Er lån på dagen mulig?

Medlem
30. aug. 2018
Innlegg
8
Sted
Gjøvik
Jeg har fått med meg den krasse debatten i media de siste årene, hvor noen banker har blitt kritisert for å reklamere med lån på dagen.

Det virker som at finansbransjen har blitt mer og mer automatisert de siste årene. Ser blant annet at skatteetaten nå utveksler opplysninger automatisk med långiver som en del av kredittsjekken.


Reporteren til tv2 fikk f.eks innvilget over 1,5 mill i lån på én time! Sykt..

Men innvilget og utbetalt er jo 2 vidt forskjellige ting. Så er det egentlig mulig å få penger samme dagen man søker? Jeg tror det er en urban myte for mesteparten.
 
Om det er mulig, ja? Jeg snakker ikke av egen personlig erfaring, men kjenner til folk som har tatt opp sms-lån på reise (i fylla) og fått 50-60 tusen rett på konto nærmest umiddelbart. Rimelig forjævlig bransje, gitt.
 
...for ikke å snakke om folk som har fått 3-400 000 i forbrukslån på dagen for å investere i krypto, rett før det sprakk. Kjempelurt! (not).
 
Det er jo mildt sagt spekulativt, å legge 400 000 kroner i krypto rett før det sprekker. Herregud, du snakker om å ta risiko.
 
Har fått innvilget og utbetalt samme dag, flere ganger, med min lokale bank. :)

Interessant! Min teori er at du får pengene utbetalt samme dag fordi du har konto hos den banken som faktisk låner deg penger. Bruker selv Sparebank1, og de har momentant overføring når jeg sender penger f.eks til broren min som også er kunde i banken.

Men det er nok ikke like lett hvis man har en konto hos en annen bank, da penger kun overføres til faste tidspunkt hver dag.

Ifølge NRK er det kun 4 ganger i døgnet at penger overføres mellom ulike banker: https://www.nrk.no/livsstil/pa-disse-tidspunktene-betaler-bankene-ut-penger-1.12725536

Det får meg deretter til å undre hvorfor VIPS fungerer momentant? mens bankoverføringer generelt ikke fungerer.

Og på forbrukslån.no/lån-på-dagen/ står det følgende: "Dersom man får innvilget søknaden, vil man kort tid etterpå få lånedokumentene tilsendt på e-post. Deretter gjenstår det kun å signere med Bank-ID, og sende inn nødvendig tilleggsinformasjon"

Det betyr altså at forutsetningen for å få lånet utbetalt samme dag er at jeg har bankid, og at overføringen faller innenfor tidsrammen som banken har satt.
 
  • Liker
Reaksjoner: SCUBA diver
Om det er mulig, ja? Jeg snakker ikke av egen personlig erfaring, men kjenner til folk som har tatt opp sms-lån på reise (i fylla) og fått 50-60 tusen rett på konto nærmest umiddelbart. Rimelig forjævlig bransje, gitt.

Jeg visste ikke at det engang var en mulighet lenger å ta opp den typen lån. Kjedelig å få en slik regning i posten etter noen fuktige dager i syden..
 
Momentant overføring ved VIPS er vel kun mellom eierbankene?

Usikker på hvilke banker som står som eiere av Vipps, men jeg har hvertfall fått penger satt inn momentant både når jeg sendte det til andre og stod som mottaker.

Har du opplevd at Vipps ikke kommer inn med en gang?
 
Momentant overføring ved VIPS er vel kun mellom eierbankene?

Med betaling fra konto (konto-til-konto) er beløpet disponibelt med én gang hos mottaker. Dersom det betales via et kort følger normal clearing, som nevnt over fire ganger daglig, og en betaling i helgen vil følgelig ikke være tilgjengelig før i 5-6 draget mandag morgen.

Nå strammes forøvrig bransjen inn ved at de gamle retningslinjene til Finanstilsynet vil bli omgjort til forskrift. Videre vil det gå pilot på gjeldsregister i løpet av neste år noe som forhåpentligvis vil føre til at "Luksusfellen-sakene" med 10-15-20 kredittkort/forbrukslån forsvinner.