Datere Speedmaster Pro

Medlem
4. mai 2014
Innlegg
415
Sted
Buskerud
Hei.

Jeg har min Speedy pro inne til verditakst og fikk beskjed om at den var ferdig og klar til henting.
Jeg spurte om hva taksten ble på. Den ble satt til 45.000,- på bakgrunn av nyprisen 54.000,- og at det var en 2014 modell som er nyservet i år.

Da begynte jeg å lure. Jeg kjøpte klokken brukt i 2014 og den skal være fra 'tidlig 2000-tallet'. Av det jeg har klart å finne ut av på Google tidligere så skal det være en 2005/2006 modell. Kan en autorisert urmaker/ tidligere AD på Omega ta så feil???
Stusser også på at de sier at nyprisen er på 54.000,-...

Tenker jeg bør si ifra før jeg henter ut klokken. Når jeg betaler 1000,- for en verditakst bør den jo være riktig.

Noen som kan hjelpe med datering av klokken?

Legger ved serienummeret her:
IMG_2065.JPG
 
Fant dette på Omega Forums:
https://omegaforums.net/threads/how...n-of-my-omega-speedmaster-professional.12586/

"Let me clarify 2000 and up serials from my sales

77XXXXXX started at 2000

771XXXXX started around 2004

772XXXXX started around 2008 the laser etched globed started to appear on case back

777XXXXX started around late 2009- early 2010"

Så den selv:) Det var faktisk forfatteren av det innlegget som jeg kjøpte klokken av.

Da bør det jo være en 2004-2005 modell?!
Er det ikke da rart at en urmaker påstår det er en 2014'?
 
Så den selv:) Det var faktisk forfatteren av det innlegget som jeg kjøpte klokken av.

Da bør det jo være en 2004-2005 modell?!
Er det ikke da rart at en urmaker påstår det er en 2014'?

3570.50.00 ble jo produsert mellom 1996 - 2014
Verdi/nyprisvurderingen er nok tatt i utgangspunkt fra siste utsalgspris for dette referansenummeret som var omtrentlig 45 000.-
Ved takst vil alder og tilstand på uret gjenspeile verdien, men de fleste forhandlere/urmakere idag opererer kun med verdivurderinger som viser til nyeste pris for tilsvarende modell.
 
Redigert:
3570.50.00 ble jo produsert mellom 1996 - 2014
Verdi/nyprisvurdering er nok tatt utgangspunkt fra siste utsalgspris for dette referansenummeret som var omtrentlig 45 000.-
Det er vel kun ved takst at alder og tilstand på uret påvirker verdi, de fleste forhandlere/urmakere idag opererer kun med verdivurderinger som viser til nyeste pris for tilsvarende modell.

De påsto at dagens pris på Speedy (stor boks) var 54', og at det var en del av grunnlaget for vurderingen. Er det virkelig dagens pris på måneklokka?
Det har jo lite praktisk å si, og en høy takst gjør jo ingenting. Derimot hvis klokken skal selges og det står 2014 på verditakst og det virkelig er en '04 mod så virker kanskje det litt rart for potensiell kjøper?
 
De påsto at dagens pris på Speedy (stor boks) var 54', og at det var en del av grunnlaget for vurderingen. Er det virkelig dagens pris på måneklokka?
Det har jo lite praktisk å si, og en høy takst gjør jo ingenting. Derimot hvis klokken skal selges og det står 2014 på verditakst og det virkelig er en '04 mod så virker kanskje det litt rart for potensiell kjøper?

Nytt ref. på din modell (ny lenke og boks) har en veiledende pris på 42 400.-
50.100.- er forøvrig retail på Sapphire-versjonen med innsyn bak.

På mine verdivurderinger fra urmaker har det aldri vært oppgitt årsmodell. Garantikort og evt. kjøpskvittering vil jo vise salgsdato.
 
  • Liker
Reaksjoner: kjetil_s
Nytt ref. på din modell (ny lenke og boks) har en veiledende pris på 42 400.-
50.100.- er forøvrig retail på Sapphire-versjonen med innsyn bak.

På mine verdivurderinger fra urmaker har det aldri vært oppgitt årsmodell. Garantikort og evt. kjøpskvittering vil jo vise salgsdato.

Mente det også var rundt den prisen ja. Det trenger ikke stå årsmodell for min del, men hvis det skal stå så bør det jo stå riktig. Den skal nok aldri selges allikevel. Dette er kun for forsikring av klokker.