Cocktails

Medlem
4. mars 2011
Innlegg
3.343
Sted
Lier
Fant ingen tråd om cocktails så da starter jeg opp en med denne.

Første daten med kona var på Aku Aku for ca. 10+ år siden og når Aku Aku delte oppskriften på sin signatur-cocktail måtte det bli denne på «date night» i kveld.


AKU-AKU CHILI PUNCH

4FBD66B2-B466-44F0-9591-A1D56DC819AF.jpeg

FA867D31-A746-48B5-8D45-210D43F5D68D.jpeg


Koke opp sitrongress, sukker og vann for å lage sirupen.

7C82E242-4396-4D82-ABCA-63D311DDDEA6.jpeg

Knuse litt chili for å lage chilirom

715B65DB-D0B2-4342-AF2B-C46DD7A0DF06.jpeg
BDF4B994-D3B0-4B9F-BB48-2FF0BB6E0B0D.jpeg

Blande, trekke og sile tilbake på flaska

C52C3DF9-BF41-4D30-9155-536B4D682076.jpeg

Det meste er klart med både chilirom og sirup på plass


D01244CB-DF14-4478-B018-EFE29C304F43.jpeg

Voila! Anbefales på det sterkeste :mrgreen:
 
Spennende tråd, selv om jeg nesten aldri blander meg noe med «blankt».

3-4-5 ganger i året blir det en Bloody Mary.
Litt brennevin, is, salt, pepper, grønn og rød Tabasco, noen dråper Worcester Sauce, sitronskive og selleri. Blandingsforholdet er slump og etter humør.
Sunt og godt!
4A94CCBB-7E97-48A0-9A7C-9A9D3B4EA7CF.jpeg
 
Cocktails er magisk! En av mine store favoritter er Manhattan. 4 cl whiskey (gjerne Canadian Club rye), 2 cl rød vermouth og noen dråper Angostura. Røres med en solid mengde is, før den siles over i glass etter ønske. Straight up, eller on the rocks. Pyntes med et cocktailbær.
 
Jeg pleide å ha whisky sour som signaturdrink når det kom gjester innom.
4 cl whisky. Min versjon har sherryfatlagret for litt ekstra schwung.
2 cl ferskpresset sitronsaft.
Eggehvite.
1,5 cl honning i stedet for sukkerlake/sirup
Ristes med is.
Et par dæsjer Angostura og voilá.
 
«Dark & Stormy» er min favoritt:

5-6 cl mørk rom (evt. lys rom)
1 cl nypresset limesaft
10 cl ingefærøl (med alkohol)
0.25 cl Angostura Bitter (valgfritt)
1 skive lime

Vis vedlegg 217488

Du var før meg :)
Jeg kunne ikke være mer enig!

Favoritt ingrediens er Zacapa 23.


Til trådstarter,
Husker godt tiden da jeg hadde ekstra jobb som dørvakt på Aku Aku for ca ti år siden, mange gode drinker var konsumert der! savn :cool:
CE84F2CB-93A8-446D-AD05-F20CF5F11E5E.jpeg


ninja edit: ingen ingefærøl i kjøleskapet.. :eek:
 
Redigert:
Fant ingen tråd om cocktails så da starter jeg opp en med denne.

Første daten med kona var på Aku Aku for ca. 10+ år siden og når Aku Aku delte oppskriften på sin signatur-cocktail måtte det bli denne på «date night» i kveld.


AKU-AKU CHILI PUNCH




Koke opp sitrongress, sukker og vann for å lage sirupen.


Knuse litt chili for å lage chilirom


Blande, trekke og sile tilbake på flaska


Det meste er klart med både chilirom og sirup på plass



Voila! Anbefales på det sterkeste :mrgreen:
Å dette er digg! Jeg bodde i årevis 20m fra Aku-Aku, og bror min i kvartalet nedenfor. Vi har satt til livs noen stk av den der. For noen få år siden lagde min bror en stor batch med chilipunch, som vi så serverte som vor-drink i et stort sommer-familieselskap, aldersgruppe 18-78. Tilbakemeldingene varierte fra "kjempegodt" til "hmmm... interessant...." :D :D :D
 
Penicillin er fantastisk når noen kan lage den ordentlig.
1603081953574.jpeg


Baseres på en kurant blend av en whisky. Grunnlaget bygges på sitronsaft og ingefær, med sødme av utvannet/tyntflytende honning. Så introduseres blenden, alt ristes, før det toppes med en deilig Islay-whisky som flyter på topp og sikrer deilig røykpreg og prikken over i-en.

Samme med Corpse Reviver #2, den er også nydelig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Yes
Burde posta i går. Negroni og Old fashioned. Tar selvkritikk og husker til neste gang.
 
Nå har det gått i cocktails de siste par helgene, og dessuten et par i ukedagene.
Jeg har vært innom whiskey sour, penicillin (meget spennende!), negroni, og ellers sikre sommerdrinker som mojito, pina colada og margarita.
Siden jeg bor i gokk og frisk mynte er sjelden vare på butikken, og jeg er for tiltaksløs til å plante det selv, har jeg nå noe myntesirup stående på kjøkkenbenken, hvor ca. 40 mynteblader skal trekke over natten i 1:1 sukkerlake. Når den er klar og jeg vel har kommet meg hjem, blir det å prøve seg på en mint julep, og om det er noen forskjell på mojito laget med denne sammenlignet med fersk mynte. Det å lage de forskjellige mixerne er nesten like gøy som å lage selve drinkene.
Den største utfordringen jeg fant var å finne ut hvordan jeg kunne lage så mye som mulig med så snevert batteri som mulig, så jeg ikke blakker meg på sprit for å lage et par drinker. Der synes jeg Shake and Strain-appen er genial - Du legger inn hva du har tilgjengelig, og den viser deg oppskrifter du kan lage med det du har, og dem du mangler en ingrediens for å kunne lage.
 
  • Liker
Reaksjoner: andersen