En gammel konge.

Medlem
14. des. 2012
Innlegg
1.040
Som den noe pompøse overskriften avslører handler dette om en gammel konge, nærmere bestemt en King Seiko fra 1969. Siden det ikke fulgte med original boks hopper jeg rett på et wristshot.



Dette er altså King Seiko, ref.nr. 45-7000, denne modellen ble lansert i 1968. Lord Marvel 5740C var Seikos første modell med Hi-Beat 36 000bph urverk og ble lansert i 1967 mens 45-7000 var sammen med 61GS og 45GS de andre Seiko modellene som kom med Hi-Beat 36 000bph urverk året etter.



Jeg har vært på leting etter et vintage Seiko ur som er designet etter Taro Tanakas "Grammar of Design" en god stund, og når jeg fant dette strøkne (service i 2014) og tidlige eksemplaret med manuelt urverk uten dato via Ebay hos en hyggelig kar i Australia slo jeg til med en gang. Jeg blir rett og slett fascinert av at en klokke kan holde seg så godt som dette.



KS-medaljongen på baklokket er ofte slitt ned eller falt av, men her er den heldigvis i god stand.



Den original kronen holder koken fremdeles.



Jeg liker veldig godt den minimale, sølvfargede sunburst skiven. Applikerte timemarkører og minimalt med tekst gir et elegant uttrykk. Reimene har jeg kjøpt fra Nomos, er på jakt etter en gammel KS-spenne, men det er ikke så lett å finne.



Avslutter med et familiebilde, som det kommer tydelig frem her liker jeg Seiko godt!
 
Redigert:
Grattis med gæmlis!

Du må gjerne utdype mer / linke til:
Taro Tanakas "Grammar of Design",
det var et nytt begrep for meg
 
Grattis med gæmlis!

Du må gjerne utdype mer / linke til:
Taro Tanakas "Grammar of Design",
det var et nytt begrep for meg


På den tiden var Seiko delt opp i to, Suwa Seikosha og Daini Seikosha, for å øke konkurransen og dermed få selskapet mer innovativt. I 1958 bestemte Seiko seg for å ansette utdannede designere og i 1959 ble Taro Tanaka den første ansatte i Daini Seikosha som utelukkende jobbet med design. Før den tid var alt fokuset på urverkene, mens kassene var simplere enn de sveitsiske konkurrentene.

Taro Tanaka mente at urene ville se bedre ut hvis all optisk forvrengning ble fjernet. Dermed ble kassene og skivene designet i to-dimensjonale former med flate overflater. Glassene ble også byttet ut til helt flate glass fri for forvrengning. Den første modellen som fulgte "Grammar of Design" var 44GS i 1967 (se bildet under), disse reglene blir fremdeles brukt av mange av Grand Seiko modellene.

44_new_medium@2x.jpg


Her er en link til en grundig gjennomgang av Seiko´s historie: http://www.scribd.com/doc/12811123/A-Journey-in-Time
 
  • Liker
Reaksjoner: Mortbecken
Lekkert! Du har virkelig fått kloa i noen av Seikos godbiter nå. Regner med det kommer flere også ;)
 
Flott KS, har hat to selv av denne men begge er dessverre solgt.
Dette er nok den første og siste King Seiko med 36000 men Lord Marvel var først ute i med 36000 i modellrekken, det var i denne de testet det ut før det tok veien til KS og GS modellene.
Dette er altså King Seiko, ref.nr. 45-7000, denne modellen ble lansert i 1968 og var sammen med 61GS og 45GS de første Seiko modellene med Hi-Beat 36 000bph urverk.
 
Flott KS, har hat to selv av denne men begge er dessverre solgt.
Dette er nok den første og siste King Seiko med 36000 men Lord Marvel var først ute i med 36000 i modellrekken, det var i denne de testet det ut før det tok veien til KS og GS modellene.

Takk for opprettingen! Litt googling viser Lord Marvel 5740C som kom i 1967. Bilder er alltid bra så legger ved et her.

seiko-lord-marvel-hi-beat-01.jpg