Er dette et godt kjøp? 16570

Medlem
9. feb. 2020
Innlegg
29
Sted
Sandnes

Ser dette ut som et godt kjøp? Litt dumt at det ikke er original lenke, men den kan vel skaffes?
 
Fake boks, fake lenke? Blir fort dyrt å skulle kjøpe ny lenke.
Mangel på momspapirer har jo liten praktisk betydning, men burde reflekteres i prisen. Noe jeg er usikker på om den gjør.
 
  • Liker
Reaksjoner: mikabango
Usikker på om @KlokkemakerTikkTakk har rett ift boks og lenke. Ser ingen feil.

93160 vs 78360 er kun en positiv oppgradering. Er den i annonsen fake? Og boksen? Syns det ser legit ut. Med masse disclaimere om mulighet for å ta feil. Uansett, boks er ganske uinteressant uten papirer IMHO.

MVA papirer fra en 90-tallsklokke er verdiløst og utopi.

Prisen er vel som vanlig for en 16570 uten b/p. Liker du klokken så kan det være en rimelig måte å få tak i en Rolex SS sportsmodell. Men veldig godt kjøp ift økonomi er det kanskje ikke.
 
Usikker på om @KlokkemakerTikkTakk har rett ift boks og lenke. Ser ingen feil.

93160 vs 78360 er kun en positiv oppgradering. Er den i annonsen fake? Og boksen? Syns det ser legit ut. Med masse disclaimere om mulighet for å ta feil. Uansett, boks er ganske uinteressant uten papirer IMHO.

MVA papirer fra en 90-tallsklokke er verdiløst og utopi.

Prisen er vel som vanlig for en 16570 uten b/p. Liker du klokken så kan det være en rimelig måte å få tak i en Rolex SS sportsmodell. Men veldig godt kjøp ift økonomi er det kanskje ikke.

Jeg ser ingenting feil med lenka jeg heller, men når selger skriver at han er usikker på originalitet OG at boksen er fake. Da tenker jeg at sannsynligheten for at lenka er fake er stor. Dvs. Jeg baserer meg kun på det selger skriver selv, ikke bildene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pina og Genta
Jeg ser ingenting feil med lenka jeg heller, men når selger skriver at han er usikker på originalitet OG at boksen er fake. Da tenker jeg at sannsynligheten for at lenka er fake er stor. Dvs. Jeg baserer meg kun på det selger skriver selv, ikke bildene.
Enig, hvis det stemmer ville kjøpt neste:)
Mener uansett kun boks er uinteressant, så få sjekket lenka IRL. Lønner seg kanskje å lese hele annonsen;) Note to self.
 
Min mening er at så lenge sertifikatet mangler, er boksen komplett uinteressant likevel, så den er det bare å kaste. Dette må altså anses som i beste fall "watch only", i verste fall "head only". I tilfelle førstnevnte er dette et greit kjøp, i tilfelle sistnevnte bør den vel ned noen lapper for å rettferdiggjøre prisen, IMHO.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: andres og Genta
Nå er det vel lenge siden en brukt Rolex har vært et godt kjøp.
Men det er vel en helt annen diskusjon... :rolleyes:
Med så mye usikkerhet hadde jeg stått over denne.
Viktig å ikke bli så kjøpekåt at du ryker på en smell.
 

Denne er jo komplett, men er den virkelig verdt 25k mer?
 

Denne er jo komplett, men er den virkelig verdt 25k mer?

Uten å ha fulgt med på disse priser i det siste, vil jeg likevel si at ingen av de to er gode kjøp. Ikke se deg blind på prisantydninger på finn. Det er mange optimister, folk som bare selger dersom de tjener på det, og i tillegg ofte endel prutningsmonn. Om du ser på chrono24 så er det mange som starter på 60-65k, så jeg mener rett pris er 60-70k for en normalt brukt til en som er strøken. Ingen papirer, usikkerhet rundt andre ting, service-visere(?) osv trekker ned, og vil generelt være vanskelig/tregt å selge. Helt komplett nær ubrukt/nos vil sikkert være mer ettertraktet og gå for mer, men 90k er kanskje vel optimistisk (uten å ha studert nevnte annonse).
Hvis du vil kjøpe en klokke som stiger i verdi og er lett å selge senere, lønner dert seg sjelden å kjøpe de "billige" ukomplette..
Og hvis en Rolex har ligget på finn mer enn 1-2 uker, er den enten for høyt priset, dårlig objekt, dårlig annonse eller sær selger (eller en kombinasjon). Det er mange som følger med, både samlere og invistorer, så om klokken er usedvanlig bra og/eller er et godt kjøp, blir den som regel fort borte.. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: MrJensen
Uten å ha fulgt med på disse priser i det siste, vil jeg likevel si at ingen av de to er gode kjøp. Ikke se deg blind på prisantydninger på finn. Det er mange optimister, folk som bare selger dersom de tjener på det, og i tillegg ofte endel prutningsmonn. Om du ser på chrono24 så er det mange som starter på 60-65k, så jeg mener rett pris er 60-70k for en normalt brukt til en som er strøken. Ingen papirer, usikkerhet rundt andre ting, service-visere(?) osv trekker ned, og vil generelt være vanskelig/tregt å selge. Helt komplett nær ubrukt/nos vil sikkert være mer ettertraktet og gå for mer, men 90k er kanskje vel optimistisk (uten å ha studert nevnte annonse).
Hvis du vil kjøpe en klokke som stiger i verdi og er lett å selge senere, lønner dert seg sjelden å kjøpe de "billige" ukomplette..
Og hvis en Rolex har ligget på finn mer enn 1-2 uker, er den enten for høyt priset, dårlig objekt, dårlig annonse eller sær selger (eller en kombinasjon). Det er mange som følger med, både samlere og invistorer, så om klokken er usedvanlig bra og/eller er et godt kjøp, blir den som regel fort borte.. :)

Jeg ser at lume på viserene (klokken til 65K) er noe hvitere enn på timemarkørene. Selger sier at lume er død, så det er i såfall tritium i viserene også. Men det kan vel likevel være service visere, eller? Har prøvd å lese meg opp litt, og det verserer utsagn på nettet om at lumen på disse explorerene fra denne tiden, hadde mye mismatch av lume. Til og med urskiver der timemarkørene ikke var like,..
Synes bezelen ser litt for strøken ut i forhold til lugsene, så denne er sikkert blitt refinished en eller annen gang. Det er i og for seg greit, tenker jeg, da klokken er 24 år gammel, og en slitt bezelring på denne modellen ser ofte ikke så bra ut.
Hva gjelder lenken, er denne en 93250 (16610). Endlinksene på denne skal vel være plug and play i forhold til 16570, mener jeg å ha lest? Synes dog jeg ser noen glipper inn mot kassen, så kan være det ikke er en helt korrekt fit...
 
Jeg ser at lume på viserene (klokken til 65K) er noe hvitere enn på timemarkørene. Selger sier at lume er død, så det er i såfall tritium i viserene også. Men det kan vel likevel være service visere, eller? Har prøvd å lese meg opp litt, og det verserer utsagn på nettet om at lumen på disse explorerene fra denne tiden, hadde mye mismatch av lume. Til og med urskiver der timemarkørene ikke var like

Det vanligste er vel at lume på viserne og timemarkører ikke matcher på 16570 fra før 98/99. Har sett flere eksempler der viserne er "hvite", men timemarkørene er gule. Årsaken kan være at konsentrasjonen av tritium er forskjellig på viserne og lumedots, at det er brukt forskjellig typer tritium, og/eller at det er servicevisere med tritium. Jeg hadde vært mer bekymret dersom viserne fortsatt lyste :)

Et par eksempler fra nett, der begge visersett er tritium - øverste bildet er nok servicevisere med tritium.

16570 2.jpg
16570.jpg
 
Kan faktisk ikke erindre et eneste eksemplar fra tidlig nittitall hvor viserne er gulnet. Jakter på en slik og har ofte tenkt servicevisere, har du eks på visere som matcher patina på markører?

Ja, det vanligste er at visere og indekser ikke matcher. Noen peker også på at det var forskjellige leverandører av viser og skive, med andre ord at det er brukt forskjellig type Tritium. Fant for øvrig denne artige saken, mye spennende der ute som ikke er så lett å forklare :)
228995EA-FCBE-4047-A3E4-B3037295A36F.png
 
Ja, det vanligste er at visere og indekser ikke matcher. Noen peker også på at det var forskjellige leverandører av viser og skive, med andre ord at det er brukt forskjellig type Tritium. Fant for øvrig denne artige saken, mye spennende der ute som ikke er så lett å forklare :)
Vis vedlegg 222791
Jøss, denne var jo faktisk ganske morsom. Hvis det var forskjellige leverandører av visere og skive, kan det kanskje være det var flere leverandører av indexer også?, at de ble lumet et sted og montert til skiven et annet sted, som på denne med en blanding av indexer fra f.eks to ulike leverandører?
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Da jeg kjøpte min -89 modell så googlet jeg myyye. Og det svaret jeg fant mest sannsynlig var at skiven som er laget i messing har en annen reaksjon med lume enn visere som er malte i gult gull. Kan sees på gmt viseren helt inn mot senter, der ser man gullet. Hvis man tar en vanlig sub fra 90 så har disse også lite patina. Så er nok heller det at skiven patinerer fortere enn normalt. Min er sjekket med UV lampe, og det er like lite lys i skive og visere.
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og Qwestern
Er denne et godt kjøp, om man får slått av 5000,- ? ;)
Ser ut som at ytre lugs (kronesiden) er smalere enn indre?
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU