En independent klokkereise. Only dead fish go with the flow:)

Eventuelt satse alt på å vinne påskelabyrinten :cool:......
Veldig spennende samle-strategi! Du begynner i en klokkemoden ende (om det er lov å si). Gir ikke rom for den maniske flippinga som mange av oss andre nok har startet på. Og fremstår som målretta og veloverveid fra start av. Jeg lar meg inspirere av dette, har kvitta meg med en del klokker det siste året, og kjenner at jeg setter mere pris på dem om jeg har færre og vier mere tid til hver enkelt.

Den Urwerk´n er vel omtrent end game klokke for de fleste. Men, for deg er den starten på???????.... Veldig gøy å følge med på! Og end game? Flik-Flak?
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Jeg klarer ikke å selge noe ... GRRRR ... Liker dem jeg har og de er i tillegg litt "sære" og dermed ikke så lettsolgte (tror jeg).
Blir aldri noe Urwerk på den måten. (Men noen års ekstrajobb i USA sørget i hvert fall for en billig-DB :)
 
Den Urwerk´n er vel omtrent end game klokke for de fleste. Men, for deg er den starten på???????.... Veldig gøy å følge med på! Og end game? Flik-Flak?

Godt sml: hvis UR-100 er starten; hva er da slutten? Trådstarter nevnte Vianney H, så kanskje en custom versjon av Deep Space Tourbillon? DB har også noen lekre klokker. Kanskje GF blir for mainstream? Strehler? Claret? En lekker Grönefeld? Blir froskene til MB&F for sære? Uansett, nok til å holde oss i spenning i noen år fremover. Lurer på om den godeste @Ronerling kjenner forventningspresset? ;)
 
Eventuelt satse alt på å vinne påskelabyrinten :cool:......
Veldig spennende samle-strategi! Du begynner i en klokkemoden ende (om det er lov å si). Gir ikke rom for den maniske flippinga som mange av oss andre nok har startet på. Og fremstår som målretta og veloverveid fra start av. Jeg lar meg inspirere av dette, har kvitta meg med en del klokker det siste året, og kjenner at jeg setter mere pris på dem om jeg har færre og vier mere tid til hver enkelt.

Den Urwerk´n er vel omtrent end game klokke for de fleste. Men, for deg er den starten på???????.... Veldig gøy å følge med på! Og end game? Flik-Flak?

Tusen hjertelig takk. Det er så gøy at det faktisk er flere likesinnede her inne på forumet. Setter veldig pris på dine, @Hvalrossen, @Akselhetland og andre sine tilbakemeldinger.

Ja, strategien er et bevist valg om kvalitet over kvantitet da jeg, som alle andre, ikke har uendelig med ressurser. Mitt mål er satt til maks 6 klokker til enhver tid og at klokkene skal brukes/nytes. Så skal en inn må en ut. Med det unngår jeg spontankjøpene og jeg må stille meg selv spørsmålet om denne nye jeg vurderer faktisk er så mye bedre en den jeg allerede har i samlingen. Jeg blir hele tiden fristet av nye klokker men slår det ofte fra meg når jeg setter det opp mot de jeg allerede har i den kategorien. Så får tiden vise om dette er gjennomførbart. Hjernen jobber jo på høygir for å finne argumenter for å kjøpe nye klokker hele tiden.
Tanken var vel opprinnelig å stoppe helt når samlingen og målet mitt var oppnådd, være fornøyd og bare nyte den(altså end game), men jeg ser nå at det vil jeg ikke klare....så da skal den bare optimaliseres og endres i tråd med hvordan min smak og økonomi utvikler seg....Vi får se....

Jeg mistenker at mange har relativt mange klokker i samlingen sin. Hvis man korter ned samlingen og samtidig har veldig streng kontroll på nye kjøp og sparer i tillegg, er min påstand at det er mulig for mange å oppnå drømmen om grailen sin. Hvis "sparepengene" hele tiden brukes så vil jo det være vanskelig å nå målet. Ikke enkelt men burde være mulig for flere tror jeg...
Men når det er sagt så tar kanskje det bort "gleden" med klokke interessen for andre. Mange liker nok flippingen og det å kunne rotere mellom mange klokker så her er vi alle forskjellige. Det viktigste er jo å ha det gøy underveis....Finne det som funker for seg...

Nei, nå ble det vel mye refleksjoner. Takk igjen!
 
Redigert:
Selv om denne er veldig billig er det kanskje den visuelt fineste Urwerk'en. Ser veldig harmonisk og grei ut.
Og hvis komplikasjonene i tillegg gleder bæreren så er det fantastisk. Hva slags komplikasjoner har de andre Urwerkene?
Oljeskifte-reminder? UR-1000 har vel endel? Og noen kommer vel med en atomklokke eller noe (??). Hvis jeg vinner stort
på lotto (lite sannsynlig, siden jeg ikke spiller lotto) så ville jeg nok også gå for UR-100.
Fine greier dette.
Tusen takk! da ser du det samme som meg i denne... Jeg må innrømme at for meg er det den nye 220 i karbon som er min favoritt men uoppnåelig mtp på pris og størrelse.
 
Leser gjennom tråden enda en gang og ser starten:

"Jeg har hele livet vært sykelig opptatt av reising, ekspedisjoner og eventyr. I tillegg har jeg vært så heldig i å kunne få jobbe innen dette feltet som en del av mitt yrke. For meg har hele livet handlet om "work for travel"."

Kombinert med "Only dead fish go with the flow:)", hva betyr dette? Kan dette eksemplifiseres (hvis det ikke er for off-topic), for
oss som også liker "indies"?
Absolutt ikke offtopic... Bare kjekt å kunne gå litt mer i dybden...
Litt usikker på hva du tenker her men skal prøve.... Gi meg en lyd om jeg bommer helt.

Uttrykket "work to travel" beskriver at alt en gjør og driveren for å tjene penger er for å kunne reise. Absolutt alt av penger en har til overs brukes til dette. Dette forutsetter selvfølgelig at alt av basale behov er ivaretatt men av og til er galskapen slik at selv basale behov blir nedprioritert for å oppnå drømmen.

Nå dreier ikke hverdagen seg lengre om den neste reisen/reisemålet og hvordan klare å skrape nok penger til å kunne klare å få gjennomført dette. Nå er reiser byttet ut med klokker. Sette seg et mål og jobbe målbevist mot dette. Så: "same same but different"
Ser jo at det er akkurat samme "sykelighet" som er driveren bak. Ufattelig mye tid og tankevirksomhet som gikk til det å planlegge reiser som nå istedenfor er byttet ut i å drømme om klokker. Så nå dreier alt seg om "work to buy watches" hvis det gir mening.

Når det gjelder uttrykket "only dead fish go with the flow" er det jo i utgangspunktet noe provoserende, men det er beskrivende for meg i den forstand at jeg alltid har gått mine egne veier og gjerne gjort helt motsatt av det andre har gjort. For meg har dette vist seg å vært veldig vellykket. Et eksempel kan være mine valg som lege, hvor jeg har gått min helt egen vei og funnet min "nisje". Budskapet i uttrykket er å ikke følge alle andre men å ha sine egne meninger, ta sine egne valg, følge sine drømmer og gå sine egne veier.
 
Godt sml: hvis UR-100 er starten; hva er da slutten? Trådstarter nevnte Vianney H, så kanskje en custom versjon av Deep Space Tourbillon? DB har også noen lekre klokker. Kanskje GF blir for mainstream? Strehler? Claret? En lekker Grönefeld? Blir froskene til MB&F for sære? Uansett, nok til å holde oss i spenning i noen år fremover. Lurer på om den godeste @Ronerling kjenner forventningspresset? ;)

Alt du har nevnt her er i grail ligaen:) MB &F er ikke for sære for meg:) men mye blir dessverre utelukket bare på grunn av mine svært tynne håndledd.
Kjenner virkelig presset... ha, ha...
Eneste jeg vet er at #ikkeforalle og #sært vil være passende
 
Lyd :) Tror jeg skjønner både "work to travel" og "only dead fish go with the flow" :)

Var interessert i hva kombinasjonen av disse to parametre konkret resulterte i. Elsker selv å reise til obskure steder, selv om jobb og familie nesten har gjort det umulig i mitt liv. Idéer til "indie" reiser :)
Indie klokker og indie reisemål ...
Men det blir kanskje veldig privat og unødvendig off-topic ...

Absolutt ikke offtopic... Bare kjekt å kunne gå litt mer i dybden...
Litt usikker på hva du tenker her men skal prøve.... Gi meg en lyd om jeg bommer helt.

Uttrykket "work to travel" beskriver at alt en gjør og driveren for å tjene penger er for å kunne reise.

[...]

Når det gjelder uttrykket "only dead fish go with the flow" [...]
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Del 8 ( Jakten på Grail forts...)

Kort om Urwerk:
Urwerk ble etablert i 1997 og er anerkjent som en av forløperne til den nye bølgen kalt “Nouvelle Horlogerie”.
Forent av sin felles lidenskap for å måle og skildre tid, grunnla Felix Baumgartner ( urmaker) og Martin Frei ( sjefsdesigner) Urwerk i 1997 og presenterte sin første klokke med AHCI i Baselworld samme år.
"Urwerk" er et spill på det tyske ordet som betyr urverk. "Ur" er en gammel sumerisk by der befolkningen brukte solur til tidtaking, mens "werk" er tysk for skapelse. Selskapet er kjent for sine innovative avantgarde-design inspirert av romfart og produserer bare 150 klokker per år.

Wei Koh fra Revolution watch uttalte en gang at hvis du ikke eier en Urwerk, er det vanskelig å tenke på deg som en ekte klokkesamler. Litt vell ekstremt, men i det ligger det at urmakere i dag, i stor grad er inspirert av fortiden. Constant force, remontoir d’egalité, resonance, multi-axis tourbillon, twin oscillator etc er nesten alle komplikasjoner og estetikk som ble funnet i lommeurene fra 1700- og 1800-tallet mens Urwerk derimot har laget tidsfortellende 3 dimensjonale skulpturer som ser ut som fremmede romfartøy som lander på jorden.
Haute ( Nouvelle) horlogerie, avantgarde, sci-fi, annerledes, kult, flott og rått er noe som kjennetegner de.

Hvorfor kjøpte jeg Urwerk Ur 100 Gunmetal spacetime
Digger Urwerk og det som de har utrettet. Folkene og klokkene er fantastiske. Kanskje litt spesielle men "what`s not to like"?
Denne modellen er deres minste og kanskje mest anvendelige modell. En klokke som kan brukes til alt og som kunne passe mine spinkle handledd på 15 cm. Videre har den deres berømte satellitt konfigurasjon, med vandrende timer og minutter. Indikatoren for vandrende time sitter på en karusell som består av tre 'satellitter' med tre tall hver. Her har man altså alt av det beste og det som har gjort Urwerk kjent.
Det som skiller denne modellen fra de andre, er imidlertid at denne klokken også gir noen astronomiske indikasjoner. Når minuttviseren har fullført sin 60-minutters reise, dukker den opp igjen på en 20-minutters skala (ligger klokka 10) på 555 km - dette er avstanden man reiser på 20 minutter hvis du står på jordens ekvator. På motsatt side (klokken to) viser den reisen din gjennom rommet rundt solen, som er 35.740 km hvert 20. minutt. Klokken viser oss, på en måte, vår plass i denne galaksen. Se for deg å sitte fastspent i en stol på jorda mens du suser gjennom verdensrommet rundt sola, eller mens du spinner rundt i jorda sin egen akse. For meg magisk og fascinerende. Der tid og rom kolliderer. Ikke akkurat noe som en har bruk for i hverdagen men jeg er overrasket over hvor ofte jeg plutselig sitter og drømmer meg bort på dette. Hvor kult er ikke det??
Jeg hadde valget mellom alle modellene på kjøpstidspunktet men falt for denne grå/militærgrønne farven da jeg synes at den representerer Urwerk best. Denne farven er liksom typisk dem. Litt rå, litt sofistikert.
I tillegg elsker jeg jo klokker som viser tiden på utradisjonelt vis og estetikken traff meg rett i hjerteroten.

Hvorfor jeg elsker den ( oppsummert):
-Digger designet og Urwerk som "merke"
-Fantastisk passform og comfort. Sitter som støpt på armen min.
-Føler meg som en intergalaktisk superhelt hver gang jeg tar den på armen.
-Ingen som vet hva dette er og den tiltrekker ingen oppmerksomhet.
- De astronomiske «tulle funksjonene» brukes titt og ofte til å drømme seg bort.
- En utrolig "Grail" klokke som har blitt brukt mer eller mindre konstant siden jeg fikk den og den har nå gått fra grail status til min "daily" i samlestrategien min.
-Går veldig presis og jeg har ikke måttet stille tiden enda siden jeg fikk den.
-Bare digger den!


Spesifikasjoner:
Case: 41mm x 49.7mm x 14mm - titanium and stainless steel with a GunMetal PVD finish - sapphire crystal front and caseback - crown at 12 o'clock - water-resistant to 30m
Movement: UR 12.01 with automatic winding - 28,800vph – 48h power reserve – 39 jewels - orbital hours, minutes, distance travelled on Earth’s equator in 20 minutes, distance Earth travels around the sun in 20 minutes
Strap: technical fabric strap - pin buckle
Availability: limited edition of 25 pieces (sold out)
Price: ca. 630K inkl. mva


Bilder:Vis vedlegg 244545Vis vedlegg 244546Vis vedlegg 244547Vis vedlegg 244548Vis vedlegg 244549Vis vedlegg 244550Vis vedlegg 244551Vis vedlegg 244552Vis vedlegg 244553Vis vedlegg 244555Vis vedlegg 244556

Den der er så rå at den grenser til pervers! Du har ytret frempå at du ikke har tømmerstokker til underarmer og jeg har alltid tenkt at UR 100 er rimelig røslig, men den ser jo ut til å passe deg som et par formsydde strømper.
 
Det var jo utrolig hyggelig å høre da, @Hvalrossen ! Tusen takk.

Er tråder som denne og det @Edzilla fremfører (og et par andre, litt eldre legendetråder) som virklig tilfører Tidssonen innsikt og glede!

Virkelig kudos til den Sarpaneva-tråden. Veldig bra skrevet, og som du skriver, én av highlightene her. Ulempen er at man fikk veldig lyst på en slik custom(izable) Sarpaneva :(
 
Det har vært og fortsatt er utrolig gøy å følge klokke-reisen din Ron. Virkelig målrettet jobbing. Gøy å se for oss som har litt mer spontan og inkrementell tilnærming til klokker

Dette kommer forsatt til å bli utrolig spennende.
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Tror kanskje du må oppdatere tittelen på posten, for du er vel ganske langt unna nybegynner nå! Uansett en veldig kul post og morsomt å se noen virkelig ta turen vekk fra mainstream produsentene :)
 
Lyd :) Tror jeg skjønner både "work to travel" og "only dead fish go with the flow" :)

Var interessert i hva kombinasjonen av disse to parametre konkret resulterte i. Elsker selv å reise til obskure steder, selv om jobb og familie nesten har gjort det umulig i mitt liv. Idéer til "indie" reiser :)
Indie klokker og indie reisemål ...
Men det blir kanskje veldig privat og unødvendig off-topic ...

Beklager sent svar.....

Ha, ha ha.... Ja, beklager det. Ser jo det nå når jeg leser det en gang til.....
Ja, når du spør og jeg tenker på det, ser jeg at det helt åpenbart er den samme tilnærmingen jeg også har hatt til reising og at det er mange felles likhetstrekk. Aureka øyblikk for meg her nå:) Så ja, kan nok enkelt si at det er"indie" reisemål som gjelder.

Off- topic?? Nå er jo dette min tråd og reising er min andre lidenskap så jeg tenker litt prat og avsporing rundt dette bare er gøy. Håper dere som ikke er enig kan tilgi.

Reiselidenskapen min er altså veldig lik klokkelidenskapen. Også i reising er det det unike, sjeldne og eksotiske som gir meg stjerner i øynene og som driver reiselysten. Jo mer eksotisk jo bedre. Kan vel si jeg er alt utenom "mainstream" eller utenfor allfartsvei også på dette feltet. Hodet mitt planlegger konstant den "neste ultimate reiseopplevelsen"

Jeg har spesialisert meg i ekspedisjoner, reise og avsidesliggende medisin samt at jeg har bodd flere år i Botswana og Zambia. Dette har (kanskje) gjort meg tryggere på å dra hele familien på slep og dermed gitt oss muligheter kanskje ikke mange andre familier hadde gjort. Så for oss stoppet det ikke når vi fikk unger.
I tillegg må det vel sies at jeg har en ekstrem fokus på å ha planer klar hvis noe skulle gå galt på reisen i form av sykdom/ ulykker. Så detaljplanlegging også på det planet.....

Vi foretrekker små uavhengige hoteller, helst lokaleide og styrer unna store hoteller. Det er viktig at pengene vi legger igjen tilkommer lokalbefolkningen. Når det er sagt er ikke dette en absolutt regel. Nå når økonomien tillater det prøver vi alltid å kombinere det røffe med luksus. For oss gjør kontrastene at opplevelsene og inntrykk blir forsterket. Som eksempler gjerne 1 uke først med dårlig standard og så en uke med "luksus" ( ikke bling men service og lokasjon) og vi deler ferien i 2 deler med f.eks 1 uke by/kultur/ opplevelser og en uke med strand/dykking.
Dette kunne jeg med glede ha snakket om i det uendelige. Hvordan er din reiselidenskap?
 
Redigert: