Chronometere

Vakkert chronometer fra 1960. Ikke min - men jeg er i Ulysse Nardin modus for tiden.


img_2148.jpg
 
Vakkert chronometer fra 1960. Ikke min - men jeg er i Ulysse Nardin modus for tiden.

Ikke så vanlig at kronografer er sertifiserte kronometre. Dette da kronografmodulen påvirker gangen. Men de som ble sertifisert har vanligvis "chronometer" på skiven når vi snakker om sveitsiske ur. Flott klokke :)
 
Flotte chronometere karer! Tillater meg å poste en temarelatert reklame
fra programmet til Basel messen 1955

Klokken i annonsen har trolig det legendariske cal. 135

Ja, Zenith Chronometere med kaliber 135 er heftige samlerobjekter. Zenith fikk mange priser pga denne. 19 steners verk med en ekstra stor mono-metallisk balanse. Denne har de fått plass til ved å plassere minutt hjulet til siden for senter. Se også @haviadm sin sjeldne Longines kaliber ovenfor.

Bilde Zenith kaliber 135 (Osterhausen).

image.jpeg
 
Testing i Sveits før 1951

Som tidligere nevnt ble Chronometer testene utført hos byråene som opprinnelig ble kalt "Bureaux officiels de controle de la marche des montres" (B.O), etter 1973 samlet i en administrasjon COSC.

Det skal nevnes at før 1951 kunne produsentene teste klokkene selv. Hvis de ble testet etter kravene til BOene kunne de kalle dem Chronometer. Så hvis du har en klokke fra før 1951 er det ikke mulig å si om klokken ble testet av en av de uavhengige byråene eller av produsenten selv.
 
Redigert:
Elektrisk drevne Chronometere

Med chronometere tenker vi vanligvis på mekaniske klokker med tradisjonel opptrekksfjær, løpeverk og balansehjul med ankergange.
Men for å komplementere bildet må vi også nevne sertifisering av elektrisk drevne klokker. De kan deles i tre grupper:
  1. Elektromekaniske klokker med mekanisk balansehjul og spiralfjær. Opptrekksfjæren er er erstattet med elektrisk impuls
  2. Stemmegaffel ur basert på en 300 Hz oscillerende stemmegaffel fra Bulova
  3. Moderne Quartz klokker som fikk egne og strengere krav til sertifisering
Den første elektromekaniske armbåndsuret ble laget og solgt av Hamilton i USA i 1957. Sveitserne fulgte opp denne utviklingen året etter med sitt Ebauche kaliber Landeron L4750. Dette var det første elektriske armbåndsuret som fikk en Chronometer sertifisering av et sveitsisk BO. I Tyskland var Junghans tidlig ute med sin Dato-Chron modell i 1967 som ble sertifisert i Stuttgart. Franske Lip var tidlig på 60 tallet ute med sertifiserte elektromekaniske klokker. Bulova med sine stemmegaffel ur introdusert i 1960 sertifiserte ikke sine klokker, men sveitsiske stemmegaffel ur basert på Bulovas patent gjorde dette senere. Eksempler på disse er de fine Omega F300 ovenfor.

Nedenfor er en av mine elektromekaniske sertifiserte ur, franske LIP fra rundt 1960. Denne ble sertifisert hos det franske observatoriet i Besançon. Baklokket er preget med byvåpnet som også er stemplet på selve urverket som bevis på at den faktisk ble sertifisert. Vanntett kasse av "kompressor" typen. Overaskende fin finish på urverket, ikke noe plast dill.

1C446EF8-2B06-4EBD-8BB8-286E68FF1D44.jpeg







9EFCF0B3-EC02-4B49-A70C-008D407EF699.jpeg
 
Redigert:
Fra tidligere post:
http://www.tidssonen.no/forum/threads/elektrisk-mekaniske.8361

Nedenfor ser dere det første verket som benytte en transistor og mekanisk balanse. ESA 9150 Dynotron ble introdusert i 1967. Kaliber ESA 9154 nedenfor er nesten indentisk og fra 1970. Kort fortalt drives klokken elektrisk, balansen er en "dobbeltdekker" med en spole imellom. Vektene har montert magneter på innsiden og transistoren benyttes som switch.

Denne modellen fra Bucherer har de til og med klart å få chronometer sertifisert... Jada det ser jalla ut .. :)



84CD216B-9C75-429C-A566-B3D82D2EBAB5.jpeg

983B89FD-EB91-43DA-BB84-BB2FCA0528B6.jpeg
 
Redigert:
Flott samling! @chronometer

Men Lagonda da, var det egentlig et ekte chronometer....?

Her er min;)

Hei
Det vil jeg tro. Hvis det står Chronometer og Swiss på vintage sveitsiske ur var de sertifisert av en av BOene (forutsetter at skiven er original).
Jeg finner dog ikke Lagonda i oversikten min over sveitsiske Chronometer produsenter, men det var ikke uvanlig å kjøpe sertifiserte verk fra ETA. Det var jo bare verket som ble testet før de så etterpå ble satt inn i en kasse hos produsenten.
I denne sitter det et ETA kaliber 2472 med 25 stener og en balanse med kompensasjonsskruer. Kaliber 2472 ble også benyttet av andre produsenter i forbindelse med chronometere. Denne har også inngravert et eget fire siffers serienummer som var et krav ved sertifisering.
 
Takk for utfyllende svar @chronometer

Jeg bare mener å huske at når jeg researchet min leste jeg om at noen
produsenter skrøt på seg sertifisering med mer eller mindre kreativ skrift
på skiven:)
 
IMG_2419.JPG
Det var jo luringer tidligere også @MINUTE_REPEATER , men sveitserne hadde rimelig kontrol. Bildet viser en berømt Rodilex...

Med et rimelig fransk ebauche verk har den nok aldri vært i nærheten av hverken et sveitsisk eller fransk sertifiseringsbyrå Ingen swiss made merking :)


IMG_2419.JPGIMG_2420.JPG
 
Redigert: