Den store sykkeltråden

Går med tanken om å kjøpe meg en elsykkel. Må tåle litt skog, men også funke fint gatelangs. Tror ikke jeg trenger fulldemper. Jeg er storvokst på 186 og trenger dermed en sykkel som tåler stor last. Mulig dette er en utfordring?

Hva anbefales? Jeg har null peiling - både på kvalitet og budsjett. Alle innspill tas imot! :)
Jeg var i litt samme situasjon. Endte opp med en trek powerfly, og er fornøyd med den på asfalt, grusveier og gode stier. Så savnet jeg litt grep og demping der underlaget ble dårlige, og endte opp med en fulldemper fra specialized også. Jeg har lenge klart med uten sykkel, men nå trengs jaggu to. Lykke til, du er på vei inn i et dyrt kaninhull.

Kjør på med skikkelige bremser med en gang hvis sykkelen skal stoppe litt masse. Det var det første som ble oppgradert her.
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen og BigT
Jeg var i litt samme situasjon. Endte opp med en trek powerfly, og er fornøyd med den på asfalt, grusveier og gode stier. Så savnet jeg litt grep og demping der underlaget ble dårlige, og endte opp med en fulldemper fra specialized også. Jeg har lenge klart med uten sykkel, men nå trengs jaggu to. Lykke til, du er på vei inn i et dyrt kaninhull.

Kjør på med skikkelige bremser med en gang hvis sykkelen skal stoppe litt masse. Det var det første som ble oppgradert her.

Takk for svar! Skal absolutt se nærmere på dette. Hvor nøye er vektgrensene som er oppgitt på syklene? (Forstår at det har med garanti å gjøre, men de er vel bygget for å tåle enda mer?)
 
Går med tanken om å kjøpe meg en elsykkel. Må tåle litt skog, men også funke fint gatelangs. Tror ikke jeg trenger fulldemper. Jeg er storvokst på 186 og trenger dermed en sykkel som tåler stor last. Mulig dette er en utfordring?

Hva anbefales? Jeg har null peiling - både på kvalitet og budsjett. Alle innspill tas imot! :)
Den tanken du går med må realiseres:mrgreen: Jeg har lite med innspill på el-sykkel, men vil dele en betraktning.

På vei til jobb i dag (på gravelsykkelen) i tussmørket, kjølig og vått møkkavær tok jeg meg selv i å ha det ganske så topp. Var til og med et lite smil der. Det slo meg at når jeg er på sykkelen så er humøret alltid bra. Alltid. Bekymringer og annet tull forsvinner når man ruller av gårde. Jeg sykler til og fra jobb hver dag hele året og gleder meg like mye til disse etappene. Og så toppes det på fritiden med treningsturer på landevei eller innover i marka. Med ordentlig sykkel og utstyr for å takle litt vær så blir dette utmerket.

Det er bare å kjøre på;) Du har mange mil og timer med glede foran deg!
 
Den tanken du går med må realiseres:mrgreen: Jeg har lite med innspill på el-sykkel, men vil dele en betraktning.

På vei til jobb i dag (på gravelsykkelen) i tussmørket, kjølig og vått møkkavær tok jeg meg selv i å ha det ganske så topp. Var til og med et lite smil der. Det slo meg at når jeg er på sykkelen så er humøret alltid bra. Alltid. Bekymringer og annet tull forsvinner når man ruller av gårde. Jeg sykler til og fra jobb hver dag hele året og gleder meg like mye til disse etappene. Og så toppes det på fritiden med treningsturer på landevei eller innover i marka. Med ordentlig sykkel og utstyr for å takle litt vær så blir dette utmerket.

Det er bare å kjøre på;) Du har mange mil og timer med glede foran deg!

Høres bra ut! Har gått fra lette tanker til full opplesning på nett nå…
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
@BigT , vektgrensa er vel kun viktig i tilfeller du nå benytte garantien . So er jo utfordringa at akkurat det er sånn passe sannsynlig på en el sykkel , velog merke med motor då . Eg hadde like greit hoppa i det og kjøpt en fulldemper med brose , bosch eller yamaha motor med største batteriet. Redusert tråkk effektivitet pga bakdemper er mindre viktig med el sykkel , men sykkelene er skikkelig tunge så å sykle uten motorhjelp så eg hade prøvd å ikkje kjøpe en av dei tyngste . Sykler du mykje på veg og grus så må du være klar over at over 25km/t er det som å sykle med et anker ute . Om du ikkje skal bruke den til å kjøre runder i en bikepark eller bratte stier så er det trail geometri som gjelder.
 
@BigT , vektgrensa er vel kun viktig i tilfeller du nå benytte garantien . So er jo utfordringa at akkurat det er sånn passe sannsynlig på en el sykkel , velog merke med motor då . Eg hadde like greit hoppa i det og kjøpt en fulldemper med brose , bosch eller yamaha motor med største batteriet. Redusert tråkk effektivitet pga bakdemper er mindre viktig med el sykkel , men sykkelene er skikkelig tunge så å sykle uten motorhjelp så eg hade prøvd å ikkje kjøpe en av dei tyngste . Sykler du mykje på veg og grus så må du være klar over at over 25km/t er det som å sykle med et anker ute . Om du ikkje skal bruke den til å kjøre runder i en bikepark eller bratte stier så er det trail geometri som gjelder.

Takker! Kjenner selv at jeg heller mot en fulldemper. Blir neppe de mest eksotiske og ekstreme turene, men noen runder i skog vil det bli. Skjønner at trail er geometrien å se etter.

Jeg er jo som nevnt helt rookie på feltet, så tar gjerne imot kjøpstips. Gjerne til ~50K.
 
Takker! Kjenner selv at jeg heller mot en fulldemper. Blir neppe de mest eksotiske og ekstreme turene, men noen runder i skog vil det bli. Skjønner at trail er geometrien å se etter.

Jeg er jo som nevnt helt rookie på feltet, så tar gjerne imot kjøpstips. Gjerne til ~50K.
Du trår ikkje feil med en specialized levo , men vær obs på at vektgrensa er avhengig av utstyr og då spesielt med karbondeler får den lavere grense .Ellers så har en Giant reign e+ , focus jam2 , cube stereo hybrid. Der er en del andre merker også . Feks orbea rise , men merk her at det er desidert den mest aktive gruppa på FB når det gjelder reklamasjon på ramme. Lapierre har vel komt med en emtb også som er greit (over) prisa.
El sykkel er dessverre blitt dyrt med dagens valuta .

Ting du må tenke på som vil begrense sykkelutvalget noke er mulighet for å kunne ta av batteri for lading . For mangen er det en dealbreaker å ikkje kunne ta av batteri for lading.

Og så ikkje minst . Om du bor sentralt eller nærme en forhandler så hadde eg før kjøpt sykkel direkte i butikk framfor på nett då sannsynligheten er relativt mykje større på elsykkel at du må innom for garantisak. Om du ikkje kan dette så hadde eg handlet frå norsk butikk som sender framfor en i Tyskland/Danmark.

Størrelse på sykkel mellom merker er veldig individuelt. M.a.o du bør teste sykkelen og størrelsen først .

Om du ikkje skal dra på nedover , ikkje betal meir for grove dempere som 160/170mm vandring då 140/150 er plenty .
Du bør kjøpe en sykkel som har 203 eller 220mm bremser framme og bak (emtb er tunge)

Mange sykler kjem som mullet. Dvs 29" hjul foran og 27" bak . Bakdelen er at sykkelen blir lavere frå bakken til kassett . Fordel skal være at den er lettere å få med seg rundt . Realiteten er at om du ikkje er veldig flink så vil du ikkje merke noke til fordelen , kun bakdelen . Så rein 29 vil føles raskere pluss at den er mykje bedre på grus en 27,5
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere og BigT
Du trår ikkje feil med en specialized levo , men vær obs på at vektgrensa er avhengig av utstyr og då spesielt med karbondeler får den lavere grense .Ellers så har en Giant reign e+ , focus jam2 , cube stereo hybrid. Der er en del andre merker også . Feks orbea rise , men merk her at det er desidert den mest aktive gruppa på FB når det gjelder reklamasjon på ramme. Lapierre har vel komt med en emtb også som er greit (over) prisa.
El sykkel er dessverre blitt dyrt med dagens valuta .

Ting du må tenke på som vil begrense sykkelutvalget noke er mulighet for å kunne ta av batteri for lading . For mangen er det en dealbreaker å ikkje kunne ta av batteri for lading.

Og så ikkje minst . Om du bor sentralt eller nærme en forhandler så hadde eg før kjøpt sykkel direkte i butikk framfor på nett då sannsynligheten er relativt mykje større på elsykkel at du må innom for garantisak. Om du ikkje kan dette så hadde eg handlet frå norsk butikk som sender framfor en i Tyskland/Danmark.

Størrelse på sykkel mellom merker er veldig individuelt. M.a.o du bør teste sykkelen og størrelsen først .

Om du ikkje skal dra på nedover , ikkje betal meir for grove dempere som 160/170mm vandring då 140/150 er plenty .
Du bør kjøpe en sykkel som har 203 eller 220mm bremser framme og bak (emtb er tunge)

Mange sykler kjem som mullet. Dvs 29" hjul foran og 27" bak . Bakdelen er at sykkelen blir lavere frå bakken til kassett . Fordel skal være at den er lettere å få med seg rundt . Realiteten er at om du ikkje er veldig flink så vil du ikkje merke noke til fordelen , kun bakdelen . Så rein 29 vil føles raskere pluss at den er mykje bedre på grus en 27,5

Flotte forslag - takk! Jeg sjekker ut :)