Etterlysning

Medlem
10. juni 2015
Innlegg
69
Sted
Hordaland
Hei

Tilfeldigheter gjorde at jeg kom over en urmaker dreiebenk, selvsagt ukomplett og ellers som normalt fra en tidligere urmaker i generelt god stand. Det er åpenbart at ukyndige hender har "komplementert" eller helst motsatt har "dekomplementert" innholdet i kassen til dreiebenken. Legger ved bilder fra denne aktuelle dreiebenken som ligger her: http://www.lathes.co.uk/wiskum/

Nå viser litt enkel "etterforskning" at denne kommer fra(nok og desverre nedlagt urmaker/forretning) i en eller annen gitt radius fra Auli. De som er godt kjent i faget ser fort omtrent hva som mangler i "standard" utrustning utav hele settet, jmf de opplysninger jeg har fått tak på er denne dreiebenken i sin tid solgt med rimelig komplett dog basic utrustning fra fabrikken Wiskum urmaker dreiebenk produsert en gang rundt 1940 til tidlig 1950 tallet av P.Wiskum, Ny, Ostergade 3, København Danmark.

Nå er jeg av den legning at jeg har en liten OCD når det gjelder verktøy generelt og ønsker følgelig å komplettere denne dreiebenken, delene befinner seg mest sannsynlig i Norge og feks bakdokken passer neppe på andre dreiebnker.

Vet du noe om dette relativt nylig nedlagte firma?. Har kontaktet selgeren og avventer svar derifra(oppdaterer følgelig løpende her). Edit: Hammarø Auktionsverk Karlstad solgte denne som en "lot" for mange år siden. Uansett så prøver jeg videre..

Håper "Etterlysningen" på et vis aksepteres under DIY da denne benken skal restaureres og brukes til bla DIY urmakerier
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Greg