Er dette en klokke som egner seg for "overhaling" av en nybegynner?

Medlem
9. juli 2021
Innlegg
8
Sted
Innlandet
Hallo.

Beklager dersom denne havner i feil underforum.
Nybegynner med klokkeinteresse her. Tenker å anskaffe meg noe å demontere og studere litt på, og som kanskje kan blir brukanes igjen.
Er mekaniker av yrke, så er ikke helt grønn når det kommer til mekanikk.

Har kommet over en meget billig, gammel klokke med skavanker. Det kan se ut om det har stått Benrus på skiva, men finner ingen gamle Benrus som samsvarer med hverken skiva, urkassa eller baklokket. Forrige eier skal iflg. nåværende eier ha tatt service på den og fått byttet glass for kanskje rundt ett år siden. Krona skal være løs, så den må repareres for å få trekt den opp, og dette er grunnen til at den nå selges igjen.
Er det noen som har noen formening om denne? Og kan den være verdt å plukke opp for en billig penge for en nybegynner i denne verdenen? Lenke til klokka medfølger.

thumbnail_image0.jpg
thumbnail_IMG_2223.jpg


Mvh Urs4
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Skulle tro dette er en grei sak å starte med. Viktigste er å ikke forvente at det skal gå fint! Jeg har ødelagt flere enn jeg har reparert. For all del; Det lar seg gjøre, så jeg vil ikke være pessimistisk. Hopp i det og Lykke Til!!!

Legg gjerne ut bilder i løpet av prosessen.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor
Tusen takk for svar. Da tenker jeg at jeg går for denne som første forsøk da det ikke er allverdens å tape. Det er dog litt synd at urskiva er såpass skadet. Men da har jeg en liten unnskyldning for å bestille meg en liten slump verktøy.
Hvordan skal jeg gå fram for å lete opp deler til denne når urskiva ikke sier stort, og ei heller lokket bak? Regner vel med at jeg kanskje må ha tak i noe for å reparere krona. Men da kan jeg kanskje bruke det som måtte stå av info på verket.
Hva skjer egentlig med ei krone som «løsner» så den ikke lar seg trekke opp?

edit; Forresten, imponerende arbeid fra dere gutter. Har sett gjennom prosjekttrådene dine @reldor ,og jeg gleder meg til den dagen jeg nærmer meg det nivået :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Sjur Gabriel