Da er jeg innkjøpskonsulent igjen...

SpaceCowboy

Støttemedlem
Medlem
25. sep. 2010
Innlegg
2.818
Sted
Oslo
...og elsker det!

Tenkte jeg skulle "benchmarke" mot Tidssonens uutømmelige kunnskapsbase, dvs. den som sitter i huet på folk og se om jeg har glemt noe.

Det er altså min bror. Han er en en litt stor fyr og liker store klokker. Det er greit, min Constellation på han ser jo ikke bra ut. Han har alltid vært stor fan av Panerai, men har funnet ut at han ønsker noe litt mer... Tja. Esoterisk for uinnvidde. Han har blitt påvirket av meg ja. Han er en luring, ser dere. Han vil ha ei klokke som blir lagt merke til av oss klokke-nerder, men han er ikke en klokke-nerd sjøl. Og ikke Rolex. For det har "alle" på jobben. Igjen: Undertegnede har hatt dårlig påvirkning. ;)

Så kravene var stor klokke, vanntett, maskulin, maks 35 lapper og nærmere tool watch enn dress watch. En Bad Ass med andre ord... ;)

Vi ble enige om å sende noen bilder til inspirasjon på mail. Her er det jeg sendte. Setter pris på det hvis noen fyller på!

Breitling Super Ocean Heritage, 46mm
breitling-superocean-watch.jpg


Omega Planet Ocean, 44-46mm
1-watch1.jpg


JLC Master Compressor Navy Seal, 44mm
4877729565_61ec2ac2ce_z.jpg

Vet at det finnes en på Finn nå... :)

Min favoritt, JLC Master Compressor Diving GMT, 44mm
jaeger-lecoultre-master-compressor-diving-gmt.jpg


Eller kanskje denne er favoritten. :) En Glashutte Original Navigator (no-date), 45mm
778873d1343766227-sold-glashutte-original-navigator-no-date-display-back-complete-set-rsgonavnd-007.jpg


Zenith Stratos, 46mm
62492_390085944397565_1145662296_n.jpg


Sinn EZM-3 (GSG-9), 44mm
403ezm2gsg9.jpg


U-2 (aka EZM-5, Black Steel), 45mm
950103d1359244347-seiko-mm300-vs-sinn-u2-uploadfromtaptalk1359244346618.jpg


IWC, Pilot's Chronograph, ref. IW3777-01
1000005595043_2.jpg
 
Radiomir ceramic.

Eller be han gå all in og kjøp Valbray http://youtu.be/w2cjHFmbsWk

Den var 35k Cph som var grensen?
 
Redigert:
Her var det mange fine forslag allerede! I dagens marked er jo Breitling Chronomat 44 Flying Fish også aktuell og innenfor budsjett. Ueg er vel ikke helt objektiv, men den er veldig fin ;) og kraftig!
 
Synes det er veldig fint at du har med opptil flere Sinn på listen, men tror du har rotet litt med størrelsene. EZM-3 er bare 40mm, mens U2 er 44mm. Uansett så oppfyller Sinn de fleste kravene din bror stiller - de legges merke til av klokkenerder; de er (stort sett) store; vanntette; maskuline; maks 35 lapper; nærmere tool watch enn dress watch. Defintivt Bad Ass. :mrgreen:

Jeg vil gjerne foreslå et par Sinn-klokker til:

- U1 (da har han også 25' til overs til å bruke på kanskje enda en klokke)

U1_V.jpg



- U1000 eller U1000S

U1000_V.jpg


U1000-S_V.jpg



- EZM10

EZM-10-TESTAF_V.jpg
 
Radiomir ceramic.

Eller be han gå all in og kjøp Valbray Valbray Oculus V01 Transformation Sequence.wmv - YouTube

Den var 35k Cph som var grensen?

;)

Ja, jeg har diskutert Radiomir med han. Men som sagt: Han er veldig glad i Panerai, men ønsker å bli utfordret på andre merker.

Han kicket veldig på JLC da jeg la ut om historikken og kvaliteten over telefonen. Tror det var min for tiden store entusiasme for merket som smittet over. ;)
 
Ville også gå for JLC av de du har der oppe. Definitvt bad ass og definitivt noe klokkeinteresserte legger merke til.

Den Zenithen er jo heller ikke dum...også de fra Sinn da. Kan han ikke bare kjøpe alle sammen, er det et alternativ?
 
Synes det er veldig fint at du har med opptil flere Sinn på listen, men tror du har rotet litt med størrelsene. EZM-3 er bare 40mm, mens U2 er 44mm. Uansett så oppfyller Sinn de fleste kravene din bror stiller - de legges merke til av klokkenerder; de er (stort sett) store; vanntette; maskuline; maks 35 lapper; nærmere tool watch enn dress watch. Defintivt Bad Ass. :mrgreen:

Ikke rotet, @runes, slurvet. ;) Ja, det gikk litt fort i svingene (som vanlig). Bra du følger med på meg (som vanlig) ;)

Jeg vil gjerne foreslå et par Sinn-klokker til:

- U1 (da har han også 25' til overs til å bruke på kanskje enda en klokke)

U1_V.jpg


- U1000 eller U1000S

U1000_V.jpg


U1000-S_V.jpg


- EZM10

EZM-10-TESTAF_V.jpg

Morsomt! Det ble ikke inkludert i siste e-post fordi jeg har vist disse til han før. Men helt riktig! Disse må med i vurderingen. EZM (Einsatz Zeit Messer). Det blir ikke tøffere enn det.
 
Redigert av en moderator:
Siden du nevnte tysk:







En forholdsvis liten og familieeid produsent, men med lang historikk. De er av de forholdsvis få som lager ur til til militære på sjø og land, samt redningstjeneste, som faktisk blir kjøpt inn og utlevert til brukerne. Den øverste ,SAR Flieger Cronograph, ble designet for og kjøpt inn av den tyske redningstjenestens helikopterskvadron. De har også laget ur for mannskapene for redningstjenestens båter. Noen de har levert i over 10 år. Uforandret.
Klokkene kommer i flere konfigurasjoner og varianter, samt reimer.
Wristwatches | Mühle-Glashütte GmbH nautische Instrumente und Feinmechanik
 
Redigert:
...og elsker det!

JLC Master Compressor Navy Seal, 44mm
4877729565_61ec2ac2ce_z.jpg

Vet at det finnes en på Finn nå... :)

Min favoritt, JLC Master Compressor Diving GMT, 44mm
jaeger-lecoultre-master-compressor-diving-gmt.jpg


Eller kanskje denne er favoritten. :) En Glashutte Original Navigator (no-date), 45mm
778873d1343766227-sold-glashutte-original-navigator-no-date-display-back-complete-set-rsgonavnd-007.jpg

I mine øyne så er det disse som trer frem som de beste alternativene. JLC Navy Seal er bølletøff, en absolutt Tool watch. Med JLC Compressor Diving GMT vil man kanskje føle at man får litt mer for pengene i form av GMT på en absolutt tool-watch så hvis valget stod mellom de to hadde jeg gått for GMT'en.

Glashütte faller litt mellom to stoler, stor og tøff, men ikke heeeelt tool-watch i mine øyne. Absolutt en hverdagskombi som passer til casual dress, samt til jeans og t-shorte.

Så konklusjonen er. Tool watch? JLC Compressor Diving GMT. :D
 
Begge JlC du lister er råkule.
Vare klådd på Seal-diveren men gud for en råtass,
holder dog kanskje en ørliten knapp på den under som favoritt
 
Glashütte faller litt mellom to stoler, stor og tøff, men ikke heeeelt tool-watch i mine øyne. Absolutt en hverdagskombi som passer til casual dress, samt til jeans og t-shorte.

Så konklusjonen er. Tool watch? JLC Compressor Diving GMT. :D

Du er close, men det som er greia er at han går mye i dress. Derfor ble Glashutte en slags mellomting. :)

Forøvrig: Tror nok også at JLC kommer høyt opp! :)
 
Får man i det hele tatt en JLC Master Compressor Diving GMT for 35'? De billigste jeg har sett har vært over 50' med norsk MVA. :confused:

Nei, det er riktig... Tanken var å la den være en liten luremus for å få han til å øke budsjettet sitt. Han sa at han kunne også "godta noen tusen over"... Første steg Seal til litt over 40 lapper, så GMT-en. :)
 
Den navy-sealen der er vel strengt tatt 42mm. Brødrene med alarm o.l tror jeg er 44, men om standardmodellen er 44mm er det i såfall den minste 44mm-klokken jeg har prøvd.
 
Omega Ploprof 1200 bør vel være på lista? Dog, kanskje litt vrient på presse den under skjorteermet;)
 
+1 @boenna_69

Man kommer ikke unna high end når man først har begynt å rote seg i den retningen spør du meg.
 
Redigert av en moderator: