring og synes fortsatt at den forholdsvis beskjedne summen jeg brukte på den var ALT for mye.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: gooner87
Jeg valgte å bruke mesteparten av pengene på selve frieriet. Det ble da tur til Firenze med tilhørende privat luftballongtur over vingårdene i Chianti. Selve frieriet skjedde da luftballongen var på sitt høyeste punkt og det ble champagne-frokost midt ute på en av åkrene når vi landet.

Ditto. Dog da jeg fridde kom hugh jackman flyvende inn på hangglider akkurat lavt nok til å ømt stryke håret hennes med ballene:cool:
 
Redigert:
Antwerpen

Min anbefaling er å handle diamanter kontant i Antwerpen.
Jeg kjøpte en GIA sertifisert forlovelsesring der med følgende spesifikasjoner:

0,61 carat
G color (top wesselton)
VVS2
Triple excellent (cut, polish & symmetry)

Betalte ca. 17 lapper. Veiledende pris i Norge vil jeg tro er nærmere 50.
 
Jeg gikk på en kanonsmell i Las Vegas og kjøpte ring på Tiffanys til kona. Platinum, enstens 1 karat, TW, VVS1. En klassiker med andre ord. Endte med å betale 65´ NOK og importerte den til Norge (ja, betalte mva). Taksten på denne runder 130´ NOK.

Det er mye å spare på diamanter i utlandet, selv i merkebutikker av dette slaget.
Lykke til!
 
+1 Jeg henger meg på denne.

Hadde jeg kjøpt en ring til 40+ tusen, hadde jeg fått noen rare blikk og spørsmål om jeg hadde drukket tresprit. Da hun heller vil ha en funksjonell ring med fokus på minnet og ikke på den materielle verdien.Og heller bruke pengene på andre ting.

+1

Om dama er mer opptatt av verdien på ringen eller hvor den kommer fra, burde du seriøst revurdere...
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Kanskje for sent for innspill, men vil kaste meg på og anbefale Tesori/Terje. Seriøsitet, service og pris, de har alt.
Endte opp med en enstens 0,5, som må sies å være maksimalt for min samboers tynne, lange fingre, noe større ville blitt for glorete. Så er det vel slik at en 0,5ct med gode kvaliteter kan se tilnærmet lik ut, størrelsesmessig, en uren, gulere 1ct.
Tesori bruker kun stener i det øvre sjiktet hva gjelder kvalitet, så der skal man være trygg.

Når det gjelder frieri, gjør noe personlig ut av det, ikke overdriv, men vis at du har lagt litt tid og energi i planleggingen, og det skal helst gå bra ;)
 
Børster litt støv av denne tråden.

Må bare føye meg inn i rekken av de som skryter av Tesori/Terje. Superb service, og ut fra det jeg er istand til å vurdere, også meget høy fagkunnskap og gode priser. Absolutt verdt en kikk om man er i markedet :)