Eltefritt brød

Henrik C

Støttemedlem
Medlem
15. april 2008
Innlegg
644
Sted
Oslo
Eltefritt brød, eller kanskje bedre kjent som "no knead bread" har jeg virkelig fått øynene opp for i det siste.
no-knead-bread-revisited.jpg

Den største fordelen er kanskje hvor enkelt det er å lage. I korte trekk ser det slik ut:
Du starter med å blande sammen mel og bittelitt salt, så heller du over lunket vann med litt gjær i, rører rundt til du får en klissete deig og så er du så godt som ferdig. Hele denne prosessen tar under 10 minutter, og det er inkludert den minimale oppvasken.
Etter at du har gjort dette er det bare å sette plast over, la deigen stå i 10-12 timer mens den hever, og neste morgen velter du ut deigen på kjøkkenbenken, bretter sammen til en liten firkant, drysser over mel eller frø, legger over på håndkle, drysser på andre siden og venter i to timer. I mellomtiden varmer man opp en jerngryte i ovnen på 230 til 250 grader (står litt forskjellig, noen bruker 450F, andre bruker 500F). Når de to timene har gått (regn med cirka 30 minutter for å varme opp gryten) heller man deigen over og steker med lokk i 30 minutter på 230-250 grader, tar av lokket og steker videre i 15 minutter.

Etter det får du et utrolig luftig og godt brød som smaker himmelsk.

Her er en video fra The New York Times, ser ut som de ikke lar den ligge i 2 timer etter at den har hevet, men det er jo noe man kan eksperimentere litt med.
[video=youtube;13Ah9ES2yTU]http://www.youtube.com/watch?v=13Ah9ES2yTU[/video]

Her er en annen fin artikkel;
http://steamykitchen.com/168-no-knead-bread-revisited.html

Lager dette brødet selv for første gang i dag, og håper at det blir en fin søndagsmorgen. Har lagd et lyst brød i dag med 3 US cups med hvetemel (cirka 7.5 dl), 1.5 US cups (3.5 dl) med lunket vann, bittelitt salt og en ert med gjær.
Har også en oppskrift på et litt grovere brød, der bruker man 4 dl vann, 2 dl samalt hvete, 2 dl havregryn og 4 dl hvetemel. Til det grovere trenger man ikke mer enn 30 minutter med hvile etter at deigen har hevet, så det går jo litt fortere. Passer forøvrig perfekt med tiden du trenger for å varme opp gryten, så dette er fort gjort på morgenen hvis man har lagd deigen kvelden før.

Verre enn det er det ikke! Pappa har lagd det et par ganger mens jeg har vært hjemme, og det er helt nydelig. Luftig brød med sprø skorpe som smaker like godt hver gang.

Prismessig er det heller ikke dyrt. Det grove brødet koster kanskje 50 kroner i innkjøp (2 kg hvetemel, 1 kg havregryn og 1 kg samalt hvete), men det holder til 7-8 brød, og hvis man sammenligner med butikkprisen på brød som er rundt 25 kroner gir det mye for pengene.

Rapporterer tilbake med min egen erfaring i løpet av morgendagen, og hvis det er noen andre som har prøvd seg på dette før, hyl ut!
 
Ser godt ut, men høres ikke SÅ enkelt ut. Lykke til.

Jeg er desverre for lat til å bake mitt eget brød, spiser derfor på det begredelige KIWI/REMA brødet...:(
 
Her i huset bakes brød stort sett hver dag. Vi eksperimenterte med forskjellige eltefrie varianter en stund, men har gått tilbake til elting i kjøkkenmaskin. Det smaker minst like godt, er mindre tidkrevende og enklere. Jeg tror mye av grunnen til det eltefrie brødets popularitet er stekemetoden. Når brød stekes i gryte - eller enda bedre i leigryte- får det en deilig seig skorpe og saftig krumme. Grytesteking fungerer imidlertid like godt for brøddeig fremstilt på tradisjonelt vis. Kjøp en Schlemmertopf e.l. og prøv selv. :)

P2097542.JPG
 
Da har jeg smakt på mitt aller første hjemmelagde brød.

Skal ikke skryte på meg at det ble perfekt, det ble det absolutt ikke, men til å være mitt aller første forsøk på å bake brød sier jeg meg veldig fornøyd.
Fikk ikke helt den høyden jeg hadde ønsket, men det skyldes for lite mel/for mye vann. Ble en seig og klissete deig, så når jeg i halvsøvne helte den ut på et håndkle i dag tidlig for å brette den sammen oppdaget jeg fort at det ikke ble helt vellykket. På dette tidspunktet var det også for sent å tilsette litt mer mel som en redningsaksjon i den tolvte time, men jeg lot det stå til og satset på at det gikk greit nok.
Som man ser på resultatet under ble det ikke veldig høyt, og kunne kanskje latt det få litt mer farge, men det ble veldig godt og jeg sier meg fornøyd. Tar lærdom fra dette og satser på at det neste brødet blir enda bedre.

jlX07i.JPG

http://min.us/mvnnZ8#1


@Hopalong: Kjøkkenmaskin har jeg dessverre ikke skaffet meg enda, og har egentlig ikke plass til det på mitt lille kjøkken, og elting for hånd gidder jeg ihvertfall ikke å gjøre. Det er nok som du sier at det primært er stekemetoden som har gjort at det har blitt så populært med slike brød, men hvis man bare ser på hvor lang tid man bruker på å gjøre klar deigen (minus heving og alt slikt) vil jeg driste meg til å påstå at det går litt raskere.

Brødet ditt så forresten utrolig godt ut, merker jeg blir sulten bare av å se på det, og jeg spiste nettopp et par skiver av mitt.
 
Morsomt at denne tråden kom opp nå, satt akuratt og tenkte på at jeg burde bake brød. Begynner å bli skikkelig lei av kjøpebrød.
 
Prøvde dette brødet i dag. Det ble en hitt både hos kone og barn. Det er ikke siste gang dette blir bakt.:D
 
De sier at øvelse gjør mester, og i dag ble det et veldig mye bedre resultat.
scaled.php


Kakafonisk: Jeg er veldig skeptisk til å gå tilbake til kjøpebrød nå. Ikke er det vanskelig å lage heller, er absolutt verdt et forsøk.

Tudor: Lagde du det lyse brødet? Tenkte jeg skulle prøve meg på det grove en av de nærmeste dagene, blir litt for lyst med bare hvetemel.
 
Hvilken oppevaringsmetode fungerer best for å holde brødet saftig og godt, samtidig som skorpen helst skal være sprø?
Bakte brød i går, skorpen ble eksemplasisk sprø og god, jeg pakket de inn i håndkleder, men så kom pappa hjem og han tok (uten at jeg visste om det) brødene og la de i plastposer. I dag morges var brødet saftig men det var skorpen også. Myk som en svamp var den, skorpe er jo det som setter kronen på verket på et godt brød.

Ville det vært bedre å oppbevare brødene i håndklede?
 
Plastpose er fy-fy. Oppbevarer du det innpakket i håndkle, og gjerne inne i en luftig brødboks, beholdes den sprø skorpen bedre. Men uansett er ordentlig brød ferskvare, og blir fort tørt sammenliknet med industribrød. Det beste er å tilpasse størrelsen til forbruket. Eventuelt kan du fryse halvparten. Opptint brød smaker fremdeles godt og mye bedre enn kjøpebrød, men skorpen blir ikke like sprø.

Nydelig brød, Henrik! Hjemmebakst er sunt, godt og vanedannende. Den eneste ulempen er at etter kort tid blir det nesten uaktuelt å kjøpe de luftfylte, kortgjærede brødetterlikningene som selges i matbutikker. Baker man ofte får man gode rutiner, det blir mindre kjas og bedre brød. Vi bruker kjøkkenmaskin med bakebolle, noe som forenkler prosessen veldig. Likevel synes jeg det gir en zen-aktig tilfredsstillelse å elte for hånd. Har man hatt en dårlig dag hjelper det å kna frem en glatt og luftig deig med egne hender. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM
Tudor: Lagde du det lyse brødet? Tenkte jeg skulle prøve meg på det grove en av de nærmeste dagene, blir litt for lyst med bare hvetemel.[/QUOTE]

Lagde det lyse brødet ja. Synes det ble rett så bra jeg. :D
 
Plastpose er fy-fy. Oppbevarer du det innpakket i håndkle, og gjerne inne i en luftig brødboks, beholdes den sprø skorpen bedre. Men uansett er ordentlig brød ferskvare, og blir fort tørt sammenliknet med industribrød. Det beste er å tilpasse størrelsen til forbruket. Eventuelt kan du fryse halvparten. Opptint brød smaker fremdeles godt og mye bedre enn kjøpebrød, men skorpen blir ikke like sprø.
Nå løp jeg fort bort til brødskuffen og fikk vekk plastposen. Har pleid å bruke plastpose på butikkbrødet, det holder seg jo uansett godt nok, men fikk byttet til et håndkle på det hjemmelagde nå, så sier tusen takk for tipset.

Nydelig brød, Henrik! Hjemmebakst er sunt, godt og vanedannende. Den eneste ulempen er at etter kort tid blir det nesten uaktuelt å kjøpe de luftfylte, kortgjærede brødetterlikningene som selges i matbutikker. Baker man ofte får man gode rutiner, det blir mindre kjas og bedre brød. Vi bruker kjøkkenmaskin med bakebolle, noe som forenkler prosessen veldig. Likevel synes jeg det gir en zen-aktig tilfredsstillelse å elte for hånd. Har man hatt en dårlig dag hjelper det å kna frem en glatt og luftig deig med egne hender. ;)
Kommer garantert til å eksperimentere mer fremover, og allerede frister det lite å kjøpe brød fra butikken. Heldigvis har de nokså brukbart brød på butikken jeg normalt handler på, men det klarer jo absolutt ikke å måle seg med litt hjemmelagd brød rett fra ovnen med et tynt lag smør på topp!
 
Jeg spiser ca. 350 gram ekstra grovt brød til lunch hver dag + 100 gram senere på dagen... Tror ikke jeg kan ta meg tid til å bake brød i et tempo som vil møte min appetitt! ;)

Men det ser i alle fall godt ut!
 
Jeg er en sucker for hjemmebakt brød, og baker ofte brød, knekkebrød og rundstykker selv. Jeg har ikke prøvd dette ennå, men det tror jeg kanskje jeg må snart!
 
Jeg har nå bakt så mye som 4 brød i løpet av de siste 9-10 dagene, og jeg har ikke savnet kjøpebrød ett sekund. Har også klart å lage grovbrød med veldig gode resultater, så tviler på at jeg kommer til å gå tilbake.

Jeg ville gitt det et forsøk! Det mest imponerende er jo hvis du lager med bare hvetemel, da kan du få det utrolig luftig, men det er jo ikke akkurat mettende.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM