Erfaringer med Mercedes-AMG GLC 63 vs. 63s?

Medlem
29. april 2008
Innlegg
495
Sted
_
Noen her inne som har erfaring med GLC 63?
Trenger input på 63 mot 63s.
Verdt de ekstra kronene?
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Jeg tenker som så; hvis du skal ta den såpass langt som en 63, kan du like gjerne ta den hele veien ut med 63s. Det skiller jo i praksis bare en brukt sub mellom de to. Har ikke testet 63 mot 63s i glc, men i c-klasse. S gir et bredere smil:) Den ekstra effekten har kanskje litt mindre å si på en litt høyere bil.

Å vite at en for under 100k ekstra kunne fått noe det som faktisk er topputgaven, mens man kjører rundt i en 63 føles kanskje litt bittert? Selvom «vanlig» 63 holder i massevis.

Tror også S utgavene holder seg bedre i pris, eller i det minste er enklere å selge den dagen det blir aktuelt.

Lykke til - rått blir det uansett;)
 
Redigert:
Takk for input @Thomas84.
GLC skal være veldig identisk som C, sett bort fra høyden. De er jo i «lik» klasse.

Har ikke klart å finne noen vesentlige forskjeller på dem annet enn de 34 ekstra hk og mulighet for Race-mode.
Vet du om andre forskjeller i C modellen?

Problemet mitt er todelt;
1.
En 63 s vil koste ca 30% mer enn den bilen jeg nå kjører. Begynner å bli vanvittig mye penger og det innebærer at jeg «må» selge en dyr klokke jeg egentlig ikke vil selge.

En 63 koster meg bare 15% mer enn dagens bil og lar seg nok kjøpe uten de store endringene i hverken klokkeboks eller andre prioriteringer.

2.
Har egentlig Mercedes lagt opp i halsen, men den modellen jeg egentlig ønsker (Macan Turbo PP) blir slått langt ned i støvlene av 63(s) både mtp hastighet og lyd.
Og jeg er veldig svak for lyd...
 
Takk for input @Thomas84.
GLC skal være veldig identisk som C, sett bort fra høyden. De er jo i «lik» klasse.

Har ikke klart å finne noen vesentlige forskjeller på dem annet enn de 34 ekstra hk og mulighet for Race-mode.
Vet du om andre forskjeller i C modellen?

Problemet mitt er todelt;
1.
En 63 s vil koste ca 30% mer enn den bilen jeg nå kjører. Begynner å bli vanvittig mye penger og det innebærer at jeg «må» selge en dyr klokke jeg egentlig ikke vil selge.

En 63 koster meg bare 15% mer enn dagens bil og lar seg nok kjøpe uten de store endringene i hverken klokkeboks eller andre prioriteringer.

2.
Har egentlig Mercedes lagt opp i halsen, men den modellen jeg egentlig ønsker (Macan Turbo PP) blir slått langt ned i støvlene av 63(s) både mtp hastighet og lyd.
Og jeg er veldig svak for lyd...

Nja, de har samme plattform, men jeg synes likheten stopper der. Forskjellen mellom glc og c klasse er stor etter mitt skjønn.

Hvis du kvier deg for kostnaden, er kanskje 43amg et alternativ. Har kjørt den en del, og på norske veier synes jeg egentlig den passer bedre. Stor forskjell i kraft, men den tar igjen mye på hvor kvikk den føles - den føles lettere, men er ikke like langbeint. Du er svak for lyd sier du, det er ikke samme brølet i 43, men den har et fint snerr likevel.

Da har du også råd til en klokke til;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Nja, de har samme plattform, men jeg synes likheten stopper der. Forskjellen mellom glc og c klasse er stor etter mitt skjønn.

Hvis du kvier deg for kostnaden, er kanskje 43amg et alternativ. Har kjørt den en del, og på norske veier synes jeg egentlig den passer bedre. Stor forskjell i kraft, men den tar igjen mye på hvor kvikk den føles - den føles lettere, men er ikke like langbeint. Du er svak for lyd sier du, det er ikke samme brølet i 43, men den har et fint snerr likevel.

Da har du også råd til en klokke til;)

De som har testet C 63 mente GLC63 var ganske lik, men mest mtp design, interiør størrelse etc.

Nei 43 er ikke er alternativ... da beholder jeg den har. Den er ganske mye råere enn 43. ;)

Jaja, jeg får se hva det ender med til slutt. Først selge ila sommeren så får jeg se hva lommeboken og fornuften sier etter det.
 
I klassisk TS-stil vil jeg stille spørsmål ved det opprinnelige spørsmålet – har du vurdert å ha to biler? ;)

En sedat "hverdagsbil" hvor kanskje ting som komfort osv. er mer viktig enn krefter og lyd. Kombinert med en helgebil hvor man kan være veeldig "ufornuftig".
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Nicolai
Har kjørt både mye GLC og C-klasse og det er to vidt forskjellige biler når det kommer til både kjørefølelse og kjøreegenskaper. GLC er jo ikke veldig sporty, selv om den i AMG utførelse er en helt annen bil enn i standardutførelse. Kjøp deg en skikkelig sportsbil, evt en vanlig C- eller E-klasse med tilsvarende motor.
 
I klassisk TS-stil vil jeg stille spørsmål ved det opprinnelige spørsmålet – har du vurdert å ha to biler? ;)

En sedat "hverdagsbil" hvor kanskje ting som komfort osv. er mer viktig enn krefter og lyd. Kombinert med en helgebil hvor man kan være veeldig "ufornuftig".

Ikke et alternativ. Ikke behov for 2 stk slik livssituasjonen er så det er ganske mye sløs.
Heldigvis får du komfort, krefter og lyd i mange ulike biler i dag, så jeg trenger ikke et kompromiss.

Har kjørt både mye GLC og C-klasse og det er to vidt forskjellige biler når det kommer til både kjørefølelse og kjøreegenskaper. GLC er jo ikke veldig sporty, selv om den i AMG utførelse er en helt annen bil enn i standardutførelse. Kjøp deg en skikkelig sportsbil, evt en vanlig C- eller E-klasse med tilsvarende motor.

Det er bygget opp på samme plattform, så det er «samme bil» men selvsagt er det forskjeller. Poenget er at GLC tilsvarer C klasse i Mercedes line-up når det kommer til utstyr etc.

Sedan er uaktuelt og E klasse er noe av det styggeste som går på veien. Så den er iallfall uaktuell.
Som skrevet over så er det mulig å få både komfort og fart i disse dager i en SUV. Så holder jeg meg der.

Litt artig at du sier «skikkelig sportsbil»..... jeg antar et eksempel vil være Mercedes AMG GT r/s f eks. GLC 63s kjører fra dem......

Jeg takker for input uansett folkens!
Jeg får ta meg en prøvetur i disse selv, men ser ut som jeg burde holde meg i Stuttgart. De tar alltid Mercedes på handling, og tilbyr god komfort samtidig. Da får det bare være de de ekstra hestene og litt mindre brøl.
 
Haha!
Tror ikke du leste alle postene mine nei. :p
«Vil ikke ha sedan»
«Har egentlig Mercedes i halsen».
(BMW og MB er mer eller mindre i samme bås, bare det at MB er noe bedre)
Hehe. Ja, her er selvsagt smaken som baken. Ser at du egentlig ønsker Porsche. Det ville også vært mitt førstevalg dersom jeg ikke fikk regningene til å strekke til. Synes det er kult at du vurderer denne type rå biler. Det er ikke mange år til lyden av V8 vil være historie, og alle er henvist til et strykejern med 4 hjul og 7-800 Nm... BMW har vært mitt førstevalg etter at jeg solgte min MB tilbake i 2008, men drømmer om noe spennende fra Stuttgart med hest i logoen;) Men, for all del: Har ingen M5, men en 530ix gjør jobben til og fra jobb i 50-sonen :D Lykke med valget ditt. Du er privilegert!
 
Hehe. Ja, her er selvsagt smaken som baken. Ser at du egentlig ønsker Porsche. Det ville også vært mitt førstevalg dersom jeg ikke fikk regningene til å strekke til. Synes det er kult at du vurderer denne type rå biler. Det er ikke mange år til lyden av V8 vil være historie, og alle er henvist til et strykejern med 4 hjul og 7-800 Nm... BMW har vært mitt førstevalg etter at jeg solgte min MB tilbake i 2008, men drømmer om noe spennende fra Stuttgart med hest i logoen;) Men, for all del: Har ingen M5, men en 530ix gjør jobben til og fra jobb i 50-sonen :D Lykke med valget ditt. Du er privilegert!
Ja for all del både BMW og MB lager bra biler, men det er der stereotypiske jeg ikke takler. Sett bort fra AMG SUV modellene til MB. Og kanskje nye 850M...

Har kjørt Porsche i noen år nå så det skal litt til å få meg over på noe annet, men MB har tydeligvis gjort noe riktig for å lokke meg litt over til dem. ;)

Litt off topic, men verdifallet på Porsche er noe av det minste av premium bilene. Spesielt 911 og Macan holder seg bra. Om man timer kjøp/salg godt så slipper man å tape 3 sub’s hver gang man bytter bil.
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Det er lite som slår lyden til AMG-modellene med sportseksos, Porsche er IMHO ikke i nærheten på sine turbomodeller.

Riktignok en e-klasse, men samme motor :D


Med unntak av lyd ville jeg nok gått for Macan fremfor GLC, synes hele pakken fremstår som mer attraktiv. Har riktignok bare kjørt GLC med diesel og Macan Turbo, kanskje en urettferdig sammenlikning - men jeg var ikke veldig imponert over GLC som sådan. Hadde også tatt E-klasse fremfor GLC, men smaken er jo som baken ;)
 
Redigert:
Det er lite som slår lyden til AMG-modellene med sportseksos, Porsche er IMHO ikke i nærheten på sine turbomodeller.

Helt enig, og derfor jeg startet denne tråden. Er nå på andre Macan modell, men savner den dybden AMG klarer å få ut av sine eksosanlegg.
Problemet er som du nevner «totalpakken».
Den er det få som klarer like bra som Porsche.

Ja GLC diesel tror jeg blir en urettferdig sammenligning ja. Så jeg må nok ta meg turen innom noen som selger en GLC før jeg drar til Tyskland. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Helt enig, og derfor jeg startet denne tråden. Er nå på andre Macan modell, men savner den dybden AMG klarer å få ut av sine eksosanlegg.
Problemet er som du nevner «totalpakken».
Den er det få som klarer like bra som Porsche.

Ja GLC diesel tror jeg blir en urettferdig sammenligning ja. Så jeg må nok ta meg turen innom noen som selger en GLC før jeg drar til Tyskland. ;)

Hvis lyd et et absolutt must ville jeg sjekket ut Stelvio Quadrafoglio eller Maserati Levante.

Verditapet er nok ganske brutalt på disse sammenliknet med tyskerne, men du får i hvert fall mye lyd for pengene :D

En annen mulighet er jo å slenge på litt godsaker fra Acrapovic på Macan’en, evt. gå for en Cayenne Turbo i stedet....
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og eidehelg
Hehe.
Skjønner du har gjort hjemmeleksen din @Consigliere. ;)

Begge modellene er vurdert!
Stelvio ble meget raskt avfeid pga interiøret. Alt for gammeldags. Har prøvd en guilia med samme interiør tidligere og det er MYE plastikk....

Maserati var en kandidat før forrige Macan (GTS) men jeg klarte ikke helt å bli glad i rumpa og det verdifallet en maserati vil ha. Det er et for snevert marked i Norge for dem. Hva som skjedde med prisen siden høsten 2016 har jeg derimot ikke skjønt. De jeg kikket på til 1.4-1.5 ligger nå på 2 +\-. Og brukt til 1.4....
Så en slik hadde gitt meg pluss på konto, men er noe ugler i mosen der.

Har fått pris på akra men jeg mister garantien, og får ikke godkjent Porsche Approved senere.Tør ikke det.

Gamle Cayenne liker jeg ikke. Og med siste generasjon er jeg fort utenfor budsjett om jeg skal ha motor som lager lyd.