Datering av en Citizen Aqualand AY5000-L4

Medlem
11. feb. 2013
Hei.

Har lest en del om datering av diverse ur. Dette er noe som jeg aldri har tenkt over tidligere, men når man handler et ur av eldre årgang, så er det jo litt morro å forsøke å finne produksjonsdato/årstall. Personlig føler jeg at det er en del av sjela og historien som følger med på kjøpet. Jeg har nok vært heldig og fått et riktig flott eksemplar. Nåvel, nok om det!

Trenger litt hjelp med min Aqualand:
jh3swp.jpg

Aqualand`ene er fremdeles populære blandt mange av oss som liker dykkere. Desverre er det kommet flere "re-issues" ila årene, noe som vanskeliggjør datering.

Kan det stemme at mitt eksemplar er fra det første året denne kronografen ble produsert (1995)?
Merk dere at det står "N", går ut ifra at det henvises til november?
Serienummer: 5N0885
ofdpn5.jpg

Takker for alle seriøse (og useriøse) innspill :)

• Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Hei @Seikomann
Tyding av "birth-year" på Citizen ur er ikke så veldig enkelt. De operer med årstall uten ti-året. Det vil si at 5 kan bety 95 eller 2005. Her vil i noen tilfeller urverk og modell/ utseende hjelpe litt med tanke på å stadfeste riktig 10-år. Ikke sikker på hvilket urverk din har, men vet at første Aqualand Chrono med Eco-drive kom i 1998.

Håper dette var til noe hjelp. Ellers så er tipset og "google" - så har du gode muligheter til å finne ut av det. Eventuelt å sende en forespørsel til Citizen http://www.citizenwatch-global.com/