Czapek & Cie.

Medlem
23. mai 2012
Innlegg
348
Sted
Oslo
Hva synes dere om Czapek & Cie?

Hvordan sammenligner dere det med andre independent?

Noen som har hatt en for hånden og kan gi sitt inntrykk?

Legger til noen bilder tatt fra hjemmesiden dems:
244E35F5-499B-4DCA-8922-53B4C27A2D38.jpeg
B9DFB6B3-54CB-493A-9D18-CC1ADA14F65D.jpeg
8185305C-B71F-4831-A345-5760F21F3866.jpeg
 
Jeg har hatt muligheten til å kikke på en Quai des Bergues. Den gav ikke helt godfølelsen når det gjelder opplevd kvalitet. Urverket syns jeg er direkte kjipt, men skivene er pene.
 
  • Liker
Reaksjoner: gooner87
Det er nok et langt sprang fra Francizkep Czapek og hans samarbeide med Antoni de Patek (ja akkurat, han som senere gikk i partnerskap med A Philippe) til dagens nyskapning hvor slektskapet begrenser seg til en ukjent sum betalt til «noen» for rettigheten til navnet.

Jon Henrik og jeg er for en gangs skyld enig - verket Fra Chronode i Le Locle er fint finishert, men ikke mer enn det. Skiva, derimot, er (sies det) guillochert for hånd. Heller ikke den er manufaktur, den produseres av Metalem (også de i Le Locle).

Metalem skal man ikke kimse av, de leverer skiver til nesten alt som kan krype og gå av sveitsiske produsenter.

Så hva har vi da:
- Et kjøpt navn med tradisjon, men frakoblet historien.
- Et kjøpt verk av god kvalitet, men ikke akkurat haute horlogerie
- En kjøpt skive, dog guillochert for hånd.

Er det verdt 150.000? Skeptisk.

Og independent? Ikke i min definisjon. En independent er en som faktisk produserer noe selv (Paul Gerber, Philippe Dufour, Kari Voutilainen, Grönefeld, Svend Andersen) - her er jeg redd det primært produseres markedsføring.

Nå husker jeg ikke alle de øvrige underleverandørene her i farten, men det var flere navn på listen som er kjent for å kunne levere bra saker.

Czapek lider nok av å ikke ha noe betydelig "know-how" in-house (som for de større prestisjemerkene stort sett betyr bedre marginer), og samtidig at de trolig ikke er store nok til å kunne få de beste avtalene med leverandørene.

Det gir fort en pris som ikke harmonerer så godt med produktet man får (eller forventer, utfra hvordan merket har markedsført seg).

EDIT: Les Artisans Boîtiers lager kassene (Parmigiani), og emaljeskivene gjøres hos Donze Cadrans (Ulysse Nardin).
 
Independent er vel helst at de ikke er i en av de store luksuskomglomeratene, men uavhengig eid.

Hvem som reelt eier Czapek har jeg ikke sjekka.
Utover det er jeg enig.

Lars Birger
 
Czapek slenger seg på bølgen og lanserer en stålklokke med integrert lenke-design.
In-house urverk.
Valget mellom fire forskjellige skivevarianter, med eller uten rød detalje på markører klokken 12.
Quick-change system mellom lenke og reim, og en har valget mellom en ekstra gummi eller kalveskinnsrem.
40,5mm
Limitert til 99 eksemplarer.
18.000 CHF.
Hva syns dere?
 
Redigert:
Czapek slenger seg på bølgen og lanserer en stålklokke med integrert lenke-design.
In-house urverk.
Valget mellom fire forskjellige skivevarianter, med eller uten rød detalje på markører klokken 12.
Quick-change system mellom lenke og reim, og en har valget mellom en ekstra gummi eller kalveskinnsrem.
40,5mm
Limitert til 99 eksemplarer.
18.000 CHF.
Hva syns dere?

Jeg registrerer at posten/klokka bare får "triste" tilbakemeldinger. Ok, så har vi sett denne stilen før. Kanskje blir den litt for lik klassikere fra PP, AP, VC og IWC, men klokka er fin den og fortjener en tommel opp;)

Czapek-Antarctique-sports-watch.jpg

Czapek-Antarctique-Luxury-Sports-Watch-Integrated-Bracelet-6.jpg


Når det gjelder Czapek synes jeg de har flere spennende klokker i det litt sportslige segmentet.

Jeg liker godt kronografen med 5hz Fleurier urverk og nydelig skive:
gphg2018_czapek_l_heure_bleue_001.jpg

...og med litt spenstige fargekombinasjoner:)

Czapek_Faubourg_De_Cracovie_Salmon_Collection_Watch_Insanity_01.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Synes Antarctique var drit lekker. Likte svært godt lenken med "C" ledd.
Spesielt strukturen og utseende på urverket var flott. Veldig åpent og synlig. Det fikk meg til å tenke på Hajime Asaoka:
1590568540592.png


Men de kunne spart seg for 100% recycle på rotoren.
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Jeg registrerer at posten/klokka bare får "triste" tilbakemeldinger. Ok, så har vi sett denne stilen før. Kanskje blir den litt for lik klassikere fra PP, AP, VC og IWC, men klokka er fin den og fortjener en tommel opp;)

Vis vedlegg 197858
Vis vedlegg 197859

Når det gjelder Czapek synes jeg de har flere spennende klokker i det litt sportslige segmentet.

Jeg liker godt kronografen med 5hz Fleurier urverk og nydelig skive:
Vis vedlegg 197860
...og med litt spenstige fargekombinasjoner:)

Vis vedlegg 197861
Helt enig, kanskje litt snork med enda en klokke i denne stilen, men jeg syns de har truffet bra og jeg liker den.
Ting jeg mener den gjør like bra eller bedre enn de etablerte modellene, og noen av de senere utfordrerne i kategorien:
Datoplassering kl 6, og datohjul som matcher farge på skiva.
Verket er tøft og spennende å beskue, og mikrorotoren gir mye innsyn.
I likhet med VC er det mulig med raskt bytte mellom reim og lenke. Det er i tillegg vanlige baretter, som muliggjør bruk av ikke-spesialtilpassede reimvarianter (ikke at jeg ser for meg at den vil se spesielt bra ut på annet enn OEM/tilsvarende OEM, men liker å ha valget).
Ren, enkel og minimalistisk bezel.
God balanse mellom børstede og polerte overflater på kasse og lenke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist og Ban
Monochrome har noen fine livebilder av de forskjellige skivevariantene, samt i forskjellige vinkler.
Hodinkee har også et par høyoppløste bilder som er verdt en titt. Der ser en blant annet profilen på klokken med detaljene rundt den diskrete kronebeskytteren, og det buede safirglasset som jeg personlig liker bedre enn helt flatt glass som flere av konkurrentene har.
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist