Den store hjemmekontortråden

Hugo Cabret

Støttemedlem
Medlem
9. des. 2014
Innlegg
1.935
Sted
Sandefjord
Jeg glad i familien min, men jeg er jammen glad i jobben min også..
Hjemmeløsningene har jeg ikke brukt så mye, før nå.

Håper noen med mer erfaring kan bidra med tips og råd. Så håper jeg tråden snart mister sin aktualitet for min del...

Første jeg trenger hjelp til: Videomøte i Teams. Det vises bare fire bilder, selv om det er flere i møtet. Kan det endres på, slik at det fast viser alle/flere av de som er med i møtet?
 
Regler for videomøter:


1. Lukk morgenkåpa.
2. Ikke ha PC på fanget, dobbelhaka di blir dobbelt så stor
3. Det er lov å gjespe én gang. Skru av kamera om det er mer enn tre.
4. Sett på lyddemping når du ikke snakker, spesielt om de to små krapylene slåss i samme rom som deg selv
5. Si "Telenor har hatt noen problemer med nettet her" før du skrur av kameraet og smugspiser. Fjern smuler før du skrur på igjen.
6. Ha bøker i bakgrunnen, da ser du smartere ut. Hvis du ikke har bøker, bruk kunst
7. Tomme ølbokser må alltid stå BAK skjermen
8. Sørg for at bakgrunns-passerende alltid er varslet om livesendinger og bærer anstendig lendeklede
9. Se i skjermen og nikk slik at det virker som du alltid hører etter og forstår hva som blir sagt.
10. Forsover du deg til et viktig møte og skrur på maskinen mens du innser at du er naken er det lov å si "ser ikke ut som kameraet virker, men jeg hører dere bra".
 
`Favoritt funksjonen` min er å `froste` ut bakgrunnen:

Mulig dette hjelper deg et stykke på vei ifht bilde.

For min del stusser over varierende kvalitet på tale. Stort sett ok, fra tid til annen kommer det en samtale med dårlig kvalitet. Ganske sikker det ikke er wifi hjemme. Fungerer bra på andre VoIP løsninger.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hugo Cabret
For min del stusser over varierende kvalitet på tale. Stort sett ok, fra tid til annen kommer det en samtale med dårlig kvalitet. Ganske sikker det ikke er wifi hjemme. Fungerer bra på andre VoIP løsninger.

Tror det blir mye bedre kvalitet både på lyd og bilde om det brukes et eksternt kamera med innebygget mic istedet for det innebygde utstyret i laptop. Koster fra 2-300 og oppover.

Forøvrig mange, både statsråder og NRK reportere som kunne brukt den «fjern bakgrunn» funksjonen. Tror nok det sitter endel seere rundt i de tusen hjem som fort henger seg opp i familiebildene og det ellers varierte interiøret vi for tiden får et glimt av under disse ufrivillige «hjemme hos» reportasjene:)
 
Blir det for kjipt er Conference Call bingo tingen.
(Eller pass deg for hva du ikke bør si. Noen andre kan rope Bingo).
Conference Call Bingo.jpeg


8
 
Jeg arbeidet mye over video-konferanser for en del år siden.
Ut fra min erfaring kan jeg legge til:
- Det kamera som sitter på en laptop er greit for å "si hei" og ellers så er det like greit å slå det av. Dersom PCen skal "brukes" under møtet (skriving etc) så kan dette kameraet slås av, hvis du ikke vil vise en eller alle hakene etc. Det er vel ofte stemmen du bruker...
- Video-konferanse går dermed greit fra tilrettelagte møterom. Prøv da å sitte ikke for langt unna kameraet. Det er ofte hyggelig for de andre å se deg (fra en grei vinkel)
- Hvis du da ikke skal skrive på PC'en under møtet, så kan godt PC'en (laptop'en med kameraet) skyves litt inn på bordet slik at de andre deltagerne ser deg i en "naturlig" vinkel. Dette er en veldig god løsning hvis du for eksempel skal gjøre notatene dine på papir, eller bare prate.
- Selvfølgelig tenk på stemmen / stemmebruk og trykk mute når du ikke prater.
- Dumt råd; men del gjerne ut en agenda på forhånd om dette er mulig. Igjen kan det være vanskelig for andre deltagere å se hva som foregår på ditt "kontor".
- Deling av skjerm (for eksempel vise agenda), har høyere verdi enn "de å vise frem trynet".
- Legg gjerne inn litt tid for "utenomprat". Når man ikke sees så ofte så blir det bare hyggelig.
(Jeg snakket mye med Chennai. Dermed sparte selvfølgelig firmaet mye ved å bruke video-konferanser. Dermed var det veldig trivelig å kunne være "sosiale" i forbindelse med video-møter. Jeg husker da en av gutta i Chennai plutselig roper; "Beklager å måtte avbryte, men nå ser jeg at Jumbojet'n skal ta av på flyplassen. Dette må du se! Få et kamera over til vinduet!". Jo, det var veldig stilig å se Jumbo'n. )

Ellers så er det gode råd allerede gitt over.

8
 
Noen som vet hvordan man fjerner de ekstremt irriterende 'plingene' når folk joiner i et Teams-møte?
 
(Jeg snakket mye med Chennai. Dermed sparte selvfølgelig firmaet mye ved å bruke video-konferanser. Dermed var det veldig trivelig å kunne være "sosiale" i forbindelse med video-møter. Jeg husker da en av gutta i Chennai plutselig roper; "Beklager å måtte avbryte, men nå ser jeg at Jumbojet'n skal ta av på flyplassen. Dette må du se! Få et kamera over til vinduet!". Jo, det var veldig stilig å se Jumbo'n. )

Høres ut som en bra mann, jumbojeten er alltid fantastisk fin å se på! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg har problemer med filer i Teams. Filer som ligger i et team må jeg nå åpne i nettleser osv for å redigere. Før kunne jeg redigere det i Teams.
Kona påstår det er flere som har slikt problem, men jeg pleier ikke på stole på henne (med slikt).

Jeg får uansett dagen til å gå.
2B8D7C60-C92F-40D9-AC3B-3A1E3F83EFD6.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Spadde ut 9K for en anstendig kontorstol. Var pokker meg verdt det! Ikke fordi jeg ikke hadde klart meg de ukene dette står på, men fordi jeg faktisk sitter ganske mye på kontoret uansett.
Egentlig ganske tåpelig at jeg ikke har gjort det tidligere....
 
Spadde ut 9K for en anstendig kontorstol. Var pokker meg verdt det! Ikke fordi jeg ikke hadde klart meg de ukene dette står på, men fordi jeg faktisk sitter ganske mye på kontoret uansett.
Egentlig ganske tåpelig at jeg ikke har gjort det tidligere....

Det var en anstendig pris, men tydeligvis noe som er verd det.
Kvalitet koster. Får håpe at arbeidsgiver dekker denne.

8- )
 
Spadde ut 9K for en anstendig kontorstol. Var pokker meg verdt det! Ikke fordi jeg ikke hadde klart meg de ukene dette står på, men fordi jeg faktisk sitter ganske mye på kontoret uansett.
Egentlig ganske tåpelig at jeg ikke har gjort det tidligere....

Er på jakt etter ny stol til hjemmekontoret selv. Den har fungert greit til nå-og-da bruk i noen år, men etter noen uker med hjemmekontor kjennes det at det er på tide med noe nytt! Hvilken gikk du for?