Er denne 5513 the real deal?

G

Guest571

Guest
Er i kontakt med en meget hyggelig amerikaner om å kjøpe en gammel klokke av han. Klokken er da min lille grail, en 5513.

Fikk i natt tilsendt et lite lass med bilder av klokken og lenken, jeg kan ikke se noe feil på hverken klokken eller lenken, men spør her uansett. Lenken ser ut til å være av samme type som sitter på denne og er sjeldent å oppdrive i følge annonsen til SD.

Skiven og viserne er vist godt slitt, men det får de bare være, her snakker vi tross alt vintage. Har bedt om bilder av urverket, men han fant ingen Rolex forhandlere som hadde mulighet for å åpne baklokket for han så han skulle lete videre.

Setter pris på alle innspill. Her kommer bildene

110411_Rolex5513zzz_002r.jpg

110411_Rolex5513zzaa012r.jpg

110411_Rolex5513zzaa007r.jpg

110411_Rolex5513zzaa005r.jpg

ffhbdbdf.jpg

jiadcjeg.jpg

jfjbbfcd.jpg

jdhbhfed.jpg

igfecbga.jpg

ghfgdfga.jpg

ehbjhhde.jpg

ebfffjcg.jpg

ceabbjba.jpg

ccdeecfg.jpg

abdheaih.jpg
 
Ingen grunn til å ikke tro det er ekte var, men det var ikke mye igjen av lugsen nede til venstre! Spring-bar stikker også godt ut gjennom hullet. Det må du i alle fall være klar over.
En lett puss av glasset så ser det ut til at du får fram den flotte skiva (som har det rette vintage-preget)
Lenka er jo..godt brukt. Vet ikke om du ser for deg å skaffe en erstatningslenke. Evt at det blir nato?
Forstår godt at 5513 er graien, forøvrig
 
Det ser nå ut for på dette bildet ihverfall at den er kraftig nedslipt. Crown guarden er usymetrisk og lug holes er farlig nær ytterkant. Lenka også kraftig slitt, og som du sier selv skiven og viserne er merket av tidens tann. Denne ville jeg ikke betalt for mye for, etter bildene å bedømme vil jeg si den er å betrakte som et restaurerings objekt.



110411_Rolex5513zzaa012r.jpg
 
Det er jo ofte en fin linje mellom patinert og fuktskadet, men her er skive og visere i overkant preget av tid og omstendigheter, synes jeg. Jeg ville definitivt sett bilder av verket før en handel. Kasse og lenke er som nevnt også langt fra tip-top. Men uret er sikkert ekte :).

Dersom det er selve grailen som skal realiseres, ville jeg lett en stund til.
 
En flott tråd for slike som meg. Søker litt etter gamle, stygge - og rimelige, Suber om dagen.
For bare noen måneder siden ville jeg sagt at man måtte nærmest være idiot for å kjøpe noe sånt, men nå kunne jeg ha kommet til å gjort det selv.

Men nei, ikke denne. Her ville jeg fulgt rådene fra ekspertene over her.

Kasse, skive, visere og lenke kan sikkert kjøpes nytt/brukt, men er det da lenger noe poeng med vintage?
Jeg er rimelig uvitende på området, så jeg bare spør.
 
Denne gikk over grensen fra patina til mugg for min del. Det er ikke mangel på ok 5513 i verden, og skiver i alle slags nyanser.
 
Generelt bør man ha et detaljert bilde av urverk og still spørsmål om gange etc. På en polert/slipt kasse kan det sitte et dårlig slitt verk. Spesielt når man skal handle et dyrere ur er dette viktig.
 
Denne gikk over grensen fra patina til mugg for min del. Det er ikke mangel på ok 5513 i verden, og skiver i alle slags nyanser.

Enig. Denne ser ut som den har vært gjennomvåt på et tidspunkt. Glasset er også så ripet (det kan pusses) at det er umulig å se eksakt tilstand på dial og visere på bildene.

Prisen skulle vært fryktelig god før jeg hadde vurdert denne. Ville heller betalt "full pris" for et fullgodt eksemplar.
 
Personlig hadde jeg stått over denne! Synes det er for mange dårlige deler på denne, det ser også ut som det har vært fukt i klokken på et tidsspunkt..
 
Æsj, dette er ikke svaret jeg ville ha. Noen som har formening om lenken, selvom den er slitt skal den vist være skjelden.
 
Løp og Kjøp :D

...det ervel kun et spørsmål om pris? du har jo oppskriften på en god vintage restaurering her inne et sted også;)

Lykke til
 
Takk for alle svar, har nå bedt om flere bilder, bla. av verket.

Jeg håper egentlig å ha denne som et prosjekt og la en annen skru på urverket.

Vi får se hva han svarer, er meget spent. Elsker 5513.
 
Jeg tror jeg ville styrt unna denne med mindre den var særdeles billig. Alderen har jo alltid betydning når det er snakk om vintage men når jeg ser på feks chrono24 så er de ganske ujevnt priset selv om de er fra samme årstall og ser ganske like ut med tanke på slitasje. Jeg vet ikke hva som gjør at de er såpass forskjellig priset som det de er:D
 
Hva med å bringe denne skatten til gamlelandet?

Dette er vel the real deal :)

Offered at: $8,700

A beautiful gilt 5513 submariner gilt dial with a beautiful dial that is starting to turn tropical.

DSC01360.jpg
 
Når punktene og viserene ser ut som de nesten har mugnet, samt at det er drit på innsiden kan det være en god indikasjon på vannskade. My personal opinion, walk away!
 
Kommer jo selvsagt helt ann på pris dette her da...?

Koster den normal 5513 pris; skip it.
Får du den skambillig, sure...

Men denne klokken her.... ehrm, jeg vet ikke helt, det er en utslitt, ikke spesielt sjelden klokke som i noens øyne har sjarm, mens i de fleste andres er utslitt og skulle vært totalrenovert (som strengt tatt involverer en ny kasse mtp hvor mye den der er polert :p).

Personlig synes jeg denne er for godt brukt.

Men som sagt.... skal han ha 10 lapper er det jo bare å kjøre på, men han skal vel sikkert ha nord for 30' og da er dette plutselig mye slitasje per krone ;)
 
Kommer jo selvsagt helt ann på pris dette her da...?

Koster den normal 5513 pris; skip it.
Får du den skambillig, sure...

Men denne klokken her.... ehrm, jeg vet ikke helt, det er en utslitt, ikke spesielt sjelden klokke som i noens øyne har sjarm, mens i de fleste andres er utslitt og skulle vært totalrenovert (som strengt tatt involverer en ny kasse mtp hvor mye den der er polert :p).

Personlig synes jeg denne er for godt brukt.

Men som sagt.... skal han ha 10 lapper er det jo bare å kjøre på, men han skal vel sikkert ha nord for 30' og da er dette plutselig mye slitasje per krone ;)

Takk for svar, selgeren sier at klokken hatt tre servicer siden ny, alle hos Rolex. Om vi havner nord for 30` er det bare å glemme. Jeg har foreslått et sted mellom 3000 og 4000 usd. Ser nå at alt over 3000 usd kanskje er for mye. Vi får så når jeg får bildet av verket.