Det startet med Nixon

Medlem
22. aug. 2017
Innlegg
24
Sted
Oslo
Etter ti år uten syntes jeg det var på tide å prøve å gå med klokke igjen. Jeg fant denne i en skatesjappe i Harlem, Ny York, på tur med kjæresten min som senere ble samboer og moren til mine to barn. Skyhøy nostalgifaktor! Den fungerer også utmerket som en skateklokke hvis mål er å takle mest mulig juling og vise omtrentlig tid. Den er ganske stilig også. Den er viktig for meg og vil nok alltid være i samlingen. Men her på forumet er det nok første og siste gang jeg viser den fram. Ville bare vise den fram siden den startet klokkeinteressen igjen. Beklager på forhånd og si hei til Nixon Mellor:

DSC_1009.JPG

Skateklokke. Reimen er marinert i svette. Mange ganger.

Interesse for klær og stil økte og da "måtte" jeg ha en dressklokke. Såklart. Planen var egentlig å kjøpe en Daniel Wellington med hvit urskive. Men en klokkeinteressert kollega (Du vet hvem du er!), googling og lurking her på Tidssonen førte meg til andre alternativer. Klokken jeg egentlig ville ha var det ventetid på og da måtte jeg ha en ventepølse. Jeg ville ha mekanisk klokke nå (eller, teknisk sett, da)! Valget falt på en Seiko Skx 009. Ettersom jeg digger Japan måtte jeg såklart ha versjonen laget i der. Selv om jeg med sikkerhet ikke kunne vite om kvaliteten var noe bedre enn den ikke-japanske versjonen. Hjertet vil ha det hjertet vil ha og hjertet ville ha denne:

DSC_0188.JPG

På ferie med Kid Distortion.

Og så til klokken jeg helst ville ha. Jeg har alltid likt minimalisme og her leverer Nomos. Da jeg så Minimatik-modellen var jeg solgt. Dette var minimalistisk ja, men i tillegg var det en lekenhet i kombinasjonen av de mange diskret skjulte fargene på urskiven og de røde viserne som brøt opp de strenge linjene. Jeg var litt skeptisk til å kjøpe en så dyr klokke på nettet og det overgikk laaangt det budsjettet jeg hadde sett for meg. Men da Thune begynte å føre Nomos dro jeg ned til dem og bestilte en Minimatik med hvit skive. Angrer ikke et sekund. Hvorfor har jeg ikke sett andre med denne klokken her på forumet?

DSC_0595.JPG

Den er så vanskelig å ta bilde av.

LItt ville ha mer. Etterhvert sto jeg mellom en Tudor Black Bay og en Speedmaster som min neste klokke. Etter å ha prøvd Black Bay var jeg sikker på at denne ikke villle bli min neste klokke. Den var alt for stor for mine små håndledd. Da måtte det bli Speedmasteren. Hvorfor det? For det første så hadde den svart urskive, det var et krav. Det er ganske nyttig med kronograf. Videre så er den veldig stilig. Jeg liker ikke masse elementer på en urskive, men til tross for tre subdials så ser Speedmasteren ryddig og enkel ut. Designen bare lyser klassiker! At en utgave har vært på månen og hele historien rundt det gir jeg egentlig blaffen i. Nok et bilde:

DSC_0756.JPG


Ut i fra bildet burde jeg kanskje ha gått for en Seamaster istedet.

Så begynner jeg å slite litt med impulskontrollen. Jeg hadde lest om Baltic og syntes det var knakende fine klokker, men jeg skulle spare til dyrere saker. Nu vel. Da den modellen jeg siklet på ble lagt ut til salg her på forumet måtte jeg slå til. Og hvorfor ikke? Klassisk vintage design, retro as fuck. Denne klokken har fått mye mer armtid enn det jeg trodde. Passer perfekt til tweed og funker til krabbefiske også:

DSC_0832.JPG

Når kastanjene blomstrer på bøljan den blå...

Ok, så nå skal jeg ha is i magen og vente med å kjøpe klokker en stund! Ehh... nei, tydeligvis ikke. Etter en guttatur til Amsterdam befant jeg meg i Swatch-butikken på Schipol. Jeg har en liste over klokker som jeg synes er interessante av ulike grunner og en hvit Sistem 51 sto oppført der. Så da måtte det bli sånn. Denne klokken er masseprodusert av maskiner, deler er loddet fast og den er laget med en bruk og kast mentalitet. Men den er jo så utrolig morsom og stilig å se på. Det er ikke så farlig om den blir ødelagt. Dette er min nye skateklokke:

DSC_0364.JPG

Ruller med gamlekara en lørdag morgen.

Dette er min samling. Hva framtiden vil bringe er jeg ikke sikker på. Jeg sikler på en Milgauss, blå urskive såklart. Eller kanskje Black Bay 58 passer bedre enn storebroren? Nomos Club er stilig. Kankje noe helt annet? Det er i hvertfall veldig morsomt å være på utkikk.

Takk for titten. Jeg lover å bli bedre til å ta klokkebilder samt å mestre bildefunksjonen her på forumet.
 
Redigert:
Takk som deler! Interessant lesning, og gode valg. Milgauss og BB58 er veldig flotte. Jeg hadde foretrukket bb58 på grunn av størrelsen. Jeg fikk ikke opp bildene forresten.
 
  • Liker
Reaksjoner: Alpha Biscotti