Dokumentasjon armbåndsur

Medlem
15. mai 2010
Innlegg
18
Dette er ikke et forsøk på å dra i gang nok en diskusjon vedr mva.

Fakta:
Dersom en person returnerer til Norge etter et langt utlandsopphold, og som en ekte horoligist ikke sitter stille og derfor erverver noen armbåndsur, så er disse iht tollvesenet momsfritatt (https://www.toll.no/no/varer/flyttegods/) ): opphold utenfor Norges grenser på >1 år.

Spørsmål:
Leser dog med skrekk og gru historier om personer som tas til siden ved stikkprøvekontroler ved rikets grenser der de bes dokumentere sine luksusobjekter. Forstår meget godt at dersom slike varer forsøkes smuglet inn i landet, og der hvor dette avdekkes, at beslag foretas. Det som kan virke skremmende er dersom folk ikke klarer å dokumentere sine ur (bruktkjøp etc), at ur beslaglegges og bøter utstedes selvom urene nødvendigvis er lovlig ervervet. Men, som i tilfellet jeg beskriver er armbåndsurene lovlig brakt inn uten moms til kongeriket. Spørsmålet mitt er hvordan en da skal forholde seg dersom en stoppes i en tilsvarende kontroll; dvs dokumentasjon. Hvar bør bringes med av dokumentasjon dersom grensekryssing foretas og personen mot formodning trekkes tilside av tollvesenet. Vil kopi av visum, arbeidskontrakt og kvittering på urene innenfor denne perioden være tilstrekkelig?
 
Redigert:
Jeg har selv bilde av alle kvitteringer for klokker o.l. på telefonen min, sånn i tilfelle.
Skulle tro at i ditt tilfelle, så kan et bilde av flyttegodserklæringen være en tilstrekkelig dokumentasjon.
 
  • Liker
Reaksjoner: 5510
Dette løses vel enkelt ved å dokumentere utførselen på flyplass i forkant av utenlandsoppholdet. På den måten har du dokumentasjon for fremtiden også.
 
  • Liker
Reaksjoner: 5510 og jayeff
Dette løses vel enkelt ved å dokumentere utførselen på flyplass i forkant av utenlandsoppholdet. På den måten har du dokumentasjon for fremtiden også.

Dette har vært diskutert mange ganger.
Hva gjør man med Luis Vuitton-veska man ga til jul i 2012 til kona, Cartier smykkene man har kjøpt til henne for 10-15 år siden, mcbook pro’n og andre dyre ting man har med seg ut? Bruker 2 timer hos tollen og fyller ut bunkevis med skjemaer hver gang man skal ut å reise? Selv kabinkofferten min koster såpass at den burde vært dokumentert. Høres veeeeldig tungvint ut, særlig hvis man har over 20 utenlandsturer i året....
 
Dette har vært diskutert mange ganger.
Hva gjør man med Luis Vuitton-veska man ga til jul i 2012 til kona, Cartier smykkene man har kjøpt til henne for 10-15 år siden, mcbook pro’n og andre dyre ting man har med seg ut? Bruker 2 timer hos tollen og fyller ut bunkevis med skjemaer hver gang man skal ut å reise? Selv kabinkofferten min koster såpass at den burde vært dokumentert. Høres veeeeldig tungvint ut, særlig hvis man har over 20 utenlandsturer i året....
Hvis du har gjort det en gang, så antar jeg at denne dokumentasjonen er god nok for neste utenlandsopphold også. Så hvis man er litt strategisk, så kan man unngå å bytte klokke for hvert utenlandsopphold. Jeg sier ikke at det er det letteste å gjøre, men sikkert det smarteste dersom man ikke har andre muligheter for å dokumentere at gjenstanden er kjøpt i Norge, eller allerede betalt avgifter for på et tidligere tidspunkt. I disse sakene er det så vidt jeg vet eier som sitter med bevisbyrden.
 
Du har muligens rett i teorien, men det kommer ikke til fungere for hverken tollvesen eller reisende dersom alle skulle dokumentert alt de tok med seg ut av landet som kostet over 6000,-

At man har klokken i Norge og deklarerer den UT av landet, beviser vel heller ikke at klokken faktisk er kjøpt i Norge?
 
Redigert: