Fallgruver ved kjøp av Porsche

Medlem
11. aug. 2013
Innlegg
427
Sted
Oslo
Om noen måneder ser det ut til at jeg river opp røttene og flytter over til söta bror. I den anledning har jeg innsett at jeg ikke har SÅ god råd at jeg drar med meg min norskregistrerte bil på flyttelasset. Jakten på bil i Sverige har allerede startet for mange måneder siden, og jeg tror jeg skal gripe muligheten som ung og dum, og kjøre på med en Porsche Cayman. Bilen har jeg lest meg opp på, og valget er allerede tatt - så jeg forsøker ikke å få innspill ala "kjøp 911" ;)

Ettersom jeg aldri har eid en Porsche før, vet jeg dermed lite om typiske feil og mangler. Generelt er inntrykket mitt at dette er solide biler, men kostbare når de først må inn. Riktig?
Noen med erfaring på varianter av Cayman man burde holde seg unna, og hva som evt er et must?
Jeg ser for meg en bil i årsrekken 2008 - 2011. Disse ligger nærmest mitt budsjett ( i Sverige). Kilometer så lav som mulig selvsagt. Usikker på om jeg vil ha automat eller manuell. Kjører mye i Oslo nå, og hater at jeg ikke har automat. Nå blir det sannsynligvis mer landevei fremover. (spørsmålet besvarer kanskje seg selv) Navigasjon er ikke et must, men de ser litt mer moderne ut med det, spesielt om det er en tidligere årsmodell.
Noen som også vet hvordan på best måte integrerer enten aux eller BT-lyd i disse enhetene?

Tips mottas med stor takk :)
 
Cayman er fornuftig valg.

Alle modeller er bra, ingen kjente problemer meg bekjent. Sedvanlig høy Porsche kvalitet. Boxer motorene gir herlig lyd og godt skyv, selv de minste 2,7 og 2,9 liter motorene. Midtstilt motor gir topp balanse, ja dette kan du virkelig kjenne ved inspirert kjøring.

987 modellen fikk facelift i 2009 med vesentlige forbedringer.

Har selv en GT4 og kunne ikke vært mere fornøyd (GT3 killer på Rudskogen). Selv om detter er værstingen i Cayman familien er det nettopp konseptet med midtstilt motor som er så bra og det vil du også dra nytte av uansett hvilke modell du velger.

Gå for en 2009 eller nyere med manuell. PDK kassene er suverent bra, men det er med manuell man virkelig KJØRER bil. Porsche sine 6 trinns manuelle er verdens beste. manuelle girkasser.

Du blir garantert fornøyd uansett hvilke Porsche du velger.
 
Du er spottet på søndag @Session88 :) Hadde planer om å hilse på og takke for sist, men du forsvant før jeg fikk anledningen. Bilen din er helt fantastisk! Blant topp 5 av alle bilene den dagen :)

Når det kommer til de første generasjonene med Cayman tror jeg kanskje de sliter med IMS problemer, som både boxster og 911 er kjent for. Ville nok ha undersøkt dette i forkant. Dette er et problem som det blir skreket høyt om i forskjellige fora. Om IMS ryker er det dessverre snakk om motorras og bytte av motor. Det er et mindretall biler som får disse problemene, men siden det er såpass mye fokus rundt dette er det fortsatt en del som mister nattesøvnen. Om du velger en litt nyere Cayman skal ikke dette være noe problem.

Lykke til på jakten... Nydelige biler!
 
Takk Iron.:) Kjørte du selv?
Kult arrangement på Våler med utrolig mange flotte Porscher, men GT4 har heftigst lyd dao_O
Etter en slik dag blir man ikke akkurat mindre entusiast av disse bilene.

Iron har helt rett mtp.IMS, men bør ikke nødvendigvis være "show stopper".
 
Takk Iron.:) Kjørte du selv?
Kult arrangement på Våler med utrolig mange flotte Porscher, men GT4 har heftigst lyd dao_O
Etter en slik dag blir man ikke akkurat mindre entusiast av disse bilene.

Iron har helt rett mtp.IMS, men bør ikke nødvendigvis være "show stopper".

Absolutt ingen show stopper med tanke på IMS. Jeg har 996 selv og har byttet til keramisk lager(IMS). Det er skuddsikkert og varer herfra til evigheten ;)

Jeg fikk ikke med meg at det var gratis kjøring den dagen @Session88 . Kan mildt sagt si at jeg ble forbannet på meg selv når jeg fant ut dette, og at jeg ikke hadde tatt med kjørehjelm. Men fikk bli med på litt sporvalg kjøring, noe som var veldig lærerikt til neste mulighet byr seg på Våler. Jeg prøvde også litt autoslalom på gokart banen. Det var utrolig morsomt og krever ikke store plassen for å få gasset litt.
 
Absolutt ingen show stopper med tanke på IMS. Jeg har 996 selv og har byttet til keramisk lager(IMS). Det er skuddsikkert og varer herfra til evigheten ;)

Jeg fikk ikke med meg at det var gratis kjøring den dagen @Session88 . Kan mildt sagt si at jeg ble forbannet på meg selv når jeg fant ut dette, og at jeg ikke hadde tatt med kjørehjelm. Men fikk bli med på litt sporvalg kjøring, noe som var veldig lærerikt til neste mulighet byr seg på Våler. Jeg prøvde også litt autoslalom på gokart banen. Det var utrolig morsomt og krever ikke store plassen for å få gasset litt.

Byttet du IMS selv eller hos verksted? Hvis sistnevnte hva var kostnaden? Nettopp kjøpt meg en 996 selv
 
Byttet du IMS selv eller hos verksted? Hvis sistnevnte hva var kostnaden? Nettopp kjøpt meg en 996 selv
Det ble byttet på verksted.
Jeg gjorde det hos Ourom auto på Elverum.
Are Ourom er godt kjent med Porsche.
Det var mye jobb med min, siden det er 4x4 og tip. Da er det mye som må tas av bilen før man kommer til. Har man C2 og manuell er det kun noen få bolter for å tippe ned motoren.
Tror jeg betalte 12K for å bytte IMS.
 
Dette er som jeg ser det, kjøp selger og ikke bilen - er du ikke "ekspert" på det spesifikke kjøretøyet du ønsker å kjøpe må du støtte deg på en troverdig selger. BTW Cayman er i mine øyne ekstremt "value for money" hvis du vil ha en kjøremaskin.
Tom
 
Jeg hadde gått for S og manuell om mulig. Vært bevisst på nødvendig tilbehør, feks er sport chrono pakke ganske fint.

Kjøp selger og spør om dere kan feks spleise på en kontroll hos Porsche før kjøp?
 
Hvis du ser etter 996 og nyere bør du gå for 4S med Tiptronic eller PDK, manuelt gir er IMHO oppskrytt på nyere Porsche - og manuelt girede biler holder verdien dårligere. Ikke glem sportseksos med av/på knapp, og for guds skyld holde deg unna cabriolet!
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Det ble byttet på verksted.
Jeg gjorde det hos Ourom auto på Elverum.
Are Ourom er godt kjent med Porsche.
Det var mye jobb med min, siden det er 4x4 og tip. Da er det mye som må tas av bilen før man kommer til. Har man C2 og manuell er det kun noen få bolter for å tippe ned motoren.
Tror jeg betalte 12K for å bytte IMS.

Takk for svar! Kjøpte en 996, 2000 modell c4 cab som har vært i nær omgangskrets sin eie de siste 12 årene. Så historikken er jeg godt kjent med heldigvis. Fikk såpass god pris at det var umulig å si nei til:)
 
  • Liker
Reaksjoner: iron-man og Edzilla