Eterna-tråden

Medlem
10. juni 2008
Innlegg
1.297
Sted
Trondheim
Mitt første seriøse klokkekjøp var en Eterna KonTiki Four-Hands for ca et og et halvt år siden. Jeg visste da ikke noe særlig om klokker, noe mine tidlige poster på forumet viser:) Jeg fulgte daglig med på finn og tidssonen, selv om aktiviteten i kjøp og salg på forumet her var ganske lav på den tiden, jeg tror det var i overkant av hundre medlemmer her da. Etter en god stund dukket Eternaen opp på finn til en pris jeg ikke kunne si nei til, og plutselig var kjøpet et faktum. Og så kom ventetiden vi alle kjenner så altfor godt til:D
Jeg husker godt den adrenalinfylte spenningen da jeg åpnet boksen og satte klokken på armen
DSC_0010.jpg


Følelsen av kvalitet og det å endelig eie et ordentlig mekanisk ur var berusende, noe sikkert flere her kjenner til:D Dette er et ur jeg aldri kommer til å selge. Jeg tar meg stadig i å beundre finishen i forskjellig lys, kjenne den gode vekten og se sekundviseren vandre bekymringsfritt rundt skiva:D
Det er i mine øyne et nydelig ur, bildene mine yter desverre ikke klokken den retteferdigheten den fortjener;)
P1000301.jpg

P1000274.jpg

P1000278.jpg

P1000331.jpg

P1000353.jpg

IMG_0031.jpg

P1000385.jpg

Beklager ulike størrelser og kvalitet på bildene.
Som tittelen sier, vis frem Eternaen din:D
 
Jeg må si at jeg også har Eterna i øyekroken stadig vekk. Har bare ikke blitt noe håndfast av det ennå. Det har noen utrolig fine sportsmodeller som jeg virkelig liker.

Kontiki GMT er en klokke som jeg lett sidestiller med Omegas sportsklokker. Bare så synd at forhandlernettet til Eterna er så dårlig.
eterna_kontiki_gmt.jpg
 
Jeg må si at jeg også har Eterna i øyekroken stadig vekk. Har bare ikke blitt noe håndfast av det ennå. Det har noen utrolig fine sportsmodeller som jeg virkelig liker.

Kontiki GMT er en klokke som jeg lett sidestiller med Omegas sportsklokker. Bare så synd at forhandlernettet til Eterna er så dårlig.
eterna_kontiki_gmt.jpg

Det er så vidt jeg vet ingen forhandlere i Norge som fører Eterna. Eterna er heller ikke noe flink til å markedsføre seg selv. Alle kjente urprodusenter markedsfører seg med historiske prestasjoner og en rik historie, noe Eterna ikke gjør i særlig grad. Dette er rart med tanke på hvor stor rolle Eterna har spilt i klokkeindustrien. Eterna grunnla i sin tid ETA (ETernA), urverk som i dag sitter i de fleste mekaniske klokkene som kommer fra både Sveits og andre deler av den vestlige verden.
 
Opal selger visst Eterna:
http://gull.no/prodlist.php?id=9

Men med de gråmarkedsprisene som finnes på Eterna tror jeg heller at helvete fryser før jeg legger igjen penger hos AD. Er vel igjen et resultat av at de har så få AD'er:confused:
 
Opal selger visst Eterna:
http://gull.no/prodlist.php?id=9

Men med de gråmarkedsprisene som finnes på Eterna tror jeg heller at helvete fryser før jeg legger igjen penger hos AD. Er vel igjen et resultat av at de har så få AD'er:confused:

Uten å ha noen forutsetning for å vite dette, tviler jeg på at gråmarkedsprisene og antal ADer har noen sammenheng. Jeg tror mangelen på ADer blant annet kan skyldes mangel på profilering fra Eterna sin side. Det er rett og slett for få som har hørt om Eterna, og når en skal kjøpe klokker i denne prisklassen vil nok de fleste kjøpe noe de har hørt om før, eks Omega og Breitling. Det vil da naturlig nok være mer lukrativt for forhandlere å føre de kjente merkene. Når det er sagt har det skjedd en spennende utvikling hos Eterna de siste årene, med introdusering av noen in-house verk. Det kan jo forhåpentlig kanskje være en indikator på at de kommer mer på banen etterhvert?
 
Hvis det ikke har skjedd endringer helt nylig så er det Porsche Design som eier Eterna. Etter som jeg har forstått så kjøpte de og benytter Eterna som urverksleverandør/ekspertise på urverksiden til deres eget klokkemerke Porsche Design. De har antagelig ikke brydd seg i særlig grad med å bygge Eterna som merke. På den annen side, har ikke Eterna fått sitt eget inhouse-verk nå? Mener å ha sett noe slikt. Det er da en begynnelse på vei oppover.

Solgte Kontikien min til et annet forummedlem her for en tid tilbake, merker at jeg angrer litt nå etter å ha sett bildene dine topale:cool:

Fikk forresten min bror til å kjøpe Kontiki GMTen rasbillig på opphørssalg i Bergen for et par år siden, en nydelig klokke og han er storveis fornøyd. Kanskje den fineste Eterna modellen etter min mening.
 
Hvis det ikke har skjedd endringer helt nylig så er det Porsche Design som eier Eterna. Etter som jeg har forstått så kjøpte de og benytter Eterna som urverksleverandør/ekspertise på urverksiden til deres eget klokkemerke Porsche Design. De har antagelig ikke brydd seg i særlig grad med å bygge Eterna som merke. På den annen side, har ikke Eterna fått sitt eget inhouse-verk nå? Mener å ha sett noe slikt. Det er da en begynnelse på vei oppover.

Solgte Kontikien min til et annet forummedlem her for en tid tilbake, merker at jeg angrer litt nå etter å ha sett bildene dine topale:cool:

Fikk forresten min bror til å kjøpe Kontiki GMTen rasbillig på opphørssalg i Bergen for et par år siden, en nydelig klokke og han er storveis fornøyd. Kanskje den fineste Eterna modellen etter min mening.

Ja skjønner du angrer på det;) du hadde vel den med kremfarget skive?
Det er helt riktig at Porche Design eier Eterna. Eterna har hvertfall to in-house urverk så vidt jeg vet: http://www.youtube.com/watch?v=MuBvj140-3Y http://www.ablogtoread.com/eterna-madison-watch-with-new-calibre-3505-spherodrive-movement/
 
Eterna

Kult med en Eterna tråd. Jeg digger Eterna klokkene og vil vel egentlig si at finish er kanskje høyere enn feks Omega som ligger i samme prisklasse. Eterna har noe av den samme understatement og stil som IWC.:D
:Her er en av mine favoritter:
DSCF2248.jpg
 
Dette er en bra tråd!
Eterna har absolutt egne inhouse verk. Disse har fått mye skryt. De er selvsagt dyrere enn de andre modellene, men likevel meget konkurransedyktige overfor tilsvarende fra f.eks Omega.
 
Vintage Eterna urverk er svært bra, helt på linje med Omega vintage verk. Det er synd at eierne av merket ikke bruker merket mer aktivt i dag. Når det gjelder vintage ur vil jeg si at Eterna er som Omega og Rolex, særdeles god kvalitet.
 
Kult med en Eterna tråd. Jeg digger Eterna klokkene og vil vel egentlig si at finish er kanskje høyere enn feks Omega som ligger i samme prisklasse. Eterna har noe av den samme understatement og stil som IWC.:D
:Her er en av mine favoritter

Det var en stilig modell! Likte meget godt skiva :) Er enig med deg om at finishen på Eternaklokker er bedre enn Omegaklokker i tilsvarende prisleie, hvertfall de jeg har håndtert. Understatement er bra :)
 
Eterna KonTiki GMT

Eterna KonTiki GMT er en av de mest vellykkede design på klokker jeg har sett. Den er vanvittig kul. Skal ha en sånn etterhvert.:D Og en Kon-Tiki Diver som også er horribelt kul.:D
 
Eterna

Det er ikke mange produsenter som overgår Eterna når man sammenlikner dem mot hverandre.:D Ihvertfall ikke i samme prissjiktet.:D