Fjerning av ledd fra lenke og bytte til rem

Medlem
23. nov. 2013
Innlegg
350
Sted
Bergen
Usikker på om dette er rett forum, dersom det er feil beklager jeg selvfølgelig dette.
Uansett, jeg har nylig kjøpt en Seiko SKX009K2 og fant raskt ut at lenken var litt for stor for mitt håndledd. Jeg har sett litt rundt på nettet etter hva jeg trenger for å fjerne noen ledd, men det har i det hele tatt gjort meg mer usikker. Vil en Bergeon 6767-F som selges i webshopen gjøre nytten? Eller vil den kun hjelpe meg med å bytte rem? Ser for meg at det kan bli aktuelt å bytte til en NATO etterhvert, så om den kan brukes til begge deler hadde det vært optimalt.

All hjelp mottas med stor takk.
 
Et kjapt svar nå på morgenkvisten, du kan få en urmaker til å justere lenken for deg. Det pleier å være en service de gjør vederlagsfritt.

Skal du derimot ta av lenken (og på igjen) i sin helhet, f.eks for å bytte til NATO rem vil Bergeonverktøyet gjøre nytte.

Du trenger litt mer utstyr for å skifte leddene, ikke dyrt men hvis du ikke har et større behov enn en eneste lenke så...

:) :) :)
 
Noen som kan forklare, eventuelt har en god youtube snutt for å ta av/på et ledd på lenka. klarer ikke å få bestemt meg for hva jeg liker best, så skulle gjerne byttet selv. og eventuelt hva slags verktøy jeg trenger.
Til opplysning har jeg tenkt å bestille dette:

Bergeon 6767-F - Tidssonen Webshop

Bergeon klo 3,0 mm (for 6767) - Tidssonen Webshop

@allak for å ta av ledd trenger du dette verktøyet:
Lenkeverktøy - Tidssonen Webshop

Dette verktøyet bruker du til å dytte ut siften som holder leddene sammen.

I tillegg trenger du en tang eller noe du kan dra ut stiften med. Du trenger også noe du kan dytte stiften på plass med, men der er det forsåvidt bare å bruke fantasien.
 
Redigert av en moderator:
Akkurat den tråden jeg var på let etter :)

Jeg skal skifte fra rem til lenke samt justere lenken på en Omega Planet Ocean 42mm cal 8500. Jeg forstår det da slik at jeg trenger en Bergeon 6767-F for utskiftning og Lenkeverktøy for å justere lenken. Er det absolutt alt? Jeg har ingenting fra før av... Hva trenger jeg eventuelt kloen på 3 mm til?
 
Tok akkurat av en link på Aqua Terras stålenke. Med leatherman.

Enkelt og greit en skrue på hver side som måtte skrus ut, derette kunne pinen dyttes enkelt ut med en tannpirker, smertefri operasjon :)
 
Dette verktøyet bruker du til å dytte ut siften som holder leddene sammen.

Flott! Dette skal jeg kjøpe! Jeg vet hvordan man gjør, men mangler riktig verktøy.

Har noen et tips for å ta av lenken? Jeg har en tang som fungerer fint ved bytte av reimer, men kommer ikke til i det trange hullet i lenken. Jeg vil helst ikke lage riper på lugsene ... :eek:
 
Flott! Dette skal jeg kjøpe! Jeg vet hvordan man gjør, men mangler riktig verktøy.

Har noen et tips for å ta av lenken? Jeg har en tang som fungerer fint ved bytte av reimer, men kommer ikke til i det trange hullet i lenken. Jeg vil helst ikke lage riper på lugsene ... :eek:

Vet ikke helt hva slags verktøy du har, men litt avhengig av type lenke kan det være ganske trangt å komme til barretten ja. Bergeon 6767 som er nevnt tidligere i tråden kommer med en smal "gaffel" i enden som bør funke på de aller fleste lenker.

Ellers har Bergeon også en "tang" som funker slik at en får trykket inn begge sider av barretten på en gang. Den er imidlertid dyr.

Hvis du er redd for riper på lugsene kan du maskere dem med tape. Å ta av og på lenke er litt mer klønete enn samme operasjon med skinnremmer, men som med alt annet gjør øvelse mester.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lokvold
Usikker på om dette er rett forum, dersom det er feil beklager jeg selvfølgelig dette.
Uansett, jeg har nylig kjøpt en Seiko SKX009K2 og fant raskt ut at lenken var litt for stor for mitt håndledd. Jeg har sett litt rundt på nettet etter hva jeg trenger for å fjerne noen ledd, men det har i det hele tatt gjort meg mer usikker. Vil en Bergeon 6767-F som selges i webshopen gjøre nytten? Eller vil den kun hjelpe meg med å bytte rem? Ser for meg at det kan bli aktuelt å bytte til en NATO etterhvert, så om den kan brukes til begge deler hadde det vært optimalt.

All hjelp mottas med stor takk.
Flott! Dette skal jeg kjøpe! Jeg vet hvordan man gjør, men mangler riktig verktøy.

Har noen et tips for å ta av lenken? Jeg har en tang som fungerer fint ved bytte av reimer, men kommer ikke til i det trange hullet i lenken. Jeg vil helst ikke lage riper på lugsene ... :eek:
På innsiden av lenken er d en pil, d er veien pin'en som holder lenken sammen skal trykkes ut. Om du vil selge meg et ledd er jeg svært interessert da min er litt trang.
Om du går inn på Aliexspfess får du kjøpt et verktøy til dette for vel 100kr, men det kan brukes eller bruk noe som passer i hullet. Mvh, Kurt Åge.