Erfaringer med leasing?

Medlem
16. juni 2009
Innlegg
1.115
Vurderer å bytte bil i år, og vil gjerne høre folks erfaring med privat leasing. Pluss og minus. Har ikke vært borti denne formen for bilkjøp før, heller ikke noen i omgangskretsen min. Lurer spesielt på hva som er regnet som "normal bruksslitasje" etter endt leasingperiode på tre år.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Har ingen egen erfaring med privat leasing, men har nylig sett hva det har kostet et selskap å levere tilbake en personbil med litt skader. Skadene på denne var nok litt over "normal slitasje", men prisen på dette virket urimelig høy. Ved normalt privat salg tror jeg man i dette tilfellet ville vært langt med å slå av omtrent halvparten til kjøper.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby og HerrUr
Har ingen egen erfaring med privat leasing, men har nylig sett hva det har kostet et selskap å levere tilbake en personbil med litt skader. Skadene på denne var nok litt over "normal slitasje", men prisen på dette virket urimelig høy. Ved normalt privat salg tror jeg man i dette tilfellet ville vært langt med å slå av omtrent halvparten til kjøper.

Det er akkurat dette som er min største bekymring rundt leasing, at jeg skal få meg en overraskelse når jeg leverer fra meg bilen.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Jeg har tegnet meg en leasingavtale nå. Så lenge man velger en bil med forholdsvis høy restverdi, kan det være et godt regnestykke. Jeg har bestilt en C-klasse til 730k, som totalt vil koste meg rundt en "kvarting" på 3 år og 60.000km.

Om jeg hadde kjøpt bilen, hadde jeg neppe fått igjen 480k om tre år.

Jeg sjekket en Kia Soul til dama, en bil i samme prisklasse som golf. Denne kostet det dobbelte og golfen i leasing, grunnet laber restverdi.

Normal bruksslitasje innbefatter enkelte bruksmerker, men ingen større skader. Disse prissettes fornuftig, da selger gjerne vil få inn et nytt salg ved endt leasing.

Alle servicer må følges.

Tidligere kom det mva på toppen av årsavgift, usikker på hvordan det blir nå med den nye løsning der forsikringselskapet krever inn beløpet.

En annen grunn til at jeg valgte leasing denne gangen, er at jeg synes det er russisk rullet å kjøpe noe motorisert i disse MDG-tider.

Elektriske biler er ganske trygt, men her går vi inn i en tid med brå utvikling. Mao kan dagens biler være fullstendig utdatert om få år.

Av de med motorer som går på bensin/diesel, kan man aldri vite hva som skjer. Det er ikke sikkert man får kjøre til innenfor bygrenser om tre år.

Plugin-hybrider er det kanskje litt snau elektrisk rekkevidde på, men det holder for meg. Jeg kan lade hjemme og på jobb, så mesteparten av min kjøring vil foregå elektrisk. Samtidig kan jeg reise på langtur uten bekymringer.

Så ja, de neste tre år tror jeg det kan være fornuftig med leasing.
 
Så lenge du klarer å unngå de verste uhellene, følger service og ellers tar vare på bilen, så er dette en grei måte å finansiere gildet på. Vi har akkurat levert leasingbil, og hadde det ikke vært for at jeg hadde hatt et par uhell samt kjørt en diger peis som hadde gnikket seg inn i plastdekselet i bakluken, så hadde vi sluppet å betale noe. Det kan hende vår forhandler er rausere enn andre, dette kan du jo avklare før du signerer leasingavtalen.

Bilforhandleren tjener jo penger to ganger: først når de selger bilen til leasingselskapet, og så når de selger den innkjøpte leasingbilen på nytt. Så marginen her vil jeg tro er ganske brukbar slik at de kan dekke inn småskader når du leverer bilen igjen.

I mange tilfeller er kampanjene på leasing bedre enn alternativet ved å del eller fullfinansiere kjøpet, så se litt over tallene på den bilen du vurderer. Ved leasing er det jo evt. innskudd, service, og månedlig leie som er de viktigste variablene. Ved finansiering er det rente, terminbeløp og restverdi som betyr noe. Her er det viktig å tenke seg nøye gjennom hvor lenge du faktisk har tenkt å beholde bilen om du kjøper den. Er tidshorisonten lang, så er kjøp greit. Men om du liker å bytte med jevne mellomrom kan leasing være et godt alternativ for mange.
 
Har bare leaset en bil og har gode erfaringer med det. Fikk ingen utlegg når den ble levert inn. Vi hadde en større skade midt i leasing perioden, ca 250k, det hadde ingen negative utslag for avtalen.
Jeg har sett litt på leasing av Passat Gte, prisene varierer mildt sagt mye. Det er så mye som 70k i forskjell på 3 års leasing fra billigste til dyreste, da er bilene tilnærmet identiske.
Vi kommer mest sannsynlig til å lease neste bil, mest for det er forutsigbart. Å eie dieselbil de neste årene føles hvertfall som rein gambling.
 
Takk for gode svar!

Fruens jobbskifte gjør at kjørelengden øker ganske mye. Bilen kommer til å gå ca 25 000 km i året. Diesel er derfor mitt første valg nå, siden lademuligheter ikke er fullt så gode. Kravene våre til bil er 4x4, automatgir og parkeringvarmer. Har vært å prøvekjørt Skoda Suberb 4x4 L&K med 190 hesters diesel og alt utstyr, en knallbil i mine øyne. Kommer på rundt 250K som leasingbil inkludert servicer, 3 år 75000 km.
Er det generelt bedre restverdi på premium-merker, at jeg sannsynligvis får mer bil for pengene ved å velge en slik?
 
Skoda superb L&k 190 4x4 har god gjenkjøpsverdi til tross for at den ikke er oppe og nikker blant sine medtyske søsken. Vi får levert en slik ila mai og fikk en god deal.
 
  • Liker
Reaksjoner: HerrUr
Skoda superb L&k 190 4x4 har god gjenkjøpsverdi til tross for at den ikke er oppe og nikker blant sine medtyske søsken. Vi får levert en slik ila mai og fikk en god deal.

Gratulere med det! Jeg falt skikkelig for den bilen, selv om jeg har kjørt BMW noen år nå. Men sitter ikke med følelsen av å ha gjort en spesielt god deal med det jeg har fått presentert så langt. Dessuten vil fruen heller ha ny BMW. Må nok gå et par runder til.
 
Herlig tråd, ser på ny bil selv og vurderer leasing siden utviklingen er vill om dagene. Om 3 år ser vi nok en annen bilverden enn i dag!

Noen som har erfaring med hvor mye, og hvilke punkter, man kan forhandle på en leasingdeal?
 
Kjenner noen som har tatt over en leasingavtale.
Dette ha vært ganske gunstig, men bakdelen er jo at de ikke får beholde bilen lenge.
Litt ok hvis du vil prøve ut mange forskjellige biler på kort tid.
 
Herlig tråd, ser på ny bil selv og vurderer leasing siden utviklingen er vill om dagene. Om 3 år ser vi nok en annen bilverden enn i dag!

Noen som har erfaring med hvor mye, og hvilke punkter, man kan forhandle på en leasingdeal?

Det er jo helt sikkert spillerom på noe, du må selv avgjøre hva som er det viktigste for deg. Men ut fra vår erfaring med å lease så ville jeg ha forsøkt på

1) Utvide antall km: Normalt er det jo 3 år/45000km som standard deal. Dette er veldig knapt, og om du går over, så koster det kjetting. Ta en real gjennomgang på hvor mye du egentlig trenger. Du klarer gjerne å pushe opp til 18-20000 km pr år uten tillegg i avtalen om du gjør et ærlig forsøk.

2) Serviceavtale: bare å få det inn i pakken/ børse det inn i prisen. NB! Husk også å få innregnet 3. års service, bilforhandleren vil helt sikkert prøve å få deg til å betale dette når du skal levere inn igjen gliset.

3) Årsavgift: Årsavgiften er skatt med skatt på toppen når du leaser, leasingselskapet sender faktura på årsavgiften med mva på toppen. Nesten like dust som mva på bensinavgift, men det er en annen diskusjon. Se om du kan få årsavgiften bakt inn i dealen, evt kompensert i bedre tilbehør eller ekstra km. NB! Sjekk hvem som skal betale årsavgiften om du skal levere bilen like over årsskiftet.

4) Tilbehør som skiboks, takstativ, oppgradert lydanlegg, etc.

5) Faktura uten fakturagebyr: Nordea (og sikkert andre også) tar fakturagebyr selv om man betaler elektronisk. Ikke store summer pr mnd, men over 3 års leie så dreier det seg om 2500-3000 kroner. Du får jo tross alt en brukbar winder eller 15-20 NATO-reimer for de pengene...
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Frost, HerrUr og adio
Driver å sjekker priser på leasing, er egentlig Passat gte som er aktuell. Så dukket Kia Optima hybrid opp som stasjonsvogn med nesten identiske specs som Passaten til ca 100k lavere pris. Jeg kontakter selger for pristilbud, blir ganske overrasket over svaret.
Kia koster ca 40k mer enn Passaten over 4 år. Stusselig restverdi på 4år gammel Kia gitt:confused:
 
Driver å sjekker priser på leasing, er egentlig Passat gte som er aktuell. Så dukket Kia Optima hybrid opp som stasjonsvogn med nesten identiske specs som Passaten til ca 100k lavere pris. Jeg kontakter selger for pristilbud, blir ganske overrasket over svaret.
Kia koster ca 40k mer enn Passaten over 4 år. Stusselig restverdi på 4år gammel Kia gitt:confused:
Jepp, akkurat som jeg skrev over her;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Agassiz