Defekt klokke fra AD

Erlingni

Støttemedlem
Medlem
5. mars 2019
Innlegg
179
Sted
Lillestrøm
Jeg kjøpte en helt ny Breitling fra AD for 70k. Da jeg kom hjem, fant jeg ut av at den var defekt. Viserne returnerte ikke riktig "hjem" igjen etter bruk av chronograf funksjonene, slik at tidsvisningen ble feil.

Klokken ble innlevert AD etter bare noen dager, og videresendt ur-teknikk i Stavanger. Jeg ble forespeilet en reparasjonstid på to-tre uker, fordi klokken var helt ny, og dette var en garantireparasjon. Da jeg nå etter litt over tre uker ringte og ba om status, fikk jeg beskjed om at det ikke var noe som het prioritet på reparasjon, og at dette selvfølgelig ville ta mye lenger tid enn de tre ukene.

Mitt spørsmål er om det er greit at de først selger defekte klokker ut i fra butikken (hva skjer med kvalitetskontroll), og så lar kunden vente på ubestemt tid?
I en normal verden og ved et hvilket som helst annet kjøp hadde jeg bedt om levering av ny vare. Men jeg har jo skjønt at det er mangel på urmakere, og at klokkebransjen og urmakere egentlig er noe for seg selv, hvor kunden ofte står med lua i hånden (ref. ventelister, servicetid på opptil et halvt år osv.).

Er selvfølgelig uansett svært kjedelig å kjøpe en helt ny klokke til 70k, og så ikke få brukt den i det hele tatt.
 
Redigert:
Du kan be om å få hevet kjøpet.
Forbrukerkjøpsloven:
§ 30: "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid..."
§ 31: Prisavslag.
§ 32: "I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig."
Hva som er rimelig tid må nok diskuteres mellom deg og AD i dette tilfellet.
Sørg for å få en skriftlig lovnad neste gang du er innom.
 
  • Liker
Reaksjoner: Erlingni
Jeg har allerede fått skriftlig på kvitteringen for innlevering "estimert ferdigdato 22. august" som er tre uker fra innlevering (de ville egentlig skrive to uker, men satte tre for sikkerhets skyld).
Jeg får vel gi de 1-2 uker til, så kreve refusjon eller ny klokke.

Er jo opptatt av å ha et godt forhold til AD også, bl.a. derfor jeg ikke legger ut navnet deres her.
 
Jeg har allerede fått skriftlig på kvitteringen for innlevering "estimert ferdigdato 22. august" som er tre uker fra innlevering (de ville egentlig skrive to uker, men satte tre for sikkerhets skyld).
Jeg får vel gi de 1-2 uker til, så kreve refusjon eller ny klokke.

Er jo opptatt av å ha et godt forhold til AD også, bl.a. derfor jeg ikke legger ut navnet deres her.
Jeg tror det å faktisk legge ut navnet har mer oppdragende effekt enn å komme med forbrukerkjøpsloven om noen timer. Tipper Urmaker Jacobsen?
 
Er jo opptatt av å ha et godt forhold til AD også, bl.a. derfor jeg ikke legger ut navnet deres her.

Burde vel strengt tatt vært omvendt?:rolleyes:

Ellers skal jo enhver forhandler ta høyde for potensielle defekter på varene de selger.
At det er mye å gjøre hos en underleverandør er jo fullstendig irrelevant, og kan ikke brukes som en unnskyldning.
 
Burde vel strengt tatt vært omvendt?:rolleyes:

Ellers skal jo enhver forhandler ta høyde for potensielle defekter på varene de selger.
At det er mye å gjøre hos en underleverandør er jo fullstendig irrelevant, og kan ikke brukes som en unnskyldning.
Ja, det burde være omvendt. Men jeg står også på venteliste på klokke hos samme AD, og ønsker å beholde min plass i køen. Bl.a.

Synes denne saken er både kjedelig og vanskelig. Jeg veier egentlig savnet etter klokken, mot et godt forhold til AD. Derfor jeg lufter saken her, for å høre hva dere andre tenker.
Endte faktisk med å kjøpe meg en "venteklokke" forrige uke, så akkurat denne Breitlingen ble ganske kostbar. Men akkurat det får jeg ta på min kappe;)

Enig i at jeg som kunde kun kan forholde meg til forhandler, og ikke underleverandør. Forhandler bør etter min mining også ha en viss peiling på ventetid og rutiner ved innsending til Ur-service (de bør mao. ikke ta estimatet ut fra løse luften).
 
Jeg har hatt en lignende opplevelse med en anerkjent AD, hele saken tok 2-3 måneder. Da jeg endelig fikk uret tilbake etter reparasjon var den ripete (aldri vært på håndleddet) og jeg fikk til slutt hevet kjøpet, men det var ingen enkel affære.
 
Kjøpte en klokke hos Bjerke Karl Johan rett før jul til min bedre halvdel. Den hadde nok stått en stund i monteret (ikke ventelisteklokke) ettersom enten olja hadde tørket eller var for lite olje i verket. Klokken sakket derfor noen minutter hver dag noe min samboer ikke syns var spesielt gunstig. Leverte klokken tilbake og fikk full prioritert service og klokken tilbake innenfor rimelighetens tid. Fant imidlertidig fort ut at det var noe annet galt med klokken og og leverte den inn igjen. Fikk da beskjed om at dette var noe de måtte sende inn til leverandør da det var noe de ikke klarte å reparere på serviceavdelingen deres. Jeg sa da at det var litt dumt da dette var en gave til min kone som hun ennå ikke hadde hatt noe glede av, noe de viste forståelse for. Summa summarum var at jeg fikk levert klokken tilbake og penger inn på kundekortet mitt hos dem. Strålende service hele veien og god oppfølging fra flere ansatte der. Var ikke deres feil at jeg fikk et mandagsprodukt. Så du er i gode hender @Erlingni. Dette er noe de løser. Nedre Slottsgate har like bra service som Karl Johan :)
 
Måte på hvor mye man skal krype fordi man er redd for å rykke ned i en Rolex kø. Sier litt om hvor mye makt den butikken har.

Om de ikke hadde imøtekommet meg bedre på første henvendelser, hadde jeg blitt fly forbanna og laget spetakkel, uavhengig om det hadde vært Bjerke eller hvilken som helst annen butikk. Man betaler ikke 70' for så å vente på ubestemt tid på reparasjon av noe som var defekt ut av butikken.

Skjerp dere!
 
Redigert:
Kontaktet AD på nytt. De venter angivelig fortsatt på tilbakemelding fra Ur-teknikk vedr. ny estimert leveringstid, og de har nå purret på purringen(!)
Tenker å avvente svaret. Det har jo litt å si om dette vil ta tre måneder eller tre dager til, for hva jeg gjør videre med saken.
 
En liten oppdatering på hvordan dette gikk;
Reparasjonen tok til slutt 2,5 måneder. Klokken virket akkurat som den skulle når den kom tilbake, og det fulgte med dokumentasjon på diverse utførte tester inkl. timegraph og trykktest, slik som man vanligvis får etter en vedlikeholds service.

Klokken hadde blitt sendt fra Ur-Teknikk i Stavanger videre til Timepromotion (Breitling Norden) i Sverige. Der måtte de så vente på nye deler fra Breitling i Sveits.
I ettertid har jeg fått se utskrift av korrespondansen mellom forhandler og Ur-Teknikk som var ansvarlige for reparasjonen, og jeg kan vel egentlig konkludere med at AD gjorde alt det de kunne, og fulgte opp saken tett hele veien.
Jeg fikk sågar mobilnummeret til butikksjefen, ble godt informert, og opplevde god forståelse for min frustrasjon over at dette tok så lang tid.

Frustrerende å være uten sin helt nye klokke i så lang tid, men fint å ha den tilbake.
Og nå i ettertid er jeg altså alt-ialt godt fornøyd med oppfølgingen jeg fikk hos min AD!