Fastkilt Omega Seamaster DeVille 1961, service eller selg?

Medlem
9. mars 2019
Innlegg
1
Sted
Oslo
Hei godtfolk,

Jeg kjøpte en Vintage Omega Seamaster DeVille 1961 i mai 2017. Betalte 11,400kr.

Klokken var tilsynelatende i kjempefin stand, og jeg brukte den ved høytidelige anledninger. Siden jeg var redd for å skade den, og hadde en DW til daglig, ble den dessverre liggende i esken 99,9% av tiden.

Vet ikke med sikkerhet hva som er galt, men det går ikke lenger an å trekke den opp. Møter mye motstand når jeg vrir, og tør selvfølgelig ikke ta i særlig hardt.

Klokken har aldri vært mista i gulvet, hardt behandla eller skadd etter det jeg vet. Jeg kjøpte den av en fyr som restaurerer og selger mye klokker. Den fungerte perfekt i mer enn et år.

Tanker om hva som er problemet?

Jeg tror den har kilt seg og burde bli smurt/servicet. Vet ikke hva dette vil koste, og denne klokka er vel i en kinkig priskategori ettersom den ikke er billig, men standard service tilsvarer en vesentlig del av klokkas fulle pris, og den krever jevnlig vedlikehold. Altså er den kanskje ikke verdt vedlikeholdet for de fleste.

Det hører med til historien at jeg vil bli kvitt klokka. Vedlikeholdsaspektet av vintage klokker passer ikke en turist som meg, så var vel litt blåøyd å kjøpe den i utgangspunktet.

Hva er den verdt, service ekskludert?

Hva koster det å service den?


Er det noen som vet av folk som gjør service selv, og kanskje ville møtt meg på halvveien prismessig? For så å selge den videre f.eks. I et ideelt scenario vil jeg selvfølgelig heller at noen kjøper den for 70% av verdien, og fikser den selv, enn å service den for 50% av verdien og så selge den for 90% av verdien.

Den er i kjempefin stand, med nyskiftet glass og logoer på alt. Reima er fra Omega, og plettfri. Har også papirer på at den er ekte.

75_1819744590.jpg
 
Tja, har selv 40-50 mekaniske klokker der 98% av disse er mer enn 40-45 år gamle, kan ikke si at vedlikeholdet av disse er noe mer kostbart enn på de nyere. Disse gamle klokkene er av meget god kvalitet, og koster ikke mer å ta service på enn nyere mekaniske klokker. Som chronometer sier kan dette være en enkel fix, nydelig klokke!

Du har kun vært uheldig med denne, etter service av en slik Omega vil den normalt fungere selv etter 20 år med moderat bruk.
 
Er det ikke slik at man har reklamasjons rett i 2 år hvis varen er kjøpt for markedspris i norge.
Det er slik på bruktbil i allefall...
Hvis selger restaurerer for salg så bør vel han være noe ansvarlig for det han selger?
Bare en tanke....

R.
 
Dersom uret var solgt som nyservet ville jeg tatt en telefon til selger av uret og hørt om han ønsker å følge dette opp.

Er vel en god regel å regne inn service på alle kjøp av brukte ur dersom det ikke finnes dokumentasjon på slikt. Som du selv skriver så representerer et servicebehov en stor andel av prisen/verdien på ur i denne prisklassen.

Formuleringer som «viser ingen tegn til servicebehov» og «har hatt nylig service i følge forrige eier» ville jeg ikke uten videre tatt for god fisk.
 
Redigert:
Det kan være så enkelt at du har trukket den for langt opp og at den har kilt seg. Det behøver ikke koste så mye å fikse. Du vil nok få en del redusert pris for en klokke som ikke går.