Forhåndsregler ved kjøp på Finn

Medlem
8. nov. 2022
Innlegg
54
Sted
Vestlandet
Jeg har i lang tid forsøkt å skaffe meg den mest ikoniske og samtidig "kjedeligste" klokken fra Rolex. Jeg har noe historikk fra Bjerke, men den er for tynn til å komme på venteliste for 124060.

Har hatt varsel på Finn i et drøyt år, hørt gjennom Klokkepodden snart to ganger og sett et flaut antall videoer på YouTube. Likevel, så føler jeg meg ikke trygg på å spotte fakes. Jeg har også hatt en sub på lanken ganske mange ganger, men aldri lenge nok til at jeg kjenner den inn og ut. Såkalte superfakes er nesten kliss lik og det gjør det ekstra utfordrende å kjøpe fra Finn. Har tidligere kjøpt et par Tudor og da har jeg kjøpt selgeren, hvilket har gått helt fint. En sub koster derimot nesten femgangeren av hva jeg tidligere har betalt for Tudor. Et bomkjøp på 20'-40' kan jeg leve med, selv om det svir det også. Et bomkjøp på 120'-150', er hakket verre å svelge.

Finnes det noen måter å sikre seg mot fakes? Sist jeg var innom Bjerke prøvde jeg å bare være ærlig. Kort oppsummert sa jeg at jeg kunne gi de pengene mine, eller gi en invistor pengene mine for samme klokka. Jeg uttrykte full forståelse for at de ikke kan selge til alle, men understrekte samtidig at jeg kommer til å skaffe klokken på en eller annen måte. Spurte om det var mulig å få klokker verifisert mot betaling, men det virket de ikke så interessert i.

Er det slik at man bare må ta en råsjanse og krysse fingre og tær for at den viser seg å være ekte ved førstkommende service?
 
På samme måte som du «kjøpte selgeren» ved Tudor kjøpet, må du også kjøpe selgeren her. Sjekk opp referanser, navn, telefonnummer og lignende.

Eventuelt er det jo flere bruktforhandlere som kan fikse klokka til deg, mot et lite premium naturligvis.

For øvrig ville jeg heller sett på TS kjøp/salg og Klokkeriet fremfor Finn.
 
Redigert:
Ikke lett å svare på den der, @Fritid .
Til den summen ville jeg bare styrt unna Finn. Som du skriver så vil lett en fake kunne oppdages når klokken kommer inn på service.

Mitt råd:
* Følg med på Kjøp og Salg her på TS , og kjøp fra en bruker med troverdig historikk.
* Ikke forhastet deg. OK, du har pengene, men mangler varen. Vent til varen kommer til salg her på TS fra rette selger.
* Siden det kan ta tid til rette Rolex kommer, så bør du benytte tiden til å utvide bekjentskapskretsen. Tudor kjenner du. Hvorfor ikke en venteølse fra Omega? Hva med Grand Seiko .

Nyt ventetiden.

God jakt.

8
 
Vurdert å handle i utlandet? En flytur for klokkeshopping og et lite avbrekk i hverdagen er ikke noen stor kostnad satt opp mot et Rolex kjøp.

Det finnes dusinvis av seriøse ny- og bruktforhandlere i Tokyo hvor du kan kjøpe deg en Rolex mot et lite forhandlerpåslag.

Hvis brukt Rolex er ok sier du at du vil ha en upolert klokke, da kan det være du sparer noen kroner da Japanere flest vil ha gjenstander som ser så nye som mulig ut. Bonus er at du hos de største forhandlerne kan velge mellom flere klokker av samme modell. Du får det du vil ha og butikken slipper bruke penger på polering, win/win.

Kan trygt anbefale Kame-kichi i nakano broadway.

PS- bare husk å gå på rødt når du kommer hjem.
 
Tusen takk for tips, alle sammen! Jeg kommer nok til å styre unna Finn. Føler meg ikke erfaren nok til å dodge hva jeg potensielt kan komme over. Skal dog ha et åpent øye for auksjoner som slippes her.

Tanken om tur til utlandet har streifet meg, men har alltid tenkt at situasjonen er likedan de fleste steder. Har faktisk løse planer om Japan til sommeren eller høsten. Hovedsakelig av kulinariske årsaker, men kanskje jeg klarer å slå to fluer i en smekk. Det var et meget godt tips. Har jo også fra tidligere av luktet litt etter Tudor Prince Date Day og den trives jo best i asiatiske farvann. Tokyo høres ut som en bedre og bedre idé.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
En løsning som hvertfall har funket for meg er å kreve at klokken blir authentisert av en urmaker. Dette burde du betale for. Har gjort et par sånne trades - avtaler pris osv med krav til at den kan authentiseres hos en urmaker du velger. Dette gjør at du mister en del dealer (andre som bare kjøper) men gjør deg relativt trygg. Ellers så kan du jo alltids gå for en ‘’trusted reseller’’ - Jonny Rolex er en legit fyr jeg har kjøpt 3 rolex av (men han tar typ 10k mer enn Finn) samtlige har i hvertfall vært uproblematisk å ha på service hos Bjerke…
 
En løsning som hvertfall har funket for meg er å kreve at klokken blir authentisert av en urmaker. Dette burde du betale for. Har gjort et par sånne trades - avtaler pris osv med krav til at den kan authentiseres hos en urmaker du velger. Dette gjør at du mister en del dealer (andre som bare kjøper) men gjør deg relativt trygg. Ellers så kan du jo alltids gå for en ‘’trusted reseller’’ - Jonny Rolex er en legit fyr jeg har kjøpt 3 rolex av (men han tar typ 10k mer enn Finn) samtlige har i hvertfall vært uproblematisk å ha på service hos Bjerke…
Gjør ADer dette altså? Tviler på at de setter stor pris på random autensiering og handel i sin egen butikk av en utenforstående. Da ville jeg anta at en må booke tid med en urmaker der og betale klekkelig for et slikt opplegg. Ganske flaut å avtale med kjøper/selger og oppmøte hos AD for så å få nei og snu i døra
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Gjør ADer dette altså? Tviler på at de setter stor pris på random autensiering og handel i sin egen butikk av en utenforstående. Da ville jeg anta at en må booke tid med en urmaker der og betale klekkelig for et slikt opplegg. Ganske flaut å avtale med kjøper/selger og oppmøte hos AD for så å få nei og snu i døra

har aldri prøvd AD.Om du holder til rundt Oslo kan fu f eks bruke Oslo ur service
 
har aldri prøvd AD.Om du holder til rundt Oslo kan fu f eks bruke Oslo ur service
Han, Ss og Tidemann er gode valg alle sammen i så fall. Men det koster litt, så kan fort bli dyrt med flere potensielle kjøpere. I tillegg så skal de ha tid til det, noe det ofte er mangel på