Eldre Cyma klokke

Medlem
18. feb. 2019
Innlegg
3
Sted
Sørlandet
Hei. Er det noen som kan fortelle noe om denne klokken. Evnt model ? Har trålet internett i timesvis, men finner ikke akkurat DENNE modellen noen plass. Takk
 

Vedlegg

  • 20190218_134622.jpg
    20190218_134622.jpg
    81,4 KB · Visninger: 0
  • 20190218_134835.jpg
    20190218_134835.jpg
    81 KB · Visninger: 0
Hei @Dan18 og velkommen til TS.

Dette ser ut som en 50talls modell, omtalt som "pie-pan" (samme utforming på Omega som er bedre kjent med slike skiver, i fra samme epoke).

Modellen heter Cyma Watersport, manuelt verk på denne, caliber 584/586. Slike urverk omtales også som subseconds da sekundviser har egen skive.

Cyma har en lang historie ifra 1862 i Le Locle, Neuchatel Sveits, men har skiftet eier en rekke ganger siden 70-tallet. Du kan lese mer her. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cyma_Watches
 
Hei igjen. Takk for fint svar. Dette er nok en 50talls modell ja. Min gamle far mente han fikk denne i bursdagsgave i ca 1955. Mange år senere var han i en ulykke, og fikk da knust glasset, og mistet sekundviseren. Siden har klokken bare ligget i skuffen.

Har trålet nettet på nytt, og finner bare en oppføring av akkurat denne typen. Til gjengjeld ser det ut til å være nøyaktig samme klokke. Her er den listet som caliber 458. Er beskrevet som "veldig sjelden", men det kan man sikkert ta med en klype salt fra en selger ?

Til tross for at klokken er i litt dårlig forfattning, men fremdeles går, tror du den har noen verdi for noen, og evnt ca hvor mye ?

Takk for all info.

Vintage CYMA WATERSPORT PIE PAN DIAL 17J Cal. R.458 Tavannes :

https://www.ebay.com/itm/Vintage-CY...=true&nordt=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557
 
Cyma lagde bra klokker, men verdien ligger i affeksjonsverdien for deg. Få den fikset hos en urmaker og ta den i bruk :)
 
Redigert:
Hei igjen. Prøvde å legge denne ut på markedsplassen, men fikk annonsen slettet, da jeg ikke oppga noen pris. Men hvordan kan jeg oppgi noen pris, når jeg ikke aner om den faktisk har noen verdi eller ikke ? Så jeg prøver igjen ; har denne klokken, i dens nuværende tilstand, noen verdi ? Takk for alle svar.