Erfaringer med Avida og Nordax?

Medlem
29. jan. 2015
Innlegg
487
Håper denne tråden kom i riktig kategori og at jeg kan få noen tips her inne...

Ønsker å opprette sparkonto for mine barn i første omgang (mens jeg vurderer fond etc.) og ser at det for tiden er Nordax Bank og Avida Finans som tilbyr best rente 2.30%, til sammenligning er det 1.20% på DNB Superspar. Ser at Avida har nettbank som da gjør at det blir enklere med innskudd og uttak, ingen av de har binding. Er det noen erfaringer/synspunkter rundt disse to? Ønsker å bruke noe som er trygt og annerkjent.
 
Håper denne tråden kom i riktig kategori og at jeg kan få noen tips her inne...

Ønsker å opprette sparkonto for mine barn i første omgang (mens jeg vurderer fond etc.) og ser at det for tiden er Nordax Bank og Avida Finans som tilbyr best rente 2.30%, til sammenligning er det 1.20% på DNB Superspar. Ser at Avida har nettbank som da gjør at det blir enklere med innskudd og uttak, ingen av de har binding. Er det noen erfaringer/synspunkter rundt disse to? Ønsker å bruke noe som er trygt og annerkjent.
Hei @Bullitt,
Jeg har brukt Nordax for mange år,og har aldri hatt noe problem.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bullitt
Så lenge de er registrert som norsk bank, så skal de være medlem av det norske bankgarantifondet, noe som gjør at man får dekket inn eventuelt tap så lenge innskutt beløp ikke er høyere enn garantien dekker.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bullitt
Mener at en av disse kun dekker EU-garantien på 100’ Euro. Uansett, du beholder ikke innskutt realverdi av pengene så jeg ville vurdert andre spareformer :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bullitt
Mener at en av disse kun dekker EU-garantien på 100’ Euro. Uansett, du beholder ikke innskutt realverdi av pengene så jeg ville vurdert andre spareformer :)

Sparebeløp vi ligge under grensen og det er tenkt som midlertidig mens jeg vurderer andre trygge spare-alternativer. Tar gjerne i mot tips på sistnevnte også :) Jeg har nå opprettet en konto hos Avida og ført over et beløp da det er bedre å ha noe der enn på DNB's Superspar enn så lenge.
 
Det høres ut som formålet er langsiktig sparing, da bør sparingen eksponeres mot aksjer/obligasjoner. Økt årlig avkastning er ett argument, utsatt skatt og rentes-renteeffekt et annet.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper og Bullitt