*

Dette vil jeg også vite litt mer om!

Det jeg har av priser foreløpig er naboen som folierte en model 3 i gjennomsiktig folie til ca 35.000,- med Tesla rabatt. Syntes det var veldig dyrt. Var vist derimot en folie som skulle reparerte seg selv i varmen om det kun var små skader.

Har også sett en Macan med 3m folie som tilsynelatende kostet 20.000,-.

Store forskjeller ute å går.
 
  • Liker
Reaksjoner: uret
Har foliert 2 biler med gjennnomsiktig folie hos Scandinano i Drammen. Veldig fornøyd. Den folien er tykkere den farget folie, dvs den beskytter meget bra, men den brettes ikke alltid rundt alle gjørner etc. Den er selvreparerende, men er også myk og insekter kan feste seg godt og lage merker om de får ligge litt (tror guffa etser seg inn), dvs. jeg anbefaler STERKT å påføre den beskyttelsesvoks (fort gjort, er bare å smøre på og tørke av), evt legge ceramisk coating på folien (men det er litt mer jobb/kostbart). :)
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Kjører mye på grusveier og får steinsprut i et bankende kjør. Kunne derfor tenke meg å beskytte fronten med folie når jeg nå vurderer å bytte bil.
Men om insekter og rådyr blir sittende fast i folien som @Zawatch skriver, så er ikke det helt hva jeg er ute etter.

Enig, det er dødsirriterende hver gang rådyr klistrer seg til lakken på panseret.
 
Aldri skjønt vitsen med rådyr foliering. Blir som du gjør alt for at 2.eier skal få en feilfri lakk - sammenligner det med folk som kjøper
ny bil med dyre og flotte skinnseter, for så å sette på setetrekk for å unngå slitasje...
Gleden med det nye blir liksom borte da.
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Kjører mye på grusveier og får steinsprut i et bankende kjør. Kunne derfor tenke meg å beskytte fronten med folie når jeg nå vurderer å bytte bil.
Men om insekter og rådyr blir sittende fast i folien som @Zawatch skriver, så er ikke det helt hva jeg er ute etter.
Det er bare på ta 30min og legge på voks, så er problemet redusert.
Om du sliter med grusveier (eller holder lite avstand), så eliminerer folien steinsprutskade. Om du har barn eller er mye på kjøpesenter så vil folie kunne medføre mer ro i sjelen. 30k er kanskje dyrt, og det er høyst usikkert om man får det igjen ved salg ift riper og småbulker. Men er man perfeksjonist, har en bil av viss verdi osv. er det kanskje verdt det. Liker man å polere, ikke har barn og er sjelden på steder med risiko for p-bulker er det vel ikke verdt det..
 
  • Liker
Reaksjoner: uret
Jeg har akkurat måtte lakkere panser og sidedører på min bil. Dørene var forsikring så ble ikke så dyrt, men bare panser var 10.000,-. Døra hadde vel kostet ca 7.000,- uten forsikring.
Har som zawatch nevner også til stadighet fått noen merker på bilen(ene) etter parkering på kjøpesenter og Gardermoen. Med to slike skader så er du fort oppe i 20.000,- og da er det ikke dumt å kunne ha en folie til 25.000-30.000 og slippe slike problemer.

I tillegg slipper man all steinsprut. Spiller ingen rolle hvor pent jeg kjører, men de kommer uansett ila en vinter.

edit:
Jeg bytter bil så ofte at jeg ikke har tatt meg råd til folie. Angrer til stadighet....
 
Etter å ha kjørt litt med ny bil som har automatisk avstandsholder i cruise controlen, mistenker jeg at jeg kommer til å oppleve mindre steinsprut. Jeg overtok imidlertid den forrige bilen fra en eier som neppe hadde samme forhold til bilpleie som meg, så der var det en del steinsprut fra før av.

Den nye bilen har imidlertid lakk av flott farge og kvalitet, og jeg vil ikke dekke den til med noen folie. Til våren får den en omgang med Autoglym polering og lakkforsegling, samt at jeg bruker Gyeon wet coat lakkforsegling etter nesten hver vask for å besørge tipp topp avprellingseffekt.
 
Kan vel også legge til at gjennomsiktige folien fungerer litt som et ekstra lag klarlakk i forhold til litt ekstra glans i lakken. Blir en litt annen/bedre dybde hvertfall. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Sliter litt med heldekkende dong på bil. Ja, det verner mot steinsprut etc., men ser ikke bra ut etter min mening. Vanlig matt foliering gir bilen et "rånete" uttrykk, og det kan jo være bra dersom man ønsker en rånebil. Mulig gjennomsiktig folie er bedre, men jevnlig voksing burde fungere som "god nok" prevensjon mot steinsprut :mrgreen:
 
En av grunnene til de store prisforskjellene på foliering avhenger av forarbeid, type folie, og hvor mye arbeid man ønsker å legge i selve jobben. Skal karosserideler demonteres for å få folien skikkelig på, skal man ha folie i dørterskler osv.

Og for å helle litt kaldt vann i blodet på de som vurderer dette: prøv å demontere folie på eldre lakk, eller plastdeler som har vært omlakkert - lakken kan følge med folien, også på nye biler. En kamerat har akkurat hellakkert Porschen sin etter å ha fjernet folien. Den var lagt på - og ble fjernet profesjonelt :eek:
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og uret
Et firma jeg kjenner har foliert en mengde Teslaer og forteller at den enkle grunn er at denne bilen har tynnere/dårligere lakk en de fleste andre bilmerker (opptil 1/4 av lakktykkelsen i noen tilfeller).
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og uret
Et firma jeg kjenner har foliert en mengde Teslaer og forteller at den enkle grunn er at denne bilen har tynnere/dårligere lakk en de fleste andre bilmerker (opptil 1/4 av lakktykkelsen i noen tilfeller).
Forundrer meg ikke.
Er vel et aspekt til også; hører rykter om at det er mye oftere skader på Tesla også...