Flekker på bezel på MM300

Medlem
27. juni 2014
Innlegg
384
Jeg har tatt med meg min SBDX017 på ferie. Etter noen dager oppdaget jeg små flekker på bezelringen. Har prøvd å vaske vekk med såpe og tannbørste, samt gnikke rent med pusseklut uten at det hjelper. Den har vært mye i klorbasseng og sikkert fått mye solkrem på seg. Noen som har vært borti lignende? Har lest på annet forum at det går å polere bezelringen. Legger ved et par bilder:
734D76A9-6E17-4927-AE82-CFC429D29E40.jpeg
8979D71F-5F66-49D3-B0E2-3602DC767B81.jpeg
 
Jeg har tatt med meg min SBDX017 på ferie. Etter noen dager oppdaget jeg små flekker på bezelringen.

-Jeg synes nesten det ser ut som om bezelringen består av flere lag, og at det har kommet fukt imellom dem på noe vis?

Om så skulle være tilfelle, er det neppe annet enn nytt ilegg som hjelper.

Skjer det noe som helst med flekkene når du gnir på dem? Endrer de form om du presser på ringen? (Vanskelig å være sikker, men det ser veldig ut som delaminering og væskeinntrengning.)

Forøvrig en fantastisk klokke både med og uten flekker!
 
Sånn jeg har forstått det er ringen ett stykke aluminium som er lakkert på i ettertid. Altså ingen bezel insert. Det skjer ingenting med flekkene eller ringen når jeg gnir eller trykker på den. Klokka er fortsatt flott, men allikevel irriterende hvis jeg ikke får det vekk. Har aldri skjedd på mine andre klokker.
 
De sitter godt de også.

Har du prøvd å vaske med sprit?

Du har ellers rett i at innlegget består av et lakkert aluminiumsstykke, som ikke kan byttes uten at hele bezel må byttes. Mener jeg sjekket pris på dette for en stund siden, og det var avskrekkende dyrt.

Kassen er for øvrig «diashield coating», kan denne ha reagert med et eller annet i solkremen? Det er jo ingen hemmelighet at solkrem inneholder litt av hvert.....
 
Får teste sprit når jeg kommer hjem. Blir nok polering av bezelen også, kan ikke bli så mye verre enn den er nå.
 
Føler med deg!

Har samme ur selv og håper jeg slipper å oppleve dette.

For meg er det ut som noe som har trengt inn i lakken på bezelen. En veske som har tørket inn på bezelen. Men det jeg syns er litt rart er at det er samme merkene på kassen. Det er vel ikke samme coating på bezelen og kassen?

Håper du finner en løsning. Post gjerne hva du finner av forklaring/løsning.

Dette kunne skjedd meg og sikkert mange andre.
 
  • Liker
Reaksjoner: espenal
Jeg kommer med en oppdatering når jeg er hjemme igjen og har fått prøvd litt mer på å få de vekk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Colt
Jeg har tatt med meg min SBDX017 på ferie. Etter noen dager oppdaget jeg små flekker på bezelringen. Har prøvd å vaske vekk med såpe og tannbørste, samt gnikke rent med pusseklut uten at det hjelper. Den har vært mye i klorbasseng og sikkert fått mye solkrem på seg. Noen som har vært borti lignende? Har lest på annet forum at det går å polere bezelringen. Legger ved et par bilder:
Vis vedlegg 157656Vis vedlegg 157657
Dette er solkrem (eller tilsvarende) som har laget forsiktige etseskader i lakken på bezel. Det samme skjer på billakk med de fleste fuktighetskremer og solkremer om man tar på lakken med fuktig krem på nevene.
Prøv med en fin poleringskrem (gjerne for billakk) på mikrofiberklut, og se om ikke det hjelper.