Chrono 24 - Erfaringer?

Medlem
15. nov. 2014
Innlegg
261
Sted
Bærum
Hei,

Har aldri handlet fra Chrono24 før, er det noen som har lyst til å dele litt erfaringer og gjerne gi litt tips?

Takk på forhånd :)
 
Hei,

Har aldri handlet fra Chrono24 før, er det noen som har lyst til å dele litt erfaringer og gjerne gi litt tips?

Takk på forhånd :)

Det er en samleplass for private, nettbutikker, vanlige butikker etc på lik linje med feks finn.no. Hold deg unna italienerne, buy the seller (altså de med lang fartstid/ seriøs profil) og husk moms på toppen som er 25%. Med dårlig kronekurs tror jeg det er lite som er billig i utlandet. Hva skal du handle?
 
Blir nok en mindre AP, 14790 i stål, i begynnelsen.. Funnet en til underkant av 45', null papirer, null boks, men 1 års garanti fra forhandlere.
Og en PP etterhvert, kanskje 3998 når lommeboken tillater det. I Norge ser jeg at det stort sett er Nautilus og Aquanaut'er som kommer opp for salg. Har dog sett en 5146 her inne, helt fantastisk! Men laaaangt over mitt budsjett, foreløpig!
Har sansen for litt mindre klokker, med unntak av Panerai.
 
Har handlet én gang fra Chrono 24 og det var en positiv opplevelse.
Nå skal det sies at dette var en stor og profesjonell gråhandler med hovedkontor i Sveits, så det ble vel som hvilken som helst handel med Good-Guy her i Norge eller fra Rolexforums.

Det første du må gjøre er buy the seller. Gjør leksen din. Søk eller be om referanser, Google er din venn.
Sett deg inn i den spesifikke klokken du ser etter.
Bli enige om oppgjør, forsendelse og slikt på en klar måte slik at det ikke blir misforståelser.

I utlandet handler jeg utelukkende med store velrenommerte selgere, mindre sannsynlighet for at det skjer noe galt på den måten;)
 
Har handlet én gang fra Chrono 24 og det var en positiv opplevelse.
Nå skal det sies at dette var en stor og profesjonell gråhandler med hovedkontor i Sveits, så det ble vel som hvilken som helst handel med Good-Guy her i Norge eller fra Rolexforums.

Det første du må gjøre er buy the seller. Gjør leksen din. Søk eller be om referanser, Google er din venn.
Sett deg inn i den spesifikke klokken du ser etter.
Bli enige om oppgjør, forsendelse og slikt på en klar måte slik at det ikke blir misforståelser.

I utlandet handler jeg utelukkende med store velrenommerte selgere, mindre sannsynlighet for at det skjer noe galt på den måten;)

Har handlet med PlusWatch fra Italia gjennom Chrono24 ett par ganger for eldre ur som ikke finnes hos forhandlere i Norge. Har ikke hatt noen problemer med de. Har sendt mange eposter og gjort mye research før jeg bestemte meg. Mitt inntrykk er at det var veldig mange forhandlere som virket useriøse og de fleste ønsket cash up front. Det gjør også pluswatch, men de har mange referanser på watchuseek og klocksnack.
 
Min eneste observasjon på chrono24 er at klokkene stort sett er lettere overpriset.
 
@lobergen - Italienere (- og dess postvesen) har vel et litt skamfilt rykte.
Ser ofte selgere på eBay som "ships worldwide but not Italy" og så videre.

Time-zone har for eksempel også denne tråden http://forum.tz-uk.com/showthread.php?227510-Chrono24-experience

Tror ikke på noen måter at all selgere fra Italia er shady og ei heller at alle klokker forsvinner i en postmanns lomme, men summen av risikoer blir sannsynligvis høyere ved handel der og som enkel forholdsregel må det være greit å dele.
 
Redigert av en moderator:
Fått i deg for mye drikke? @Timekeeper

Det er sikkert masse italienere som er greie:) Bare en oppfatning av at det er noe flere useriøse blant dem, prisene er kanskje noe høye og en del historier fra kjente bekrefter det. Men jeg ikke noe i mot italienere altså
 
Redigert av en moderator:
Det går jo rykter om endel "luremus-priser" hvor den aktuelle klokken plutselig ikke er inne lenger, men at de kan tilby en lignende til "nesten" samme pris.:p

Selv har jeg ikke handlet på chrono24, men mener å huske at flere har nevnt at dette er et utbredt fenomen.
 
Redigert:
Det går jo endel rykter om endel "luremus-priser" hvor den aktuelle klokken plutselig ikke er inne lenger, men at de kan tilby en lignende til "nesten" samme pris.:p

Selv har jeg ikke handlet på chrono24, men mener å huske at flere har nenvt at dette er et utbredt fenomen.

Du kan nærmest banne på at dette er tilfelles på de fleste kjente modeller. Noe av grunnen til at italienske forhandlere har fått et dårligere rykte der. Det er for å stjele kunder fra de som ligger noen få tusen over i pris.
 
Jeg har kjøpt en klokke på Chrono24 og det fungerte veldig greit. Det var en Glashutte Spezimatic, model fra tidlig 80 tall.

Jeg tror det kommer helt an på selgeren om dette vil være trygt eller ikke. Jeg har vært i kontakt med Chrono for å høre hva som skal til for å bli trusted seller. Legger svaret nederst.

Det jeg også vet er at chrono24 har spørreskjema etter hver henvendelse du har hatt mot en leverandør, for å få tilbakemelding på selgeren. De selgerene som har solgt over en viss tid og som de ikke har fått dårlige tilbakemeldinger på blir trusted seller (tror jeg).


Her er svaret jeg fikk:

Chrono24 is a marketplace for high quality watches.

We attach great importance to ensuring that the dealers listed on Chrono24 are trustworthy. However, we cannot take on any responsibility for a watch purchase.

The dealer XXXXXXXXXX has already been a customer and Chrono24 Trusted Seller since 2011-05.
He has not yet attracted any negative attention.

Regardless of the respective dealer, we recommend that customers should clarify any open issues, such as the availability or the expected delivery time for the watch, directly with the seller and before making the final decision for the purchase in order to avoid misunderstandings.

If you are considering buying a used watch, please check its condition based on the photos shown; if necessary, you should ask for additional photos.
 
Kjøpte klokke fra Classic Watches i Prüm, Tyskland etter å ha funnet dem via Chrono24. Siden jeg befant meg bare en time unna valgte jeg å kjøre dit og handle. Kom til en svært innbydende butikk som spesialiserte seg på Rolex, Tudor og Sinn. Det er vel med Chrono24 som med andre handelsplasser: Det er mange ulike selgere der, men funksjoner som rating og tracking av hvor lenge de har vært aktive gjør det svært lett å finne gode selgere. Og dårlige har ikke livets rett når slike funksjoner er på plass og fungerer.
 
Har handlet med PlusWatch fra Italia gjennom Chrono24 ett par ganger for eldre ur som ikke finnes hos forhandlere i Norge. Har ikke hatt noen problemer med de. Har sendt mange eposter og gjort mye research før jeg bestemte meg. Mitt inntrykk er at det var veldig mange forhandlere som virket useriøse og de fleste ønsket cash up front. Det gjør også pluswatch, men de har mange referanser på watchuseek og klocksnack.


Hei, vurderer å handle en klokke fra Pluswatch. Anbefales dette og hvilke prisklasser er klokker kjøpt her?