ETA 2824-2 klikker ved opptrekk

Medlem
19. nov. 2014
Innlegg
3
Jeg har en Certina DS Action Diver fra 2014. I denne sitter et ETA 2824-2 urverk. Jeg har de siste ukene merket et mulig problem som jeg ikke har hatt tidligere.

Når jeg trekker opp urverket manuelt så er det motstand i kronen og alt virker som det skal. Problemet er bare at for annenhvert drag, så kommer det en tydelig kneppelyd, og kronen blir et lite øyeblikk motstandsløs. Etter hvert knepp så fungerer opptrekkingen som normalt i to drag, før det knepper igjen. Slik fortsetter det. Jeg har prøvd å "lade" klokken helt ut og trekker den i gang igjen, men problemet er det helt fra start når gangreserven er tom.

Dette er noe som har oppstått i løpet av den siste tiden. Klokken holder fortsatt tiden godt, og jeg har ikke opplevd noen andre problemer. Det er heller ikke antydninger til kneppelyder når klokken trekkes opp automatisk.

Er dette skadelig på noen måte? Bør jeg får reparer dette snarest, eller kan jeg vente til det blir tid for service? Jeg har ikke noe behov for å trekke den opp manuelt, men med tanke på at det er skrudd krone, så blir det fort 2-3 knepp hver gang jeg stiller klokken eller datoen.
 
Høres ut som et tannhjul med en dårlig tann...
Bør ikke være vanskelig/kostbart å fikse.

8