Datejust 41 vs DJ 2

Medlem
25. des. 2007
Innlegg
1.092
Sted
Bærum
Jeg har i lang tid vurdert å bytte ut min kjære 116334 (m/blå skive) med den nye og "forbedrede" 126334 (m/blå skive og oyster-lenke).

Jeg tok en dark rhodium med jubilee i innbytte på en annen klokke i fjor, men den ble jeg ikke helt komfortabel med. Mye pga av lenken. Ja, den er pen, men ble kanskje litt for pen for meg.

Vurderer derfor å bytte ut min blå DJ 2 med tilsvarende DJ 41.

Noen tanker/innspill i forhold til dette?

Ps! Har hørt at det er noe avvik mellom blå-fargen på gode gamle DJ 2 og DJ 41.. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
 
FD52BF03-15C5-466E-8AD8-B173CA2786C9.jpeg


Et bilde for oppmerksomhetens skyld av min DJ2 og dark rhodium som jeg eide en kort periode.
 
Min subjektive oppfatning er at alt Rolex endret på til DJ41 kontra DJ2 var forbedringer. Mer korrekte dimensjoner og generelt en bedre profil på hele klokken. Muligheten for jubilee er velkommen, selv om jeg skulle ønske de hadde (klart) å levere den med skjult lås. Oppgradert urverk teller også positivt!

Hva angår skivefarge må andre svare, da jeg ikke har holdt de side om side..

DJ2 ble produsert i en meget limitert tidsperiode (relativt sett), så de vil trolig bli ganske "sjeldne" etterhvert. Om de derfor blir ettertraktet er jo noe helt annet og vanskelig å spå for sikkert..
 
Noe kjent med den DJen.
Jeg syntes DJ41 med fluted og jubilee var helt topp. Den ble dessverre byttet med noe annet etter noen måneder. Mitt argument for å bytte var at jeg syntes den ble for “pen” og for lite sporty til mitt bruk. Etter noe mer refleksjon nå i etterkant ser jeg at min argumentasjon om at den var for pen kun var en konstruert sannhet jeg etablerte som unnskyldning for meg selv slik st jeg kunne bytte den og prøve noe annet.
Hvordvidt det er noe poeng å bytte DJ2 inn i en 41 er jeg usikker på, men jeg slår i alle fall et slag for fluted og jubile.
 
Ettersom jeg lenge har vurdert «oppgradere» min DJ2 i tilsvarende DJ41, tok jeg for en liten stund siden steget «opp» og kjøpte en 126334 med riflet bezelring og oysterlenke.

Heldigvis ble den innhaldet før gammel gikk ut, da jeg var usikker på overgangen. Min personlige oppfatning er følgende; DJ2 var en sporty og litt «chunky» versjon av en klassiker. Den er litt i samme kategori som milgauss når det gjelder hvordan den bygger og bæres på armen.

Når det gjelder DJ41, så er det en forstørret datejust. Den er elegant og pen, men dekker ikke det samme sporty behovet som DJ2 gjør for meg.

Konklusjonen ble at sist ankomne forsvant ut og min DJ2 ble værende. Den har vært med meg på mye de drøye seks årene jeg har eid den. Men jeg er glad for at jeg endelig fikk stilt den stadig tilbakevendende kløen - i form av å ønske å bytte den ut med den nye modellen.

Et bilde for sammenligning;
BFA54378-3C20-465E-8F92-17E6FE396F28.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Timewarp og Genta

Dessverre, jeg har ikke flere bilder.....

Men, jeg deler nok trådstarters beskrivelse av de to modellene; DJ2 er en sporty og litt «chunky» versjon av en klassiker, og DJ41 er en forstørret Datejust.

Jeg foretrekker helt klart DJ41, den er meget elegant og pen - men føles nok ikke like sporty og solid som DJ2.

Spørsmålet er vel rett og slett hva man ønsker seg og trives best med på armen;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød

Personlig så føler jeg at det er tydelige forskjeller på Dj2 og Dj41. Dj41 er slankere og mer elegant på flere områder. Både kassen, lugsene, bezelen og timeindekser er slankere. For min del så bærer Dj41 mye bedre enn Dj2, da jeg også følte at sistnevnte ble litt «chunky».

Det er også noe forskjell på blåfargen på skivene. Jeg hadde Dj2 med romertall, og den hadde en mye lysere blåfarge enn Dj41 som jeg har nå.

Legger ved et bilde som i utgangspunktet er tatt i dårlig lys, men prøvde å justere det litt opp. Dj2 i midten, dj 41 på sidene :)
040FB91E-9FE2-4F1C-85D5-9EBB7F892F73.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere og Rød
Flotte bilder ! Et annet aspekt som gjelder de som ønsker å montere rem på sin DJ 41 eller DJ II-41 vil sistnevnte ikke bli så vellykket rent optisk da avstanden fra barettfeste og opp til topp av kasse blir høyt og derfor vil kreve et endlink etter min mening. DJ 41 vil kle dette bedre grunnet tynnere kasse. Samme utfordring på Sky-Dweller stål med 22 mm bredde lugs hvor jeg så langt ikke har klart å finne endlink som passer, 21 mm ettermarked endlinks til explorer ville jeg tro passer til DJII uten at jeg har prøvd det.
 
Hadde en flott DJ2 i en periode. Jeg var godt fornøyd, den var på mange måter en perfekt allround klokke, pen, sporty, solid, god nok wr, ankerkjent merke etc. Men etterhvert fant jeg at den for meg var "litt for pen" og litt for Rolex", med riflet bezel og dato-vorte roper den Rolex ganske kraftig. Valgte derfor å selge.
Jeg brukte den ofte på rem, med passende end-links ble det bra etter mitt syn
14155179-18BA-42B6-8805-94639D67D701.jpeg