Dato skifter feil

Suften

Støttemedlem
Medlem
26. des. 2012
Innlegg
1.254
Sted
Viken
Hei
Jeg har en klokke med ETA 7750 urverk. Denne skifter dato kl. 04.00 og ikke kl. 12. Er det en enkel sak å fikse for en urmaker, eller er det en større jobb?
 
Visere må demonteres og monteres riktig. Men visere på 7750 sitter noen
ganger så hardt at de kan ødelegges ved demontering.
 
Visere må demonteres og monteres riktig. Men visere på 7750 sitter noen
ganger så hardt at de kan ødelegges ved demontering.
Takk for svar. Men for å gjøre det enda mer komplisert. Dette er en klokke med både dag og dato. Dag skifter kl. 12.00 og dato kl. 04.00.
 
Dersom to deler er montert feil i forhold til hverandre vil dette skje. En som er montert riktig vil starte dagskift etter 23 og avslutte rett etter midnatt (kvarter maks mener jeg å huske) mens man etterstreber å montere visere slik at dato som bruker en kort stund på å skifte helt, skifter ferdig mest mulig rett på midnatt. Blir da denne rekkefølgen, dag begynner skifte, dato begynner og avslutter skifte, og dag avslutter skifte. Rette på dette ved å demontere skive og visere. Noen skruer løsnes og en plate løftes. Da kommer man til de to hjulene som løftes opp og plasseres korrekt. Høres lett ut og er forsåvidt det, men det er en jobb som likevel tar litt tid og derfor kan koste litt...
 
Dersom to deler er montert feil i forhold til hverandre vil dette skje. En som er montert riktig vil starte dagskift etter 23 og avslutte rett etter midnatt (kvarter maks mener jeg å huske) mens man etterstreber å montere visere slik at dato som bruker en kort stund på å skifte helt, skifter ferdig mest mulig rett på midnatt. Blir da denne rekkefølgen, dag begynner skifte, dato begynner og avslutter skifte, og dag avslutter skifte. Rette på dette ved å demontere skive og visere. Noen skruer løsnes og en plate løftes. Da kommer man til de to hjulene som løftes opp og plasseres korrekt. Høres lett ut og er forsåvidt det, men det er en jobb som likevel tar litt tid og derfor kan koste litt...
Tusen takk for godt og utfyllende svar. Da får jeg ta det samtidig som vanlig service. Det er sikkert det billigste.
 
Det er jeg enig i ja. Er ikke det verste egentlig, med mindre man er nattarbeider da :)