- Falske klokker er et sosialt problem

DJM

Medlem
8. jan. 2008
Innlegg
1.181
Sted
Oslo
Direktør for Hublot Jean Claude Biver blir her intervjuet av Forbes om blant annet hva han synes om falske klokker og de som kjøper dem.

Ikke vanskelig å like det han sier :)
Godt noen er litt frittalende.

So the fake is a social problem of Europe and America, who put more emphasis and more importance on the appearance than on the reality.

You must really be poor to buy a fake. Poor from your mentality. And even poor from your behavior.
 
Jeg er på mange måter enig i perspektivet hans.

Men Biver sitter, etter min mening, litt for utsatt til i denne diskusjonen.
Som produsent av ekstremt dyre ur UTEN manufacture urverk, sterkt avhengig av designuttrykk og tung merkevarebygging, blir dette veldig sårbart. Andre urmerker med mer dyptgripende verdier, som Jaeger, IWC, Rolex og AP, velger en annen tilnærming med mer handlekraft overfor produsentene. Å mene som Biver gjør med bakgrunn i hans produkter, opplever jeg derfor mer som snobbete sutring.

Men som sagt, grunnstandpunktet hans om overfladiskheten i den vestlige verden, eller i verden i sin helhet for den saks skyld, er jeg enig i.:mrgreen:
 
Ironien her er vel at det han sier om overfladiske verdier ikke bare gjeler for fake og kopier, men i høyeste grad også er gjeldende for mange "ekte" klokkekjøp. Meg selv inkludert ;)
 
Ironien her er vel at det han sier om overfladiske verdier ikke bare gjeler for fake og kopier, men i høyeste grad også er gjeldende for mange "ekte" klokkekjøp. Meg selv inkludert ;)

Meget godt poengtert!
Ditto!:D
 
Godt poeng :)

Etter nærmere ettertanke lander jeg på at "appearance" over "reality"-utsagnet nok rammer ALLE klokker IMO, kanskje med unntak for et par overkompliserte gjøkur eller svært spesielle ur.

Det dreier seg jo i all hovedsak finmekanikk fra forrige århundre som det i dag er relativt ukomplisert å produsere, og hovedsakelig utført i materialer som i beste fall ble tatt i bruk for 20-30 år siden.

Det største flertall av klokker promoterer seg i dag med mindre håndgripelige verdier. Virkeligheten ligger langt unna reklamen. Når man ser bort fra de som er en del av markedsføringen.. Hvem dykker med Panerai? Hvilke idrettsutøvere bruker det vi kaller sportsur?


Et ekstremt eksempel :)

Zenith_Defy_Xtreme_Watches.jpg
 
...og som et apropos, om man er en falsk person, hjelper det med en ekte klokke?? :D :evil:
 
Tror det var Jeremy Clarkson som skrev at det eneste som var mer harry enn en fake Rolex var en en ekte Rolex. Da hadde man i tillegg betalt masse penger for å signalisere noe ;)
 
Haha. Sinnssykt bra uttalt. :)
Gutta på klokkeforumet for fake klokker skulle hørt den. :D
 
har aldri likt den klovnen i hublot. han virker høy på seg selv, og overbevist om at hublot er det flotteste klokkemerket i verden.

Personlig er jeg imot falske klokker. Men stempler ikke folk som går med det som idioter, så lenge de ikke sier den er ekte. Visst man føler seg komfortabel med en 200kr'ers "rolex", javel...:confused:
 
Og så kommer spørsmålet; hva er falske klokker? Faller homage-ur innenfor falske klokker? Og klokker man kjøper som ligner eller har fellestrekk med klokker man liker utseende-messig, men ikke har råd til, er dette falske klokker eller like ille som falske klokker?

Jeg personlig har ingenting i mot falske klokker, forutsatt at man er ærlig om det. Det eneste jeg sliter med å forstå er kopier av f.eks Rolex Submariner, dette er kanskje den klokken som har inspirert flest andre klokkemerker i verden. Svært mange merker har sine egne dykkerklokker med fellestrekk til Submariner.
 
Og så kommer spørsmålet; hva er falske klokker? Faller homage-ur innenfor falske klokker? Og klokker man kjøper som ligner



hmm, vel meningene om hommage ur er vel delte, personlig syntes jeg ikke noe om
de mange nesten kopiene/hommage urene som kommer fra diverse av klokkeprodusenter, som foreks alpha og invictas mange nesten daytonaer og pepsi/sub etterligninger, når en klokkeprodusent kopierer 99.99% av et urs utseende og smeller sitt eget navn på skiva syntes jeg for min ikke så mye om
men dette er det som sagt mange meninger om
når det gjelder rene kopier/fakes /replicaer vel personlig skjønner jeg ikke hvordan noen kan gå med sånt dritt på seg , de hele blir bare helt feil i mine øyne
hadde heller gått uten klokke enn med en billig kina kopi av et eller annet slag
 
@Freebird & tikk takk: Den mer materielle hva er fake og hva er ikke fake-diskusjonen er det bare å glemme.. Det vil aldri bli en enighet på forumet i alle fall :)
 
Jeg personlig har ingenting i mot falske klokker, forutsatt at man er ærlig om det.

Nei. Falske klokker er med å finansiere organisert kriminalitet.

Falsk er per definisjon det motsatte av ærlighet. At disse to begrepene kan sidestilles i en og samme setning henger ikke på greip.
Det finnes ikke noe som helst ærlig med falske klokker.

Med en falsk klokke går man jo rundt for å gi et inntrykk av at man har en (dyr) eiendel som man i virkeligheten ikke har råd til å kjøpe. Hvorfor da ikke bare være ærlig og kjøpe seg en billig quartz?
Fake klokke = fake eier. Enkelt og greit.;)
 
Nei. Falske klokker er med å finansiere organisert kriminalitet.

Falsk er per definisjon det motsatte av ærlighet. At disse to begrepene kan sidestilles i en og samme setning henger ikke på greip.
Det finnes ikke noe som helst ærlig med falske klokker.

Med en falsk klokke går man jo rundt for å gi et inntrykk av at man har en (dyr) eiendel som man i virkeligheten ikke har råd til å kjøpe. Hvorfor da ikke bare være ærlig og kjøpe seg en billig quartz?
Fake klokke = fake eier. Enkelt og greit.;)

+1

Fake er noe skikkelig svineri! Det finnes ikke unnskyldninger...
 
Joda, men som jeg skrev i innlegget mitt så er spørsmålet mitt om Hommage også er fake?

Er Steinhart og Alpha fakes for eksempel? Jeg kunne aldri kjøpt klokke fra noen av disse produsentene selv, da jeg har for mye respekt for originalene. Men, det plager meg ikke om andre folk gjør det. Det får være opp til dem.

Jeg personlig har ikke råd til dyrere klokker og har derfor så langt holdt meg til billigere japanske modeller. :)
 
har aldri likt den klovnen i hublot. han virker høy på seg selv, og overbevist om at hublot er det flotteste klokkemerket i verden.

...men man må ikke glemme at "klovnen i hublot" også har vært med på snuoperasjoner både i Blancpain og Omega. Høy på seg selv, kanskje det, men definitivt en av de smarteste hodene i bransjen.
 
I mine øyne er Steinhart og Alpha hommage klokker, og ikke fakes.
Steinhart er ærlige i sin markedsføring av klokkene.
De opplyser om type urverk, og har logoen sin plassert på skiva.

En fake er laget med ett eneste formål for øyet, og det er å lure noen til å betale (for) mye penger for et produkt som ikke er av den kvalitet som merkevarenavnet skulle tilsi.
 
Jeremy Clarkson on watches

...men man må ikke glemme at "klovnen i hublot" også har vært med på snuoperasjoner både i Blancpain og Omega. Høy på seg selv, kanskje det, men definitivt en av de smarteste hodene i bransjen.

Fant en av tiradene ;) ;

".....And this brings me neatly onto the question of watches. For some time now I’ve been on the hunt for a new one but the choice is tricky. I couldn’t have a Breitling because I don’t own an Audi. I couldn’t have a Calvin Klein because they are pants, I couldn’t have a Gucci because I’m not a footballist’s wife, I couldn’t have a TW Steel because my wrist isn’t big enough to sport something that can be seen from space, I couldn’t have a Tissot because I’m not eight and the only thing in the world worse than a fake Rolex is a real one.

Have you noticed something odd about Rolexes? Especially the modern ones that wind automatically when you move your wrist about? A great many owners wear them on their right hand. I jump to no conclusions here but you can feel free.

Mostly, though, I cannot wear any of these watches because I am an Omega man. I have worn a Seamaster for years, not because James Bond has one and not because Neil Armstrong wore something by the same maker on the moon but because on the day I went away to school my parents gave me a Genève Dynamic.

The trouble is that for the past few years Omega has been the Pillsbury dough of Swiss watches. The Terry and June. Omegas were dreary. They were boring to behold. They were Vectras in a world of Ferraris and Lamborghinis. The De Ville Prestige, for example, was plainly designed by someone who had a black-and-white telly......"