demagnetization! Hvor?

Medlem
21. okt. 2015
Innlegg
595
Sted
Skedsmokorset
Var litt uheldig at komme i nærheten av mine Altec 288 med min Moser... hvor er det greit/enkelt at få demagnetization nær Lillestrøm? Pass på disse! Flux density på over 20.500 gaus...! zapp!...
0C8CDC86-F054-4F0B-92C6-8A542B5F0247.jpeg
 

Jeg kjøpte en slik billig kina-variant, men den fungerte ikke. Så jeg gikk til ebay og fikk etterhvert kjøpt en gammel Bergeon 2321, betalte ca 7-800 kroner for den, er nok sikkert 50 år gammel. Den fungerer, blir veldig varm dersom man bruker den på flere klokker uten "pause". Den er mye tyngre enn disse kina-apparatene og helt sikkert vesentlig kraftigere, så den fjernet magnetiseringen på alle mine klokker inkludert gamle lommeur. Kina dingsen gikk i søppelbøtta...

Ser ut som denne:
eBKo872.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: reldor
nesten alle verkdeler er av messing. Ståldelene et fjær, spiral og veller («tapper»). Problemet med magnetisering skyldes at spiralen («balansefjæra») blir magnetisert.

Aha, trodde skruer og slikt var av stål, balansefjær på f.eks Omega 3861 er av silicon delvis pga at man slipper magnetisme?
 
Ja. Skruene et av stål. Silisium (silikon) spiralen påvirkes ikke av magnetisme.

I tillegg kan ankeret (det er også av stål) i sjeldne tilfeller påvirkes av magnetisme (klebing mot utsvingskiftene).

UN har derfor lansert en komplett gange av kunststoff. Hvor vellykket det er, vet jeg ikke.

Jeg er heller ikke sikker på hvor begeistret jeg er for kunststoffdeler i et urverk (men så er det mange yngre urmakere som mener jeg er en grinete gammel gubbe og museumsvokter).

Takk for interessant info, i tillegg mener jeg at grinete gamle gubber er sterkt undervurdert på de fleste områder utenom på felt som innebærer rap musikk, yoga, strikking og hekling.
 
Ja. Skruene et av stål. Silisium (silikon) spiralen påvirkes ikke av magnetisme.

I tillegg kan ankeret (det er også av stål) i sjeldne tilfeller påvirkes av magnetisme (klebing mot utsvingskiftene).

UN har derfor lansert en komplett gange av kunststoff. Hvor vellykket det er, vet jeg ikke.

Jeg er heller ikke sikker på hvor begeistret jeg er for kunststoffdeler i et urverk (men så er det mange yngre urmakere som mener jeg er en grinete gammel gubbe og museumsvokter).
Intr. På hvilket grunnlag er du skeptisk til kunststoff i urverk?