Den eminente pinnekjøttråden

Nei se på det 2,5 timer i ovnen ved 150 grader, nå er jeg veeldig nyskjerrig på hvordan det smaker! Det må prøves, Takk skal du ha!
 
  • Liker
Reaksjoner: politrew
Ja, nydelig med pinnekjøtt! Det er pinnekjøttet som settes litt i ovnen etter at det er ferdig dampet (skjerpes).
Etter at jeg begynte å lage finsk kålrabistappe så ble familien (og andre jeg har anbefalt den til) helt gærn etter den.

Anbefaler å ta litt akasie honning over pinnekjøttet før det «skjerpes» i ovnen.
 
  • Liker
Reaksjoner: politrew
Må bare legge til denne oppskriften her. Lagde gryta i går med noen pinnekjøttetrester fra forrige gilde. Smakte fortreffelig.
 
Innledende potetforsøk: asterix og pimpernell, med og uten skall. Alle potetene var hele etter tre og en halv time. Vannet kokte etter 6 minutt. Potetene nådde ~100 °C i kjernen etter ca. 45 minutter. 60 - 70 °C tok 2 min 20 sek., så PME-hypotesen er svekket. Det gjenstår å teste samme potetsortene i rent vann og bare salt eller fett.
DSC_1814.JPG
DSC_1817.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Fortsatte forsøket med bare Pimpernell siden de er den mest melne sorten. Tok fettlokket av kraften fra i går slik at jeg fikk en gryte med fettfri kraft, som var mindre salt enn forventet, og en med usaltet vann og fett.
DSC_1819.JPG

Raskt oppkok og kokte deretter i tre timer.

Kokt i kraften:
_20210404_125625.JPG


Vann og fett:
_20210404_125555.JPG

_20210404_125643.JPG

Alle hadde lik konsistens, som bakte poteter. Ingen av dem hadde endret vekt.

I den skrelte poteten i kraft hadde smak og farge trengt helt inn til kjernen. De to med skall hadde tatt til seg mye mindre smak, selv rett under skallet.
DSC_1827.JPG
DSC_1828.JPG


Kokte to poteter i usaltet vann samtidig; den skrelte gikk i oppløsning etter 45 min. Uskrelt var sprukket, men hel etter 2 timer.

Nå gjenstår det å prøve med rent salt og fett hver for seg.
 
Redigert:
Siste potetforsøk; en gryte med saltvann (1ss/liter) og en med vann og rapsolje.

Etter en times koking i saltvann:
DSC_1833.JPG

Etter tre og halv time hadde den skrelte gått i oppløsning, mens den uskrelte hadde bare fått en liten sprekk i skallet.

Etter tre og en halv time koking i vann med olje:
DSC_1834.JPG


Det ser ut til at fett er mer avgjørende enn salt, men samtidig overlevde potetene som ble kokt i den avfettede pinnekjøttkraften. Selv om jeg fjernet fettlokket helt, kan det være at noe fett var suspendert i kraften.
 
Okei. Hadde du kjørt på med mer salt i vannet hadde nok poteten uten skall holdt seg sammen og vil jeg tro. Men det er du som er eksperten!
 
Ser nydelig ut! Gi gjerne en kort tilbakemelding.

Vannet ut i ca. 15 timer. Skiftet vann to ganger. Smak underveis. Er vannet veldig salt. Skift vann enda en gang.
Kok opp en aromatisk buljong på løk, gulrøtter, kålrot, sorte hele pepper og laurbærblad.
Kok opp og la dette kose seg i minst tre-fire timer på typ medium høy temperatur. Fisk ut grønnsakene og la pinnekjøttet trekke til kjøttet begynner å løsne fra beinet. Tar 3.5-4 timer.
Deilig kvalitet. Kanskje den mest saftige pinnekjøttet jeg har smakt siste året. Lukter skikkelig lam, og kvaliteten er premium. Har omslag seks kilo igjen. Så vi klemmer til med en ny runde om par uker.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT og Oddemann