En ny komplikasjon på klokken din!

Medlem
1. mai 2011
Innlegg
231
Jeg er ny her, men jeg fant ingen tidligere tråder på dette. Så jeg tenkte jeg kunne dele et morsomt tips med dere.

Hvordan bruke klokken som kompass (dagtid)

  1. Hold klokken vannrett og pek timesviseren mot solen
  2. Mens du holder klokken i ro, finner du punktet midt imellom "12" og timesviseren. Dette er sør
Er klokken 4, så er sør mot 2. Er klokken 6, så er sør mot 3

(Om du skulle befinne deg på den sydlige halvkule så vil det punktet være nord, ikke sør)
 
Godt å vite!

Her er også en illustrert beskrivelse (skamløst kopiert fra www.redneckfabrication.com):


"It's possible to determine your orientation using an analog watch (i.e., one with hands) in place of a compass. The direction will be correct if the watch is set for true local time, without adjustments for daylight savings time. And the further you are from the equator, the more accurate this method will be.

Note: If your watch is set on daylight savings time, use the midway point between the hour hand and 1 o'clock to determine the north-south line.


suncompass1.gif



In the northern hemisphere, hold the watch horizontal and point the hour hand in the direction of the sun. Bisect the angle between the hour hand and the twelve o'clock mark to get the north-south line. North will be the direction further from the sun.

suncompass2.gif



In the southern hemisphere, hold the watch horizontal and point the twelve o'clock mark in the direction of the sun. Bisect the angle between the hour hand and the twelve o'clock mark to get the north-south line. North will be the direction closer to the sun."
 
Jeg er ny her, men jeg fant ingen tidligere tråder på dette. Så jeg tenkte jeg kunne dele et morsomt tips med dere.

Hvordan bruke klokken som kompass (dagtid)

  1. Hold klokken vannrett og pek timesviseren mot solen
  2. Mens du holder klokken i ro, finner du punktet midt imellom "12" og timesviseren. Dette er sør
Er klokken 4, så er sør mot 2. Er klokken 6, så er sør mot 3

(Om du skulle befinne deg på den sydlige halvkule så vil det punktet være nord, ikke sør)

Hei.
Dette kaller jeg for en pangstart for bruker som er ny her.....;);) Takker og bukker.
Mvh
Timebandit (som er "aspirant" selv også)
 
Heftig shit!
Men det er kl 1. på sommertid og kl 12 på vintertid.
No er det vel bare å løpe ut og leke :)
 
Jeg er ny her, men jeg fant ingen tidligere tråder på dette. Så jeg tenkte jeg kunne dele et morsomt tips med dere.

Hvordan bruke klokken som kompass (dagtid)

  1. Hold klokken vannrett og pek timesviseren mot solen
  2. Mens du holder klokken i ro, finner du punktet midt imellom "12" og timesviseren. Dette er sør
Er klokken 4, så er sør mot 2. Er klokken 6, så er sør mot 3

(Om du skulle befinne deg på den sydlige halvkule så vil det punktet være nord, ikke sør)

Dette må prøves. Formoder det er noen retningslinjer om vilken vei på klokken man skal gå også? Er klokken 6 om kvelden så er sør mot 3, men er den 6 om morgenen så er det klokken 9?

Klokken 08 00 blir syd klokken 10. klokken 20. 00 blir syd klokken 4?

Hvis jeg er helt på viddene så skylder jeg på pappaperm og lite søvn. :oops:
 
og da så jeg parantesen hvor du hadde skrevet dagtid. :p

:roll: Skylder som sagt umiddelbart på lite søvn.
 
Dette må prøves. Formoder det er noen retningslinjer om vilken vei på klokken man skal gå også? Er klokken 6 om kvelden så er sør mot 3, men er den 6 om morgenen så er det klokken 9?

Klokken 08 00 blir syd klokken 10. klokken 20. 00 blir syd klokken 4?

Hvis jeg er helt på viddene så skylder jeg på pappaperm og lite søvn. :oops:

Er ikke noen forskjeller på morgen og kveld, solen beveger seg jo over himmelen så du vil ikke få det samme resultatet :) Mener det er kun sommertid og vintertid som er unntaket.
 
Dette skal prøves idag og verifiseres med et analogt kompass. Skal prøve å ta bilder. Det er dog overskyet idag, men skal alltid finne solen :D

Takk =)
 
Er ikke noen forskjeller på morgen og kveld, solen beveger seg jo over himmelen så du vil ikke få det samme resultatet :) Mener det er kun sommertid og vintertid som er unntaket.
:p:p
Det er jo nettopp det jeg sier. Solen beveger seg, mens klokken ser identisk ut på formiddag og ettermiddag.


Jeg vil holde klokken i to vidt forskjellige retninger på klokken 6 om morgenen og klokken 6 om kvelden. , mens himmelretningene formodentlig vil være rimelig samme retning som da jeg stod opp, så da sliter jeg litt med at sør er klokken 3 begge gangene.
 
Test

Ok, hvor er sola?

5683549296_eeea426c1f_z.jpg


Der er den ja. Ok, så må jeg orientere meg slik at timeviseren peker mot sola. Vi er i sommertid, så da vil sør være mellom timeviseren og kl.1. Nå var lokaltiden kl.1 da, så jeg slapp akkurat det der.

Nå har jeg funnet sør, og siden jeg har en vribar bezel, så vrir jeg denne slik at lume triangelet peker mot nord.

5682982989_16345af6d7_z.jpg


Så var det å få verifisert dette med et analogt kompass.

5683549172_95689b979d_z.jpg


Konklusjon:

Dette funker faktisk :D
 
Tror kanskje det er at om morgenen er det mellom 12 og XX og om kvelden er det mellom XX og 12. jeg fikk det ihvertfall til å stemme her hjemme.
 
Jeg vil holde klokken i to vidt forskjellige retninger på klokken 6 om morgenen og klokken 6 om kvelden, mens himmelretningene formodentlig vil være rimelig samme retning som da jeg stod opp, så da sliter jeg litt med at sør er klokken 3 begge gangene.

Metoden forutsetter at du vet at sola står opp i øst og går ned i vest. Slik vet du om sør er på høyre eller venstre halvdel av klokka akkurat klokken 06.00 og 18.00. Resten av dagen er det bare snakk om den siden hvor det er kortest til 12.

Sponon: godt noen har mye tid til å slå ihjel til praktiske forsøk! Glimrende test og dokumentasjon!
 
Dette visste jeg, men...

Heftig shit!
Men det er kl 1. på sommertid og kl 12 på vintertid.
No er det vel bare å løpe ut og leke :)

.. dette har jeg faktisk ikke tenkt på, selv om det er innlysende. Da har jeg lært noe nytt i dag også, og sannsynligvis til tider rotet rundt i skogen 15 grader på skeiva.
 
Dette har jeg brukt mange ganger på tur, som en kjapp referanse til sør når jeg ikke gidder å dra opp kompasset :)

For de som lurer på hvorfor dette fungerer er det fordi jorden beveger seg 15 grader i timen (15*24=360 grader, altså en hel runde rundt sin egen akse, bedre kjent som et døgn :) ), og minuttviseren beveger seg 30 grader i timen. Derfor vil alltid solen "lagge" etter minuttviseren med nøyaktig halvparten av vinkelen mellom kl. 1200 og viseren.
 
Dette har jeg brukt mange ganger på tur, som en kjapp referanse til sør når jeg ikke gidder å dra opp kompasset :)

For de som lurer på hvorfor dette fungerer er det fordi jorden beveger seg 15 grader i timen (15*24=360 grader, altså en hel runde rundt sin egen akse, bedre kjent som et døgn :) ), og minuttviseren beveger seg 30 grader i timen. Derfor vil alltid solen "lagge" etter minuttviseren med nøyaktig halvparten av vinkelen mellom kl. 1200 og viseren.

Sinnsykt flaks at en klokke bruker eksakt 2 runder på ett døgn, da!;);)