Første skikkelige klokke - En kjøpstråd.

Medlem
17. aug. 2019
Innlegg
147
Sted
Oslo/Stavanger
Jeg har bestemt meg for å kjøpe meg min første skikkelige klokke. Og i den anledning trenger jeg hjelp!

Jeg har vel mer eller mindre bestemt meg for at jeg ikke kan rettferdiggjøre å handle nytt. Jeg tenker på meg selv som en one watch guy, men det gjør vel de aller fleste før de handler sine første skikkelige ur.

Grailen er nok muligens en Vacheron Constantin Overseas 3. generasjon. Men denne blir nok muligens litt for dyr for meg, selv om jeg har fått grønt lys av forloveden. Hvor mye går disse typisk for på bruktmarkedet i Norge? Jeg har sett tidligere at det har ligget i alle fall en ute til 155' her på sonen.

Jeg er veldig glad i integrerte lenker, og av aktuelle kandidater så har jeg kikket på følgende som jeg synes er veldig pene:

Zenith Defy Classic: Denne er kanskje på toppen av listen, med unntak av nevnte Overseas. Jeg synes looken på denne på lenke er utrolig pen, jeg er dog litt usikker på om diameter på denne er litt for stor.

Omega Aqua Terra: Siste generasjon, med dato kl 12. Disse er også flotte, men denne er noe tykkere enn Zenithen, også liker jeg designet på Zenithen bedre tror jeg. Er det noen grunn til at jeg heller burde velge Omegaen?

Girard Perregaux Laureato: Har kikket en del på denne, men skjøvet den fra meg, da jeg synes det er ett eller annet off med dimensjonene.

Før jeg bestemmer meg for hva jeg skal kjøpe hadde det vært veldig fint om dere hadde noen forslag til liknende klokker, kanskje jeg har gått glipp av noe. All info om overnevnte modeller mottas også med takk :)
 
Jeg slår et slag for Rolex Datejust 41 hvis du bare skal ha en klokke. Den går til både shorts og dress. Av de overnevnte ville jeg gått for VC eller Omegaen. Sjekk ut aqua terra med grønn skive. Den er lekker!
 
Først må jeg få si at du har god smak ;) Fine klokker du har plukket ut. Som deg så ville jeg også ha valgt Overseas hvis jeg kunne velge fra øverste hylle. Fine klokker de andre du nevner også, spesielt Zenithen liker jeg godt. Aqua Terra blir en litt annen type klokke da den ikke har integrert lenke.

Jeg må få foreslå IWC Ingenieur.

Min egen Mission Earth (som ikke er til salgs)
:)
144337_4eb08f7f1702311ea0059a9691999510.jpg

Anbefaler IWC Ingenieur tråden for mer inspirasjon:)
https://www.tidssonen.no/forum/threads/vis-oss-din-iwc-ingenieur.34866/
 
Redigert:
Overseas er nok en grail for flere enn deg. Flott klokke! I min erfaring er det ofte slik at man aldri blir helt fornøyd hvis man "nøyer" seg med et annet alternativ. Selv om klokkene du nevner absolutt er flotte klokker og bør være nok for enhver, vil nok alltid grailen ligge i bakhodet.

Så hvis du har muligheten så ville jeg nok gått all in. Det du eventuelt går glipp av ved å gjøre det er å erfare andre klokker først. Kanskje smaken utvikler seg underveis også.

Selv gikk jeg en omvei mot klokken jeg ønsket meg av samme grunn som deg, men angrer ikke. Jeg fikk en ny interesse på veien.

Lykke til med valget :)
 
Jeg slår et slag for Rolex Datejust 41 hvis du bare skal ha en klokke. Den går til både shorts og dress. Av de overnevnte ville jeg gått for VC eller Omegaen. Sjekk ut aqua terra med grønn skive. Den er lekker!

Helt enig med GrimReaper, Datejust 41 er et ypperlig valg. Funker til alt mulig, ligger som en drøm på håndleddet og er alt i alt veldig behagelig. Jeg trives godt med denne som den eneste i samlingen foreløpig.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Enig med GrimReaper. DJ41 er noe som går til alt. Kan lett virke litt flashy, så IWC'en til BAN vil jeg også gi støtte.

Hvis dette blir noe midlertidig, eventuelt noe du vil selge(?) om noen år, så er nok IWC kanskje best?

I valget av gode klokker ville jeg nok valgt IWC.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
For en respons! Tidssonen leverer :)

Datejust 41: Flott klokke det, men elsker ikke cyclops, også er det noe med proporsjonene jeg ikke liker, klarer ikke helt å sette fingeren på det. Da liker jeg bedre OP, men heller ikke denne elsker jeg.

Ingenieur: Flott den og, men er ikke helt fan av finishen.

Har kikket litt mer på Omega, og liker den forsåvidt bare mer og mer.

Fikk også nettopp øynene opp for Vacheron sin Fiftysix, synes også JLC sin Master Ultra Thin moonphase er ganske sexy, men disse er ikke allsidige nok, kanskje en gang i fremtiden at jeg kan bli en two watch guy :)

Tusen takk for mye god respons!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Kaster ut noen tanker:

Utvalget av klokkene som gjerne omsettes brukt i Norge er relativt lite sammenlignet med mange andre land. Det er derfor begrenset hva en kan forvente å få tak i innenlands om det å kjøpe brukt er eneste alternativ. Ved å vurdere nytt fra forhandler eller brukt fra utlandet er mulighetene større.

Flere alternativer på klokker med integrerte lenker er nevnt, så sper på med noen flere:

Maurice Lacroix Aikon
Fåes som både 39mm og 41mm (alternativt enda større med kronograf), svart, hvit og blå skive.
Koster ikke skjorta heller.

Omega Constelation
Fåes i forskjellige størrelser og materialer.
Bilder rettferdiggjør ikke denne klokken, bør sees og håndteres for å få et ordentlig inntrykk (har kun personlig erfaring med nyere modeller).
Må sannsynligvis handles ny/fra utland.

Chopard Alpine Wagle
36mm eller 41mm, sølv eller blå skive.
Som Omegaen bør denne sees live, og trolig også vanskelig å få tak i brukt i Norge.

Rolex Oysterquartz
Slipper ikke unna Rolex. Oysterquartz er den kuleste og eneste riktige quartzklokken fra 80- og 90-tallet du får tak i (ikke meningen å tråkke på noen tær).
Dukker opp innlands i ny og ne, ellers er det nok til salgs på diverse andre fora.

Bell&Ross BR05
Verdt å nevne, men personlig ikke en favoritt, og har dermed ikke stort å si hverken for eller imot.

GP Laureto har du vært inne på. Liker selv disse godt, spesielt kronografen i 39mm. Gjør litt mer ut av seg enn den uten krono, og syns de forskjellige skivevalgene er tøffe. Vanskelig å få tak i brukt i Norge.

IWC Ingenieur nevnes, men den slår du selv bort.
3239-versjonen er vel den minste og netteste av de forskjellige modellene med integrert lenke, med sin 40mm kassebredde, sammen med 3228 (noe høyere grunnet verket). Finish kan jeg ikke uttale meg om.
Ute av produksjone, men være mulig å få tak i.

Til slutt vil jeg slå et slag for Zenith Defy.
Har selv den sorte keramiske, og digger den. Kassen måler 40mm i bredden, men kun 46mm "lug to lug", noe som gjør den veldig lett å bære. Ikke prøvd den med lenke, men har kun hørt positive ting om den.
Forskjellige varianter av skive/rem/lenke dukker stadig opp brukt innenfor riksgrensen.

Andre alternativer fra kjente merker finnes, men som du sikkert vet så smyger vel prisen seg fort over en VC Overseas.

Lykke til med jakten! :)

(Edit: Ser det var en linje som kom med to ganger.)
 
Redigert:
Kaster ut noen tanker:

Utvalget av klokkene som gjerne omsettes brukt i Norge er relativt lite sammenlignet med mange andre land. Det er derfor begrenset hva en kan forvente å få tak i innenlands om det å kjøpe brukt er eneste alternativ. Ved å vurdere nytt fra forhandler eller brukt fra utlandet er mulighetene større.

Flere alternativer på klokker med integrerte lenker er nevnt, så sper på med noen flere:

Maurice Lacroix Aikon
Fåes som både 39mm og 41mm (alternativt enda større med kronograf), svart, hvit og blå skive.
Koster ikke skjorta heller.

Omega Constelation
Fåes i forskjellige størrelser og materialer.
Bilder rettferdiggjør ikke denne klokken, bør sees og håndteres for å få et ordentlig inntrykk (har kun personlig erfaring med nyere modeller).
Må sannsynligvis handles ny/fra utland.

Chopard Alpine Wagle
36mm eller 41mm, sølv eller blå skive.
Som Omegaen bør denne sees live, og trolig også vanskelig å få tak i brukt i Norge.

Rolex Oysterquartz
Slipper ikke unna Rolex. Oysterquartz er den kuleste og eneste riktige quartzklokken fra 80- og 90-tallet du får tak i (ikke meningen å tråkke på noen tær).
Dukker opp innlands i ny og ne, ellers er det nok til salgs på diverse andre fora.

Bell&Ross BR05
Verdt å nevne, men personlig ikke en favoritt, og har dermed ikke stort å si hverken for eller imot.

GP Laureto har du vært inne på. Liker selv disse godt, spesielt kronografen i 39mm. Gjør litt mer ut av seg enn den uten krono, og syns de forskjellige skivevalgene er tøffe. Vanskelig å få tak i brukt i Norge.

IWC Ingenieur nevnes, men den slår du selv bort.
3239-versjonen er vel den minste og netteste av de forskjellige modellene med integrert lenke, med sin 40mm kassebredde, sammen med 3228 (noe høyere grunnet verket). Finish kan jeg ikke uttale meg om.
Ute av produksjone, men være mulig å få tak i.

Til slutt vil jeg slå et slag for Zenith Defy.
Har selv den sorte keramiske, og digger den. Kassen måler 40mm i bredden, men kun 46mm "lug to lug", noe som gjør den veldig lett å bære. Ikke prøvd den med lenke, men har kun hørt positive ting om den.
Forskjellige varianter av skive/rem/lenke dukker stadig opp brukt innenfor riksgrensen.

Andre alternativer fra kjente merker finnes, men som du sikkert vet så smyger vel prisen seg fort over en VC Overseas.

Lykke til med jakten! :)

(Edit: Ser det var en linje som kom med to ganger.)
Først av alt takk!

Nå ble dette enda vanskeligere. Omega Constallation har jeg kikket litt på tidligere, denne er flott, og jeg tror jeg falt litt mer for den når jeg nå kikket på den igjen.

Bell&Ross BR05 synes jeg også var utrolig kul, mulig en ny favoritt! Har ikke kikket noe særlig på Bell & Ross tidligere, da jeg ikke har vært så fan av det firkantede designet deres, men det har tydeligvis også vokst på meg.

Valget blir bare vanskeligere og vanskeligere for hver dag som går. Mulig jeg bare må legge det på vent, og spare til jeg føler at jeg kan ta meg råd til å kjøpe den VC'en :mrgreen:

ML'en liker jeg, men elsker den ikke. Tror det er noe med de greiene på bezel som ikke appelerer til meg.

Zenith Defy er fet, hadde vært fett med en sort keramisk på lenke, på sort lenke, men den er vel ikke å få fatt i på lenke i det hele tatt? Og usikker på hvordan den vil se ut på titaniumslenka.
 
Helt rå! Nettopp fått testet denne og meget imponert over titanlenken og klokken generelt! Ticker av ekstremt mange bokser med innsyn til flott in house-verk og en magisk skive og lenke. Deilig med kun logo og Zenith på skiven.
 
  • Liker
Reaksjoner: EDirdal